Jump to content

Indkøb af gammel svensk gård...

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogle der har forstand på at købe en gammel gård i Sverige? Vi har fundet en. Der skal en del renovering til men det er muligt. Der er enskilt/privat vand og afløb, er det godt eller skidt? Kan det ændres til kommunalt og hvad koster det. Er der nogen der kender nogle gode og billige håndværkere i Sverige som man kan stole på?

Besvaret

Det er lidt svært at svare dig. Hvordan skulle vi kunne hjælpe dig, når vi ikke ved, hvor den er placeret??? Vi ved jo ikke, om det er muligt, at gården kan tilsluttes det offentlige vand og kloaksystem?? Prisen, hvordan skulle vi kunne vide det, hvor meget kloakrør skal der lægges??? Du skal kontakte kommunen, hvor gården ligger og høre dem om vand. Der er masser af billige og gode håndværkere i Sverige, men når du ikke fortæller hvor gården ligger, er det jo igen svært at hjælpe dig. Skal du bruge dem i Ystad eller Dalarna?? Du skal jo nok regne med et benzintilskud, hvis de skal køre udenfor deres lokalområde. Kan de overnatte???

Besvaret

enskild vand og aflöb er jo gratis(man betaler vidst en lillebitte afgift men det er intet) så i den forstand er det godt og hvis brönden er ordentlig så erd et noget af det fineste vand du kan få i dine vandhaner du kan inden du köber ejendommen gå ned i pågäldende kommune få et pröveglas tage en vandpröve og aflevere den sammen med 150kr på samme kommune så tester de vandet for dig ... mht til aflöbet .. vär sikker på at det er godkendt .. altså med filterbädd osv ellers koster det dig ca 50k at få lavet det hvis du ikke selv kan .. men det kan mägleren fortälle dig om det er . hvis aflöbet virker og brönden er god så ville jeg for intet i verden skifte til komunalt min brönd er gravet ned i 50m og det er det fineste vand jeg får der .. og så erd et ISKOLDT .. min kammerat har lige skiftet fra enskild aflöb til kommunalt, anslutningsafgiften alene er på ca 35000 dertil kommer installationen hvis det overhovedet er muligt at få kommunalt...og ved ikke hvad kommunalt vand koster .. hvilken kommune ligger ejendommen i?

Besvaret
og ved ikke hvad kommunalt vand koster ..
I forhold til Danmark er det mega billigt. Her i Malmö koster det 8,38 sek per kubikmeter for vand og afløb. Og det er fint afhærdet vand. Vi har også boet hvor der var egen brønd og afløb, det ville jeg ikke være nervøs ved - så længe vandet er i orden. Få lavet en vandprøve, bl.a. er der nogen steder meget jern i vandet som misfarver tøj mv. Det kan løses med et filter, men det koster altsammen. Afløbet skal som andre siger være godkendt og med sandfilter. Du står jo også selv for vedligehold af pumpe mv, når den en dag går i stykker har du ganske enkelt ikke noget vand før det er fikset! Det samme hvis strømmen går, så er vandet også væk. Det er vel de to væsenligste ulemper udover at der kan være brug for at filtrere vandet nogen steder. Kommunen kan svare på om du kan få lagt kommunalt vand ind på den specifikke ejendom. Men som sagt, så koster det en del. Den eneste afgift når du har privat vand+afløb er at en del kommuner kræver at der suges slam fra rensningsanlægget, hvis det er tilfældet betaler man en eller anden årlig pris for det.
Besvaret

vi bor sammen med ca 20 andre husstande på en privat grusvej i Vellinge kommune, hvor vi alle har eget vand og afløb. Vi har levet på dispensation mht afløbet siden 2006, som var den dato hvor Vellinge (og de fleste andre kommuner) strammede kravene til eget afløb. Filterbädd er ikke længere nok, der skal nu etableres mini-reningsverk, og kommunen kommer en gang om året og tager prøver af det rensede spildevand. Et sådant anlæg koster 80-100.000 SEK pr husstand + serviceaftale (der skal tilsættes kemikalier til reningsverket) + strøm. Der er dog nu snak om at vi også skal have kommunalt afløb (ca 80.000 SEK pr husstand regner de med vi skal betale). Spørg hvordan det er i den kommune hvor i kigger på gård. Eget vand er super (synes jeg), men sikkert meget jernholdigt hvis ikke der er filtrering på. Et godt oxidations filter med diverse tanke og automatik koster ca 15.000 SEK, det tager jern, kalk, brom, svovl osv. /Peter

Besvaret
I forhold til Danmark er det mega billigt. Her i Malmö koster det 8,38 sek per kubikmeter for vand og afløb. Og det er fint afhærdet vand. Den eneste afgift når du har privat vand+afløb er at en del kommuner kræver at der suges slam fra rensningsanlægget, hvis det er tilfældet betaler man en eller anden årlig pris for det.
jeg mente indkoplingsafgiften .. men ja som sagt er egen brönd= gratis vand..
vi bor sammen med ca 20 andre husstande på en privat grusvej i Vellinge kommune, hvor vi alle har eget vand og afløb. Vi har levet på dispensation mht afløbet siden 2006, som var den dato hvor Vellinge (og de fleste andre kommuner) strammede kravene til eget afløb. Filterbädd er ikke længere nok, der skal nu etableres mini-reningsverk, og kommunen kommer en gang om året og tager prøver af det rensede spildevand. Et sådant anlæg koster 80-100.000 SEK pr husstand + serviceaftale (der skal tilsættes kemikalier til reningsverket) + strøm. Der er dog nu snak om at vi også skal have kommunalt afløb (ca 80.000 SEK pr husstand regner de med vi skal betale). Spørg hvordan det er i den kommune hvor i kigger på gård. Eget vand er super (synes jeg), men sikkert meget jernholdigt hvis ikke der er filtrering på. Et godt oxidations filter med diverse tanke og automatik koster ca 15.000 SEK, det tager jern, kalk, brom, svovl osv. /Peter
i både sjöbo og lund kommune er 3 kammer filterbädd godkendt..
Besvaret
jeg mente indkoplingsafgiften .. men ja som sagt er egen brönd= gratis vand..
Yes sir...
i både sjöbo og lund kommune er 3 kammer filterbädd godkendt..
Også i Eslöv... Det havde vi - og den var nyetableret iht kommunens retningslinjer.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...