Jump to content

Vil lige vende det med ekspert panelet :)

Recommended Posts

Skrevet

Hej Allesammen :) Mig og min svenske kæreste bor her ovre i sverige og vi ønsker ikke at flytte til danmark, da blandt andet hele hendes familie inkl svigermekanikken bor her i SE. Men når spørgsmålet børn begynder at komme frem, ville det være fint med evt et lille sommerhus ovre i danmark hvor man kunne være lidt om sommeren. Hvordan står mand der i forhold til de diffuse skatteregler om "centrum for ens livsinteresse." Det ville være fint hvis ens børn fik en oplevelse af den danske sommer lige så vel som den svenske de vil få herovre? Eller giver skattefar os et problem i forhold til vores biler?

Besvaret

Et sommerhus kan aldrig blive fortolket som 'centrum for livsinteresser' hvis I har en reel helårsbolig i Sverige. Hvis I officielt 'bor sammen med 12 andre i en 2V i Rosengården' OG har et 140 kvm sommerhus i Nordsjælland så ville jeg ikke være så sikker:) Men lad nu være med at panikke for vildt over de her regler. De kommer jo kun i spil hvor man tydeligvis ikke kan dokumentere et liv i Sverige.

Besvaret

Hej Trine Min kæreste har boet her i sverige hele livet og jeg 5 år med hende herovre. Hele den ene del af familien er svensk og vi ønsker blot at kunne "vistas" lidt i DK om sommeren. Så fra vores del har vi skam helt rent mel i posen. Men nu når de regler er så diffuse, så har man jo ingenting at forholde sig til. Vi vil bare ikke ud i en situation hvor vi bliver anklaget for en masse ting bare fordi vi ønsker at give vores fremtidige børn en varieret sommer. Jeg synes bare det er så typisk danmark at have særregeler for alt muligt mærkeligt, istedet for bare at rette ind efter EU så vi kan få ens lovgivning landene imellem.

Besvaret

Det er ingen dansk særregel, at man beskattes der, hvor man bor rigtigt. Men til gengæld vil I jo støde på de danske sommerhusregler. Man skal vel bo i Danmark for at kunne købe et dansk sommerhus.

Besvaret

Ja man kan jo synes, det er irriterende, at et land har sine egne love, men du kan så glæde dig over, at det er under afvikling. Jeg tror ikke, at lovgivningen bygger på statsbrogerskab - det ville jo også diskriminere danskboende udlændinge - foruden at det ville diskriminere EU-borgere - så jeg mener bestemt, der er tale om et bopælskrav.

Besvaret

Home påstår at de vil sælge for ca 1 milliard kroner sommerhuse til udlandsdanskere i 2008, så det lyder til at bopælskravet ikke ligger der, men derimod krav om dansk nationalitet. I EU oplysningen står der direkte at EU borgere som udgangspunkt ikke har ret til at købe danske sommerhuse pga en særregel danmark har fået lov til at have.

Besvaret

Hej Nils Da jeg udelukkende boede i danmark anede jeg heller ikke hvad jeg skulle bruge EU til, men det er jeg klar over i dag. Min konklusion må være at vi skal have nogle flere EU flag rundt omkring i danmark og danskerne skal gøres mere opmærksom på EU og de rettigheder de har som danmark ikke vil have vi får.

Besvaret

Nå, så måtte jeg lige undersøge det: Hvis du tidligere har boet i Danmark i fem år sammenhængende sidestilles det med at have bopæl - det er altså ikke statsborgerskabet. Men du kan altså godt. De rettigheder og pligter, danskerne har i kraft af dansk lovgivning, har de selv været med til at fastlægge - og de har indtil for nylig selv kunnet være med til at ændre dem gennem det demokratiske system i Danmark. Hvad Unionen hitter på, må man bare tage til efterretning. Hvis man synes, det er alletiders, at danske love bliver sat ud af kraft, så har man altså den holdning til, hvordan verden skal styres, men det kunne jo også være, at det ikke var alting, der var til ens egen fordel. Om sommerhusreglen kan man jo sige, at hvis EU havde været lige så magtfuldt, da de regler blev fastlagt, som det er nu, så ville alle sommerhuse på Vestkysten være opkøbt af velhavende tyskere.

Besvaret

Hej Nils Tak for svaret. Jeg er 24 år nu, gennem de sidste 6 år har det ikke været mig muligt at få lov til at stemme pga min bopæl i sverige. I forhold til Unionen, så er jeg overbevist om at man må tage det sure med det søde. Så hvis det betyder velhavende tyske sommerhus ejere langs vestkysten, so be it. Jeg har ikke noget imod tyskere, eller for sin skyld andre folkeslag. Tilbage til noget positivt :) Det var super at du lige undersøgte det for mig, tak.

Besvaret
Jeg er 24 år nu' date=' gennem de sidste 6 år har det ikke været mig muligt at få lov til at stemme pga min bopæl i sverige.[/quote'] Jeg har ikke stemmeret, og hvad skal vi så med demokrati. Hmm. Jeg har nu altid haft en svaghed for demokrati, men jeg kan godt se, det ikke rigtig har fremtiden for sig. At danskerne bestemte lovene i Danmark, synes jeg var et princip, som havde en kvalitet i sig selv. Lovgivningen, der regulerer de danske sommerhuse, kan man være imod, fordi man godt kan lide tyskere og andre fremmede folkeslag :rolleye: - glæden ved rige tyskere blev så ikke udslagsgivende, da lovgivningen blev udformet. Det blev derimod en forestilling om, at mennesker med almindelige indkomster skulle have mulighed for at købe et fritidshus. Et andet grundlag for de forskellige love, der regulerer området, er hensynet til bevarelse af de stærkt begrænsede danske naturværdier og hensynet til, at byer skal fungere service- og trafikmæssigt. Lovgivningen er altså blevet til ud fra nogle helt bestemte danske forudsætninger. I andre lande er der ikke en lignende regulering, for der er forudsætningerne anderledes. F.eks. kan der være mindre pres på naturen, men der kan også være en anden selvopfattelse, der gør, at man ikke på samme måde har den sociale dimension eller lighedsdimensionen, når man diskuterer, hvordan samfundet - herunder sommerhusområder - skal indrettes. Samfundet er indrettet, som det er, fordi vi er dem, vi er. Europæere er mennesker med vidt forskellige forudsætninger - i modsætning til folkeslagene er europæeren en abstrakt, ansigtsløs konstruktion og derfor uhyre populær blandt magthaverne og deres eftersnakkere, da identitetsløse mennesker er de bedste undersåtter.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...