sup3rior Skrevet October 17, 2008 Rapporter Skrevet October 17, 2008 Hej, Nogen der ved hvad forskellen på fuld og begrænset skattepligtig i DK er? Jeg var forleden hos Skattecenter Trekroner for at aflevere nogle papirer, og kommenterer så overfor den kære skattemedarbejder at jeg ikke forstår hvorfor de bliver ved med at sende papirer til mine forældres adresse i DK - hvorefter hun slår op og konstaterer at selvom jeg har folke-register adresse i SE er jeg registreret som fuld skattepligtig i DK hvor jeg burde være begrænset skattepligtig. Men hvad det sådan lige betød kunne hun ikke svare på :thumbdown
Nils Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Men hvad det sådan lige betød kunne hun ikke svare på :thumbdown Hæhæ, hun var måske ny. :D Hvis du er fuldt skattepligtig i Danmark, bliver du beskattet af alt, hvad du ejer og får og har i hele verden. Dog med de mellemregninger som diverse dobbeltbeskatningsaftaler måtte give. F.eks. skal en fuldt skattepligtig betale ejendomsskat af en svensk bolig. De fleste grænsegængere er begrænset skattepligtige og betaler kun skat til Danmark af erhvervsindkomst og lignende.
Rikke Rost Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Fuld skattepligt: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=119281&vId=201231&search=begrænset¤skattepligt
sup3rior Besvaret October 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2008 Så humlen af det hele er at jeg ikke har betalt for meget og derfor med rette kunne kræve penge tilbage :(
Nils Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Så humlen af det hele er at jeg ikke har betalt for meget og derfor med rette kunne kræve penge tilbage :( Det kommer jo an på, hvad du har betalt. Hvis du bare har betalt almindelig skat af din løn, så har du ikke betalt for meget. Hvis du har betalt aktieskat og ejendomsskat af svensk ejendom til Danmark, så har du betalt "for meget". Men Skat har åbenbart ment, at du skulle være fuldt skattepligtig til Danmark på grund af, at du har bibeholdt en bolig der, så hvis det endelig var, ville det nok blive lidt op ad bakke at få ændret sin skat med tilbagevirkende kraft. :)
sup3rior Besvaret October 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2008 Det kommer jo an på' date=' hvad du har betalt. Hvis du bare har betalt almindelig skat af din løn, så har du ikke betalt for meget. Hvis du har betalt aktieskat og ejendomsskat af svensk ejendom til Danmark, så har du betalt "for meget". Men Skat har åbenbart ment, at du skulle være fuldt skattepligtig til Danmark på grund af, at du har bibeholdt en bolig der, så hvis det endelig var, ville det nok blive lidt op ad bakke at få ændret sin skat med tilbagevirkende kraft. :)[/quote'] Den slags har jeg ikke betalt :) Men da jeg ikke har nogen bolig i DK, så fatter jeg ikke hvor de har fået den idé fra
Nils Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Men da jeg ikke har nogen bolig i DK' date=' så fatter jeg ikke hvor de har fået den idé fra [/quote'] Skat sender til dine forældres adresse; så regner de vel med, du bor der/har en bolig der.
sup3rior Besvaret October 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2008 Det må de vel gøre - men hvor den idé måtte være opstået kan man så altid undre sig over, det er satme mange år siden jeg sidst har logeret der :)
Rene Larsen Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Da du flyttede til SE, bad du da dit daværende skattecenter om at blive flyttet over til SKAT Øresund?? for derved at blive grænsegænger. En folkeregister adresseændring er ikke nok til at SKAT for det at vide automatisk.
sup3rior Besvaret October 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2008 Da du flyttede til SE, bad du da dit daværende skattecenter om at blive flyttet over til SKAT Øresund?? for derved at blive grænsegænger. En folkeregister adresseændring er ikke nok til at SKAT for det at vide automatisk. Nej det gjorde jeg ikke, og jeg har svært ved at tro at SKAT (som en offentlig myndighed) ikke trækker den slags data fra folkeregisteret og derved flytter en i systemet. Hvis jeg flytter fra kommune A til kommune B ændres man jo automatisk til at tilhøre det skattecenter den kommune ligger under ligesom skatteprocent mv. jo automatisk rettes til. Alle andre offentlige instanser jeg har haft med at gøre har ikke haft problemer med at rette sig til jf. folkeregister-adresse ændringen...
Rene Larsen Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Jeg forstår udemærket din holdning - men det er ikke sådan det foregår. Det har også været oppe og flere gange herinde - så en søgning vil kunne give dig samme forklaring som gav dig. Når/hvis du kontakter SKAT kan du jo spørge dem om hvorfor de ikke 'bare' ændre tilhørsforhold automatisk.
sup3rior Besvaret October 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret October 17, 2008 Weird - for den holdning der var blandt de medarbejdere som blev involveret var også at de ikke forstod at det ikke skete automatisk, det burde det nemlig... Men jeg vil fluks kontakte Skat Øresund og blive overflyttet :)
Rene Larsen Besvaret October 17, 2008 Rapporter Besvaret October 17, 2008 Du skal kontakte dit fraflytter skattecenter, som så overflytter dig til SKAT Øresund.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu