dannemare Skrevet September 3, 2008 Rapporter Skrevet September 3, 2008 Smed Schmiedmann en mail i gaar med en forespoergsel paa noget olie + filter til min automatgearkasse, men de har ikke svaret endnu. Taenkte paa, om nogen herinde maaske kunne henvise til et billigt og paalideligt (de skal vaere eksperter paa omraadet) sted at koebe den slags? (I behoever ikke anbefale Jarl's - se nedenfor). Mest af alt oensker jeg at krydstjekke, at de alle steder naar frem til praecis samme olietype - men ogsaa for lige at sammenligne priserne. Her er mailen, som jeg sendte til Schmiedmann: ============================================ Hej Jeg vil mægtigt gerne have et tilbud på olie (7-10 liter er formentligt nok) og tilhørende filter til automatgearkassen i min 530d'er. Jeg kan forstå på BMW-entusiaster rundt omkring på nettet, at det er *super*vigtigt, at det er den helt korrekte ("life-time") olie, som anvendes - ellers er skader på gearkassen uundgåelig. Således har jeg samlet en del forskellige oplysninger sammen: - Vigtigst af alt: under bilen på gearkassen finder jeg dette nummer på en grøn label (se også vedhæftede billede!): 83220026922 - Bilen er bygget uge 45 i 2001 (45/01) - VIN-nummer: GV5xxxx (ved ikke om information kan misbruges - ikke maskeret i mailen til Schmidmann) - chassisnummer: WBADP81090GV5xxxx I må meget gerne slå på tråden ved spørgsmål. Håber I kan hjælpe mig. Venlig hilsen Frederik Dannemare ============================================ Billedet: [RANT ON]Jarl's i Helsingborg skulle egentligt have lavet det hele for mig, og vi aftalte, at jeg skulle komme 18/8 tidligt om morgenen og saa hente den igen om eftermiddagen. Tog fri fra jobbet, og vi koerte derop i to biler, saa vi kunne koere lidt rundt i omraadet (Helsingborg, Kullen, etc). Vender tilbage til Jarlen kl. 15.00 (meget undrende over ikke at have hoert fra dem endnu). Ikke en skid var blevet lavet! !!@$^@$ De havde ikke modtaget filteret endnu, men det kom jo nok i morgen eller i overmorgen, saa hvis jeg gad komme tilbage... Kiss my ass! Nok er de dygtige mekanikere, men deres kundepleje er lige til at lukke op og sk*** i, har jeg saa lige erfaret. Kommer der aldrig igen.[RANT OFF]
Breznew Besvaret September 3, 2008 Rapporter Besvaret September 3, 2008 ysta bilcenter syd AB? (lige ud i rundkørslen hvis du kommer fra vej11, syrénvägen 11) de servicerer vist rimelig mange bmw'er dernede, sammen med mercedes.
larscph Besvaret September 3, 2008 Rapporter Besvaret September 3, 2008 Det stunt med at undlade at gi' besked kan Schmiedmann sandelig også, de havde ikke modtaget støddæmperne til min bil som vi havde aftalt - så jeg kørte til Greve for at køre min vej igen. De skulle finde en pris på en katalysator til den noget tid senere, kontaktede mig aldrig igen. Så jeg ved snart ikke.... ;) Til gengæld er jeg rigtig godt tilfreds med Jarl's det indtil videre ikke har brændt mig af.....
JakobH Besvaret September 3, 2008 Rapporter Besvaret September 3, 2008 Hejsa. Skal du selv skifte den olie? For skal det gøres korrekt er det ikke noget du bare lige gør med den ene hånd bag ryggen. Det nummer der er på den grønne seddel er bmw´s reservedelsnummer. Det kan ikke bruges til så pokkers meget med mindre du køber det hos bmw. På et andet skilt på gearkassen burde der gerne stå kassens produktionsnummer. Det starter højst sandsylig med GA5 hvis det en automatik og 5 fordi den vist nok er 5 trins. Kan du finde det vil det være lettere at finde kvaliteten på olien og hvilke andre mærker der er godkendt til den.
dannemare Besvaret September 3, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 3, 2008 Hejsa. Skal du selv skifte den olie? Ja, det bliver nok enden på det (og gearkassen med, måske :D). For skal det gøres korrekt er det ikke noget du bare lige gør med den ene hånd bag ryggen. I know. Det nummer der er på den grønne seddel er bmw´s reservedelsnummer. Det kan ikke bruges til så pokkers meget med mindre du køber det hos bmw. Med omtalte p/n kan Schmiedmann m.fl. vel uden videre finde ud af hvilken BMW-olie, der er tale om - og så bare fremskaffe det til mig. Jeg gider ikke gå direkte til BMW. De er komplet uvidende om emnet. 1) Det er life-time olie, så det skal ikke skiftes. 2) Vi kan for øvrigt slet ikke skaffe dig et nyt filter. 3) blah blah blah. På et andet skilt på gearkassen burde der gerne stå kassens produktionsnummer. Det skal jeg sgu lige have hittet. Kunne ikke finde det, sidst jeg kiggede. Det starter højst sandsylig med GA5 hvis det en automatik og 5 fordi den vist nok er 5 trins. Kan du finde det vil det være lettere at finde kvaliteten på olien og hvilke andre mærker der er godkendt til den. Jeg må under bilen igen. De tidligere 530d (184ps/390nm) har vist nok en A5S390R siddende, men de senere (193ps/410nm) har en anden tranny (tror jeg), og jeg er meget usikker på, om det er en GM eller en ZF (muligvis en ZF 5HP19 ??).
dannemare Besvaret September 3, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 3, 2008 Ifølge denne oversigt skal jeg anvende Texaco ETL 7045E (jf. mit p/n under gearkassen). Men ift. hvilken gearkasse jeg har, er jeg ikke blevet spor klogere. Hvis der endelig skulle sidde en GM i bilen, giver det på ingen måde mening, at det skulle være en A5S360R (jf. de gule felter i oversigten - og min built date ligger i øvrigt senere, nemlig 45/2001). De "360" i GM-kasser angiver max torque, og en 530d efter 09/2000 har 410nm. Me Well, olien er i det mindste fundet nu (antaget at jeg kan stole på oversigten).
JakobH Besvaret September 3, 2008 Rapporter Besvaret September 3, 2008 Det lyder godt nok mærkeligt at BMW ikke kan fremskaffe dig Filter og Olie. Jeg vil næsten væde med at jeg kan have det til dig fredag eftermiddag, med mindre filteret ikke ligger på hovedlageret i sverige, men skal hjem fra tyskland af. Du må ikke hænge mig op på det, men den olie er jeg ret sikker på vi har stående i en stor dunk nede på værkstedet. Så jeg ved ikke hvem eller hvilken bmw-forhandler du har snakket med, men det lyder som om de ikke rigtig gider arbejde. Det er højst sandsynligt en ZF gearkasse du har siddende på, men intet er jo sikkert i denne verden. Men sender du mig de sidste 7 i stelnummeret, så skal jeg nok prøve at høre på en pris på gearkassefilter og olie til dig.
dannemare Besvaret September 3, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 3, 2008 Det lyder godt nok mærkeligt at BMW ikke kan fremskaffe dig Filter og Olie. Jeg vil næsten væde med at jeg kan have det til dig fredag eftermiddag, med mindre filteret ikke ligger på hovedlageret i sverige, men skal hjem fra tyskland af. Du må ikke hænge mig op på det, men den olie er jeg ret sikker på vi har stående i en stor dunk nede på værkstedet. Så jeg ved ikke hvem eller hvilken bmw-forhandler du har snakket med, men det lyder som om de ikke rigtig gider arbejde. Det var bl.a. en forhandler i Aalborg (hvor min lillebror havde leaset en 116i), som påstod, at det ikke sådan uden videre kunne skaffes (for det var jo ikke meningen, at man sådan skulle rende og bytte det). Snakkede ligeledes med en mand (formentligt ikke en mekaniker) hos BMW i Fosie sidste sommer. Han sagde bare, at jeg skulle glemme alt om at bytte filter og olie i autokassen. Det hed jo ikke lifetime-olie for sjov, som han sagde. Det er højst sandsynligt en ZF gearkasse du har siddende på, men intet er jo sikkert i denne verden. Men sender du mig de sidste 7 i stelnummeret, så skal jeg nok prøve at høre på en pris på gearkassefilter og olie til dig. Sweet. PM med stelnummer sendt af sted. :th2:
Buddha Besvaret September 4, 2008 Rapporter Besvaret September 4, 2008 BMW og Audi har delt gearkasser og Audi bruger ZF med ATF olie.... Der er visse modeller med eksakt samme gearkasser, så olien er også den samme....
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Faldt over http://bmwfans.info/original/ og derinde kunne jeg identificere min bil ved at indtaste de 7 sidste i stelnummeret. Til min store overraskelse fremgår det af sitet, at min bil faktisk er udstyret med en A5s360r- eller en A5s390r-gearkasse, men det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med, at de "360/390" som sagt burde indikere maks. NM for kassen (så vidt jeg er orienteret) - og en e39 530d produceret efter 09/2001 yder jo altså 410NM fra fabrikken. Hmm.... SÅ dumme er BMW vel ikke. Nuvel, filteret lader i hvert fald til at have part number: 24 11 7 557 071 Jeg har til gengæld ikke kunne finde min olie derinde (p/n 83 22 0 026 922 (som angivet på den grønne label under kassen)). Tilføjelse: realoem.com antyder ligeledes, at der er tale om en A5S360R/390R-kasse.
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Pelican parts Har lige fundet Pelican Parts. Søgte på mit olie p/n og følgende advarsel/anbefaling popper frem: ** USE 83-22-0-403-248-M9 INSTEAD ** BMW ATF Damn, det er en jungle.
biz Besvaret September 4, 2008 Rapporter Besvaret September 4, 2008 Spørg herinde: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=2
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Spørg herinde: http://www.autopower.se/forum/forum.asp?id=2 Ja, AutoPower er et fantastik forum, som jeg lægger et smut forbi indimellem. Burde også have søgt lidt derinde mht. min problemstilling. Er så gjort nu. :) Fandt denne tråd, som er interessant i denne sammenhæng. Igen nævnes Texaco ETL 7045E (for en bimmer magen til min kun produceret et par måneder senere). Søger lidt videre derinde...
Buddha Besvaret September 4, 2008 Rapporter Besvaret September 4, 2008 For al den tid du bruger på at finde olie, ganger du med din nuværende timeløn..... Når du så har fundet ud af at det er billigere bare at køre den ud til BMW på Amager og bestille et olieskift, så er det jo helt iorden......:D
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Til min store overraskelse fremgår det af sitet' date=' at min bil faktisk [i']er udstyret med en A5s360r- eller en A5s390r-gearkasse, men det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med, at de "360/390" som sagt burde indikere maks. NM for kassen (så vidt jeg er orienteret) - og en e39 530d produceret efter 09/2001 yder jo altså 410NM fra fabrikken. Hmm.... SÅ dumme er BMW vel ikke. Meget apropos: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=193511
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 For al den tid du bruger på at finde olie' date=' ganger du med din nuværende timeløn..... Når du så har fundet ud af at det er billigere bare at køre den ud til BMW på Amager og bestille et olieskift, så er det jo helt iorden......:D[/quote'] Jaja, jeg kan sagtens se din pointe :D, men DIY er begyndt at interessere mig en hel del de seneste par år. Har bl.a. selv skiftet hele køleren på vores Rover - samt diverse alm. sliddele som motorolie + filter, luftfilter, bremseklodser, osv. Synes det er sjovt/spændende/lærerigt (og så ved jeg, at det bliver gjort med den allerstørste omhyggelighed). Og ja, det tager mig muligvis dobbelt (eller sågar 3-4 gange) så lang tid som for en erfaring mekaniker, men det giver en kæmpe tilfredsstillelse at gøre det selv. :th2:
Buddha Besvaret September 4, 2008 Rapporter Besvaret September 4, 2008 Det kan siges kort: Nogle onanerer og Frederik skifter bremseklodser.......;) Det ga'z og du kan ta' det!!!!!
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Har lige fundet Pelican Parts. Søgte på mit olie p/n og følgende advarsel/anbefaling popper frem: ** USE 83-22-0-403-248-M9 INSTEAD ** BMW ATF Damn, det er en jungle. Aha! Schmiedmann var svaret tilbage, og de kommer interessant nok også frem til, at olien, som skal bruges, bærer p/n 83 22 0 403 248 (aka Texaco ETL 7045E - brikkerne begynder at falde på plads :th2:). Også p/n på filtret i deres tilbud matcher det, jeg selv har fundet.:th2: Tilbuddet (priser ekskl. moms) ses her nedenfor: 83220403248 AUTOMATGEARKASSE ETL7045E OLIE 20L DUNK 899,00 0,50 449,50 24117557071 AUTOMAT GEARKASSE FILTER E46/E39/X3 PR. 389,00 1 389,00
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Det kan siges kort: Nogle onanerer og Frederik skifter bremseklodser.......;) Det ga'z og du kan ta' det!!!!!
dannemare Besvaret September 4, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 4, 2008 Har lige fundet Pelican Parts. Søgte på mit olie p/n og følgende advarsel/anbefaling popper frem: ** USE 83-22-0-403-248-M9 INSTEAD ** BMW ATF Endnu en bekræftelse af at ovenstående nye p/n skal bruges: http://bmwfans.info/part-83220403248/ Er fortrøstningsfuld. :) Så skal jeg bare have skudt en bestilling af sted... --- "Prior to 1994-1995, BMW recommended transmission maintenance on both automatic and manual transmissions every 60,000 miles. This involved changing the MTF or ATF; and on the automatic: dropping the pan, changing the internal filter and cleaning the magnets inside the transmission that collect metal debris. In 1994-1995, BMW started offering free maintenance to keep up with the Benz’s (and Luxus’, Infiniti’s and Acura’s), and at the same time stopped recommending the 60,000 mile transmission service on all but the M cars. Coincidence? I think not. BMW began to refer to the transmission fluid as “lifetime fill”. Recently, BMW re-introduced optional transmission maintenance at 100,000 miles, which I take as them backing off from their position on lifetime fluids." -- http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=166135
dannemare Besvaret September 5, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 5, 2008 Det var bl.a. en forhandler i Aalborg (hvor min lillebror havde leaset en 116i)' date=' som påstod, at det ikke sådan uden videre kunne skaffes (for det var jo ikke meningen, at man sådan skulle rende og bytte det). Snakkede ligeledes med en mand (formentligt ikke en mekaniker) hos BMW i Fosie sidste sommer. Han sagde bare, at jeg skulle glemme alt om at bytte filter og olie i autokassen. Det hed jo ikke lifetime-olie for sjov, som han sagde.[/quote'] Og det er aabenbart ikke kun i DK/SV, at man faar dette at vide: "I just called Autogermana (they are the BMW distributors in Puerto Rico) and the parts representative told me that they don't sell the fluid over the counter because the fluid is lifetime and does not need to be replaced." -- http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=516553
dannemare Besvaret October 16, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 16, 2008 Det stunt med at undlade at gi' besked kan Schmiedmann sandelig også Yep, det har jeg i dén grad netop oplevet. Lagde ordren via mail hos dem (altså Kbh/Greve-afdelingen) den 4/9. Den blev bekræftet (også mail) dagen efter. Vente, vente, vente. Spørger efter status på min ordre efter cirka 10 dage. Intet svar. Vente, vente, vente. Rykker igen via mail nogle dage senere. Intet svar. Ringer et par dage senere, men deres "system" er nede, og de kan først hjælpe med en status næste dag. Fair nok. Ringer næste dag: "Øh, jeg kan ikke se sin ordre i systemet", lyder det. What!? "Lad mig snakke med Tony!" (indehaver af Schmiedmann i Greve). Han er der desværre ikke, men jeg får at vide, at han vil ringe tilbage til mig senere. Da jeg ikke hører fra ham resten af dagen samt hele næste dag med, ringer jeg igen! Denne gang får jeg fat på ham, og han lader til at kunne huske mig, og han kan ikke selv forstå, hvorfor ordren ikke er procederet hos dem. Han lover at vende tilbage med en status snarest. Jeg venter i 3-4 dage og har stadig ikke hørt fra ham. Nu var jeg sgu blevet godt gal i skralden. Jeg tænker, at jeg vel lige kan prøve hos Schmiedmann i Jylland (Nordborg). Ringer fredag eftermiddag (i sidste uge). En VIDUNDERLIG telefonisk snak om olie, filtre, osv. Aaaaah, man mærker straks, at man har at gøre med en rar og imødekommende jyde (som jeg selv ;)). Han siger, at han lige mangler et par dele, som lige skal skaffes hjem først, så med lidt held har jeg det hele senest fredag i næste uge (altså fredag denne uge). Minsandten om det hele ikke ankommer på en fin lille halvpalle på min arbejdsplads allerede i dag. :th2: FANTASTISK service. Der er med andre ord himmelvid forskel på Nordborg og Greve. Jeg handler ikke hos Greve igen.
dannemare Besvaret October 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 28, 2008 DIY auto tranny oil change Tirsdag i sidste uge besluttede jeg mig så for at gå i gang med operationen. For en førstegangs-DIY-amatør som mig tog hele processen næsten 4 timer fra start til slut: 1) Tapning af så meget olie som muligt gennem afløbshullet. 2) Afmontering af bundkar (hvor der gemte sig lidt mere olie) samt afmontering af filteret. 3) Rengøring af bundkar. Som det også fremgår af billederne, sad der ekstremt meget metallisk snask på magneten, og olien var kulsort! 4) Montering af nyt filter. Montering af bundkar (hertil ny pakning og nye skruer). 5) Påfyldning af så meget olie som muligt gennem påfyldningshullet (indtil det begynder at dryppe fra påfyldningshullet). 6) Op for at starte bilen (gear i P), så en del af olien "sluges" af bl.a. torque converter. 7) Ned under bilen igen (med motoren kørende) og påfyldning af mere olie, indtil det igen begynder at at dryppe fra påfyldningshullet. 8) Op igen. Træde på bremsen og skifte hele vejen ned gennem P-R-N-D (med cirka 5 sekunders pause i hvert gear) og tilbage igen (gentages 2-3 gange). 9) Ned under bilen igen (stadig med motoren kørende) for at holde øje med temperaturen på olien (måles med digitalt termometer gennem påfyldninghullet). Påfyld ekstra olie hvis påkrævet. Når oliens temperatur ligger på cirka 40-45 grader, og det samtidig drypper lidt fra påfyldningshullet, forefindes en passende mængde olie i gearkassen. Skru påfyldningsskrueproppen (eller hvad den nu måtte hedde på dansk - aka "filler plug") på igen. 10) Stop motor. Mission complete! :th2:
dannemare Besvaret October 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 28, 2008 Lidt billeder Filtersæt + olie Py for pokker. Men gudskelov ingen større metalliske partikler.
dannemare Besvaret October 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 28, 2008 Lidt flere billeder Bundkar rengjort. Bemærk forskellen! Ikke mindst magneten. Bundkar og det nye filter. Klar til montering. Ny olie vs. gammel olie. 'Nuff said. Billedet taler for sig selv. Evighedsolie my ass. Lørdag sidste uge (efter at have kørt et par hundrede kilometer siden første operation) skiftede jeg igen en del af olien (så meget som jeg nu engang kunne få ud gennem afløbshullet - dvs. ikke noget med droppe bundkarret denne gang). Slag på tasken... den nuværende oliesammensætning er cirka 35% gammel olie og 65% ny olie, men forbedningen er absolut til at tage og føle på. Specielt om morgenen (efter en kold nat i carporten) er der sket en dramatisk forbedring. Gearskiftene er igen silkebløde, som da jeg købte bilen. Sweeet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu