Jump to content

Skattespørgsmål / Skatteekspert

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er rendt ind i et "lille" problem med Skatteverket, som jeg prøver at finde en fornuftig løsning på. Problemet er, jeg arbejder i Grønland, betaler også skat der. Der findes ingen dobbeltbeskatningsaftale imellem Grønland og Sverige. Der findes dog noget, som hedder Nordisk E-Tax, og der står højt og tydeligt, at jeg er skattepligtig til Grønland http://www.nordisketax.net/country.asp?c=G&l=dan Kigger jeg så på de svenske skatteregler, står der også, at jeg skal betale skat i Sverige, jeg kan så "måske" for kredit for det, som jeg allerede har beatl i Grønland. I dette her står der om Sveriges interne 6 eller 12 måneders regler. Er der nogen der kender til disse regler, link?? http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/avrakningavutlandskskatt.4.7856a2b411550b99fb7800088114.html Jeg har så lidt på fornemmelsen, at den medarbejder, som nu sidder med min sag, ikke er helt inde i reglerne, men vil gerne ligesom score lidt "goodwill" ved hendes chef. Hun kendte f.eks. intet til kreditregelen. Og hun er som sådan lidt ligeglad med, at jeg har betalt skat her på Grønland. Som hun skrev ville jeg jo få 3 måneder til at betale min restskat i!!! Hvor kan jeg finde en email adresse på en chef, hørere oppe i systemt?? Skåne området?? Jeg ville som sådan ikke have noget imod at betale skat i Sverige, men så også kun i Sverige, da jeg så ville kunne udnytte mine fradrag fuldt ud. Jeg har snakket med at andre, som bor i Sverige og arbejder på Grønland, men som aldrig har været ude for dette problem. De har før bedt om dokumentation for betalt skat i Grønland, og det har de fået, og sagen var lukket, dog ikke denne gang!! Det kan have interesse for andre, som arbejder for en dansk udlandsk arbejdsgiver, og er udsendt til områder, som Sverige ikke har dobbeltbeskatningsaftaler med. Det er jo nok ikke lige det man undersøger først, hvis man får tilbuddet om et job. Det kommer så åbenbart også an på, hvordan ens hus er registreret, fritid elle helårsbolig- Jeg har jo selvfølgelig rettet henvendelse til de grnlandske skattemyndigheder, som selvfølgelig mener jeg KUN skal betale skat herop til. Så er der nogen med gode forslag???

Besvaret

Nu har Grønland jo ikke selvstyre, er ikke en suveræn stat, og Sverige har en skatteudlignings aftale med Danmark, så jeg kan slet ikke forstå at hun kan tro at hun kan slippe afsted med den. Umiddelbart ville jeg sige til hende at hvis hun vil have dig til at betale skat i Sverige, og ikke i Grønland, må hun selv finde ud af at dokumentere det lovmæssige i den sag... og så insistere på at få underskrift på at hun selv tager skænderierne med den Danske stat, når du ikke længere betaler skat i Grønland. Ja, jeg er godt klar over at man ikke kan stille krav overfor SKAT / Skatteverket ... men det burde man sgu være i stand til, når man kigger på hvor mange penge vi sponsorerer dem med hvert år!!!

Besvaret

Hmm den lyder mærkelig den der. Skatteverket var slet ikke intereseret i mig og min grønlandske skat dengang jeg kom hjem deroppefra. Følger lige med på sidelinien her.

Besvaret

Grønland er den del af Danmark Der eksisterer en dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Sverige - dermed er der også en dobbeltbeskatningsaftale mellem Grønland og Sverige. Du har udført arbejdet på danske jord (i.e. grønland) og har betalt dansk skat (i.e. grønlandsk) - hvilket er præcist hvad dobbeltbeskatningsaftalen siger at du skal. At der så er særlige danske regler for en særlig "dansk" halvstændig provins må være underordnet. Det er hvad jeg ville holde på. Så nægt at betale under henvisning til at hendes krav er i strid med dobbeltbeskatningsaftalen mellem de nordiske lande, der siger, at du ikke skal betale svensk skat af arbejde udført på dansk jord.

Besvaret
Hmm den lyder mærkelig den der. Skatteverket var slet ikke intereseret i mig og min grønlandske skat dengang jeg kom hjem deroppefra. Følger lige med på sidelinien her.
Ja det lyder mærkeligt, det er også derfor, at jeg "føre"sagen højere op i det svenske skattesystem, så der kan komme en afgørelse på det. Så jeg ikke skal til det samme problem næste år. Det er nu andet år i træk, hvor de har vist en del interesse, men første gang hvor man har snakket om betaling af ekstraskat.
Besvaret

Her er der et uddrag af svar fra det grønlandske skattevæsen KOPI Indledningvis kan jeg orientere, at personer som flytter til Grønland bliver fuldt skattepligtige til Grønland såfremt personen har et ophold i Grønland der udgør mindst 6 mdr. Som fuldt skattepligtig til Grønland vil den pågældende skulle betale skat af sin samlede indkomst. Han vil kunne fratrække sine normale ligningsmæssige fradrag (renter, fagforening, bidrag, pensionsindbetalinger m.v.) Selv om den pågældende ikke tilmelder sig folkeregisteret i Grønland vil han kunne dokumentere, at han har ophold i Grønland enten ved at fremlægge lønsedler for perioden fra arbejdsgiveren eller evt. sine flybilletter. Grønland kan efter 6 mdr. udstede en attest på, at Grønland anser ham for fuldt skattepligtig til Grønland i en given periode og derfor vil fraflytningslandet slippe ham i h. t. sin interne lovgivning på skatteområdet. Såfremt opholdsperioden i Grønland er mindre end 6 mdr. vil den pågældende blive begrænset skattepligtig til Grønland og fortsat fuldt skattepligtig til Sverige. Som begrænset skattepligtig i Grønland vil Grønland alene kunne beskatte ham af lønindkomsten, kost og logi, - ligesom han ikke kan fratrække andet end et standardfradrag for perioden - eller 1.000 x dage i Grønland/365. Grønland kan ikke attestere at han er fuldt skattepligtig til Grønland når opholdet er mindre end 6 mdr. I svenskerens tilfælde vil Sverige derfor også kunne beskatte ham af alle indkomsterne fra Grønland, idet han jo fortsat er fuldt skattepligtig til Sverige. Nu er det ikke sådan at såvel Grønland som Sverige bare beskatter ham og han så kan løbe skrigende væk. I Sverige vil han kunne få credit (nedslag) for den betalte skat i Grønland - dog efter svenske regler. (det er reelt det samme forhold mellem Danmark og Grønland som ovenfor beskrevet vedr. de begrænset skattepligtige personer) Der er ingen aftale mellem Grønland og Sverige - derfor vil han blive behandlet som ovenfor beskrevet. Den aftale der er indgået mellem Grønland og Danmark indeholder samme bestemmelse om credit - nedslag som ovenfor beskrevet. I forbindelse med at han får sin løn udbetalt fra GC vil GC ikke skulle indeholde svensk skat men alene grønlandsk skat - netop fordi der ikke er lavet en aftale om indeholdelse af A-skat til Sverige ( det er der lavet aftale med Danmark om). Jeg håber besvarelsen belyser problemstillingen - den blev jo lidt lang men jeg håber du så lettere kan forklare dette til svenskeren - han kan da også bare se min besvarelse - Du må gerne ringe til mig eller skrive igen hvis det giver anledning til andre spørgsmål.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...