Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer, Jeg er så heldig at være blevet gravid. Bor i Vellinge,SE m min svenske mand , arbejder begge i DK! Hvordan griber man det an og kommer ind i systemet herovre? Har hidtil haft læge i DK, men synes det er tid til at flytte tingene lidt herover eftersom barnet jo også kommer til at skulle til læge her. Er det noget med at man ikke kan få nakkefoldsscanning her? Ville være taknemmelig for nogle gode råd!

Besvaret
Hej med jer, Jeg er så heldig at være blevet gravid. Bor i Vellinge,SE m min svenske mand , arbejder begge i DK! Hvordan griber man det an og kommer ind i systemet herovre? Har hidtil haft læge i DK, men synes det er tid til at flytte tingene lidt herover eftersom barnet jo også kommer til at skulle til læge her. Er det noget med at man ikke kan få nakkefoldsscanning her? Ville være taknemmelig for nogle gode råd!
Kan ikke som sådan hjælpe dig, men et TILLYKKE skal du da ha :)
Besvaret

Kan da komme med lidt råd da min kæreste lige har været igennem det. Kontakt din danske læge og få en tid til nakkefolds scanning i dk. Er du under 35 giver man det som udgangs punkt ikke i SE. Hvis du vil kan du få scanninger både i DK og SE hvis du har lyst og ellers følge de undersøgelser osv der følger med på begge sider. I Sverige kontakter du din lokale BVC (barn vård central) og fortæller dem du er gravid. Så går det slag i slag. Jeg kan varmt anbefale UMAS(Malmö hospital) Super service og betjening og ny renoveret. Hvis du vælger at få undersøgelser i DK så undlad at sige til dem du føder i SE. Til sidst. Tillykke med det.

Besvaret

Tak skal I have for hurtige svar! Så er der lidt at gå igang med! Tror jeg vil prøve at køre dobbeltløb mlm DK & SE en tid. Det har taget os lang tid at lykkes med projekt-baby, så er stadig usikker omkring det....så jeg tror bare jeg tager imod alle de undersøgelser jeg kan få! Er der forskel på Barnmorskamottagningen og Mödrevårdscentralen? Og hvilken er det i så fald bedst at få fat i? Synes der står lidt forskelligt herinde nu da jeg har fået kigget i tidligere debatter....men det er vel bare at prøve sig frem i telefontiden imorgen ;-) Vender nok tilbage med flere spørgsmål.

Besvaret
Barnmoskemottagningen och MVC er det samme.
Ikke alle steder. Barnmorska er en jordmoder.Oftest der man går inden fødslen. Men ring til barnmorskamottagningen og snak med dem.
Besvaret
Ikke alle steder. Barnmorska er en jordmoder.Oftest der man går inden fødslen. Men ring til barnmorskamottagningen og snak med dem.
bare af ren nysgerrighed, hvad er forskellen på de to så?
Besvaret
bare af ren nysgerrighed' date=' hvad er forskellen på de to så?[/quote'] Uden at være 100% så er det 2 forskellige steder. Min kæreste gik på barnmorska noget på Trelleborg sygehus. Det er en integreret del af sygehuset. Efter fødslen går hun på en afd hos vårdcentralen som er specifik til småbørn og deres mødre. Skal ikke kunne afvise om der visse steder er ét og samme sted? Men hvis du ringer det forkerte sted hen er jeg sikker på du får det af vide på en pæn måde og et andet nummer at ringe på :D
Besvaret
Uden at være 100% så er det 2 forskellige steder. Min kæreste gik på barnmorska noget på Trelleborg sygehus. Det er en integreret del af sygehuset. Efter fødslen går hun på en afd hos vårdcentralen som er specifik til småbørn og deres mødre. Skal ikke kunne afvise om der visse steder er ét og samme sted? Men hvis du ringer det forkerte sted hen er jeg sikker på du får det af vide på en pæn måde og et andet nummer at ringe på :D
nåh, nu tror jeg at jeg er med :) I malmö, hvor jeg gik, var der både MVC (mödravårdcentral) og BVC (Barnavårdscentral). På MVC arbejdede jordemödrene med gravide og prövetagning etc. På BVC gik man så hos en sundhedsplejerske med barnet, efter at man havde födt. Nogle steder er BVC sammen med vårdcentralen.
Besvaret
nåh, nu tror jeg at jeg er med :) I malmö, hvor jeg gik, var der både MVC (mödravårdcentral) og BVC (Barnavårdscentral). På MVC arbejdede jordemödrene med gravide og prövetagning etc. På BVC gik man så hos en sundhedsplejerske med barnet, efter at man havde födt. Nogle steder er BVC sammen med vårdcentralen.
Nemlig! :D
Besvaret
Er det noget med at man ikke kan få nakkefoldsscanning her?
Grattis med graviditeten!!!! Korrekt, der har ikke været tradition for nakkefoldsscanning i Sverige. Tror mest det handler om risiko for at skade fosteret, samt at man laver flere prøver + scanninger længere henne i forløbet. Du kan dog vælge at få det foretaget, hvis du er i risikogruppen (tæt på 40 eller komplikationer tidligere). Da vi startede hos barnmorskan tidligere på året, fortalte hun at det var på tale at indføre det og at UMAS kører nogle piloter på det. Hvor langt de er, ved jeg ikke, men det er altså ikke umuligt at få foretaget i Sverige.
Besvaret
Korrekt' date=' der har ikke været tradition for nakkefoldsscanning i Sverige. Tror mest det handler om risiko for at skade fosteret, samt at man laver flere prøver + scanninger længere henne i forløbet. Du kan dog vælge at få det foretaget, hvis du er i risikogruppen (tæt på 40 eller komplikationer tidligere).[/quote']Mon ikke også det skyldes at sandsynligheden trods alt er så lille, når du er under 35, at de ikke vil bruge ressourcer på det;) De laver da ikke flere pröver+scanninger end i DK? Og da slet ikke mht. downs syndrom? (det ville da også väre ligegyldigt, for får man ikke taget nakkefoldsscanningen i uge 11 12 stykker, fordi man evt. vil ha foretaget en abort, hvis det er?)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...