Lasse Skrevet September 20, 2008 Rapporter Skrevet September 20, 2008 Hvordan fungerer Credit scores i Sverige? Jeg ved at alle banker (og virksomheder?) kan hente informationer om alle personers kredit score. Men hvordan fungerer det? Er det alle som uden videre kan hente denne score? Der er så vidt jeg ved 5 klasse: A til E, hvor E er dårlig og A er bedst. HVordan fungerer scoren for os som arbejder i Danmark, men bor i Sverige? Hvorfor har vi ikke et lignende system i Danmark? Jeg ved det var mange spørgsmål, men håber I vil dele jeres viden ?? :)
LotteB Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Hvordan fungerer Credit scores i Sverige? Jeg ved at alle banker (og virksomheder?) kan hente informationer om alle personers kredit score. Men hvordan fungerer det? Er det alle som uden videre kan hente denne score? Der er så vidt jeg ved 5 klasse: A til E, hvor E er dårlig og A er bedst. HVordan fungerer scoren for os som arbejder i Danmark, men bor i Sverige? Hvorfor har vi ikke et lignende system i Danmark? Jeg ved det var mange spørgsmål, men håber I vil dele jeres viden ?? :) Dk har skam et lignende system. Jeg kender ikke inddelingen. Mht. til scoren uden indtægt i SE, ja det er jo det problem mange støder på som det første, når de skal låne til bolig/bil i SE. Men hvis det er banken der vil have en kredtivurdering, beder de dig om accept til at cleare med RKI. I tidernes morgen underskrev jeg i hvert fald en anmodning til min bank i SE, hvorefter de selv indhentede oplysningerne. De fleste virksomheder har mulighed for at købe sig til informationer hos UC i SE og RKI i DK. Det kræver blot et abonnemnet og der er velsagtens også flere kategorier, afhængig af, hvor mange oplysninger virksomheden har behov for om den enkelte.
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Dk har skam et lignende system. Jeg kender ikke inddelingen. Mht. til scoren uden indtægt i SE, ja det er jo det problem mange støder på som det første, når de skal låne til bolig/bil i SE. Men hvis det er banken der vil have en kredtivurdering, beder de dig om accept til at cleare med RKI. I tidernes morgen underskrev jeg i hvert fald en anmodning til min bank i SE, hvorefter de selv indhentede oplysningerne. De fleste virksomheder har mulighed for at købe sig til informationer hos UC i SE og RKI i DK. Det kræver blot et abonnemnet og der er velsagtens også flere kategorier, afhængig af, hvor mange oplysninger virksomheden har behov for om den enkelte. Hvad hedder credit score systemet i Danmark? Grunden til at jeg spørger er fordi mig bekendt findes der ikke et sådan centralt system. Udover selvfølgelig i de enkelte banker som har deres egne scoring af kunder. Der findes selvfølgelig RKI, men det er jo registrering af dårlige betalere.
LotteB Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Hvad hedder credit score systemet i Danmark? Grunden til at jeg spørger er fordi mig bekendt findes der ikke et sådan centralt system. Udover selvfølgelig i de enkelte banker som har deres egne scoring af kunder. Der findes selvfølgelig RKI' date=' men det er jo registrering af dårlige betalere.[/quote'] Jamen det hedder det samme, credit score. Nej, et decideret centralt register har jeg ikke hørt om, heller ikke i SE (men det kan være jeg bliver klogere:rolleyes:). Det er private udbydere vi taler om. Jeg mener også, at bankerne har deres egne rating systemer. RKI er selvfølgelig et skyldnerregister, men udbyder også forskellige former for kreditvurdering i samarbejde med Experian (som ejer RKI). Endelig er der D&B (Dun&Bradstreet), men det er vist udelukkende virksomhedsorienteret, så vidt jeg husker.
Guest jxhab Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Hvad hedder credit score systemet i Danmark? Grunden til at jeg spørger er fordi mig bekendt findes der ikke et sådan centralt system. Udover selvfølgelig i de enkelte banker som har deres egne scoring af kunder. Der findes selvfølgelig RKI' date=' men det er jo registrering af dårlige betalere.[/quote'] Jeg ved ikke om der et centralt, men butikker som fona osv, bruger så vidt jeg husker også credit scores ud fra de firmaer som tilbyder finansiering osv..
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jamen det hedder det samme, credit score. Nej, et decideret centralt register har jeg ikke hørt om, heller ikke i SE (men det kan være jeg bliver klogere:rolleyes:). Det er private udbydere vi taler om. Jeg mener også, at bankerne har deres egne rating systemer. RKI er selvfølgelig et skyldnerregister, men udbyder også forskellige former for kreditvurdering i samarbejde med Experian (som ejer RKI). Endelig er der D&B (Dun&Bradstreet), men det er vist udelukkende virksomhedsorienteret, så vidt jeg husker. Ok, men så vidt jeg har forstået det adskiller "den danske model" sig fra Sverige som har et firma (?) som hedder UC, som laver credit scores af alle medborgere i Sverige. Men jeg er usikker på hvordan det hænger sammen ...
LotteB Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeg ved ikke om der et centralt' date=' men butikker som fona osv, bruger så vidt jeg husker også credit scores ud fra de firmaer som tilbyder finansiering osv..[/quote'] Jeps - og teleselskaberne gør også brug af det. Mit bud er, at de netop bruger RKI/Experian.
LotteB Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Ok' date=' men så vidt jeg har forstået det adskiller "den danske model" sig fra Sverige som har et firma (?) som hedder UC, som laver credit scores af alle medborgere i Sverige. Men jeg er usikker på hvordan det hænger sammen ...[/quote'] Jamen UC er også en privat udbyder. Det er de svenske banker der står bag:)
Guest jxhab Besvaret September 20, 2008 Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jeps - og teleselskaberne gør også brug af det. Mit bud er' date=' at de netop bruger RKI/Experian.[/quote'] Ja det tror jeg også.. Jeg kender ikke Experian .. men mon ikke det er en kombination af mange ting som så giver én en score.. afhængigt af flere paramtre.. skylder man i skat, står man i RKI, har man en lav indkomst, bor man til leje, ejer man noget osv osv osv..
Lasse Besvaret September 20, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 20, 2008 Jo men jeg har bare aldrig fået fortalt min "credit score" i Danmark! I Sverige er der tilsyndeladende 5 klasser: (I hvert fald i www.loanland.se, men jeg tror de kommer fra UC systemet?) A, B, C, D, E Hvor A er den bedste og E den dårligste. Når man opretter sig på sitet kan man se sin credit score klasse. Min kone kunne i hvert fald. Hun står som klasse A!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu