Vellinge Skrevet December 14, 2008 Rapporter Skrevet December 14, 2008 Hej med jer, Er der nogle der har erfaringer med at få fællles mellem- og efter-navne i SE? Min mand og jeg ville gerne begge 2 hedde hans efternavn (vi kalder det Hansen) til mellemnavn og mit efternavn (vi kalder det Mariesen) til efternavn. Altså "Hr og Fru Hansen Mariesen" Men jeg er usikker på om det er muligt. Efter de gængse regler er det vist ikke lovligt, men jeg læste eller hørte for nylig om en dom hvor et dansk par havde fået lov at gøre noget lignende. Vi venter barn og vil gerne have at det barn skal hedde det samme som os : altså "X Hansen Mariesen". Desværre kan jeg ikke huske hvor jeg hørte om det omtalte dom henne..og det ringer heller ingen klokke hos kommunen. Er der nogen der har hørt noget i den retning? Eller selv har erfaringer?
Junkeren Besvaret December 14, 2008 Rapporter Besvaret December 14, 2008 Er der nogle der har erfaringer med at få fællles mellem- og efter-navne i SE? Ja, der er nogle spøjse regler. Min mand og jeg ville gerne begge 2 hedde hans efternavn (vi kalder det Hansen) til mellemnavn og mit efternavn (vi kalder det Mariesen) til efternavn. Altså "Hr og Fru Hansen Mariesen" Men jeg er usikker på om det er muligt. Det burde der ikke være problemer med. De er rimelig large med navne ved giftermål. Men tjek hellere op med folkbokföringen. Vi venter barn og vil gerne have at det barn skal hedde det samme som os : altså "X Hansen Mariesen". Desværre kan jeg ikke huske hvor jeg hørte om det omtalte dom henne..og det ringer heller ingen klokke hos kommunen. Er der nogen der har hørt noget i den retning? Eller selv har erfaringer? Jeg kan fortælle hvad I IKKE skal gøre. Vi blev gift og lavede den eneste navneændring at min kone fik sit pigenavn som mellemnavn og mit efternavn som fælles efternavn. Inga problem. Nu har vi fået barn som også gerne skulle hedde "X Hansen Mariesen". Det må sønneke bare ikke jf. §25 i namnlagen. I afslaget fra Skatteverket står der yderligere at navneloven betragter et mellemnavn som noget personligt, der ikke kan overføres til afkom. Vi skal nok retur til DK en dag, så retter vi mellemnavnet til den tid. I jeres tilfælde tror jeg et fælles efternavn med "Hansen Mariesen" skulle klare ærterne, men ring til folkbokföringen og tjek. Tag IKKE ind på skatteverket - de er ikke inde i den slags sager, og vi blev faktisk misvejledt, da vi spurgte ad for et par måneder siden.
MissCath Besvaret December 14, 2008 Rapporter Besvaret December 14, 2008 Det er uendelig besværligt med navne her i Sverige! Det er lettere i DK nu efter navneloven blev ændret, og det kommer an på jeres tilknytning til DK, hvis I skal inddrage dem i jeres navneændring.. Lang, besværlig historie, men vi har lige været igennem det. For at give dig det korteste svar: Ring til Karin Pålsson, som sidder hos Skatteverket i Kristianstad. HUN har styr på hvad man må og ikke må, og hvordan man skal gribe sagen an med DK, hvis de skal blandes ind i noget. Fang hende på 044-137419. Held og lykke! :th2:
Thomasha Besvaret February 27, 2009 Rapporter Besvaret February 27, 2009 Meget har ændret sig og det er nu ganske let at ændre efternavn i Sverige Den liberale danske navnelov kan overføres direkte til Sverige. Jeg hed før jeg blev gift Haugaard til mellemnavn og vi ville gerne begge hedde det til efternavn. Jeg ansøgte de danske myndigheder om at få slettet Jensen og få Haugaard som efternavn. Da dette gik igennem og jeg modtog min nye dåbsattest og navneændringsattest, så sendte jeg ansøgning til en bestemt afdeling på skatteverket tror jeg og ansøgte om at få overført mit nye danske navn til Sverige. Det gik igennem uden problemer. Så nu hedder min svenske kone og jeg Haugaard til efternavn. Mvh. Thomas
BS Besvaret February 27, 2009 Rapporter Besvaret February 27, 2009 Et link til de svenske regler. http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html
Maj Besvaret July 23, 2010 Rapporter Besvaret July 23, 2010 Efternavn - samboende Hej Jeg ville høre om der er nogen der kender reglerne i Sverige for at skifte efternavn når man ikke er gift? Jeg vil gerne have min kærestes efternavn, da vi venter barn og planen er at barnet også skal have kærestens efternavn. Kan man bare ansøge om det eller kræver det noget specielt? Har prøvet at søge lidt herinde, men jeg synes ikke jeg kan finde noget, når man ikke er gift..
Menace Besvaret July 23, 2010 Rapporter Besvaret July 23, 2010 Hej Jeg ville høre om der er nogen der kender reglerne i Sverige for at skifte efternavn når man ikke er gift? Jeg vil gerne have min kærestes efternavn, da vi venter barn og planen er at barnet også skal have kærestens efternavn. Kan man bare ansøge om det eller kræver det noget specielt? Har prøvet at søge lidt herinde, men jeg synes ikke jeg kan finde noget, når man ikke er gift.. Det står ellers rimeligt beskrevet i linket: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/namnandring.4.76a43be412206334b89800020677.html http://www.prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/Byta-efternamn/
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu