EBL Skrevet January 2, 2009 Rapporter Skrevet January 2, 2009 Hvorfor er der egentligt et rentespænd imellem Danmark og Sverige, er det noget der 'altid' har været, eller kun i de seneste år? - hvad er det der gør at spændet minskes eller øges, hvad er det betinget af? Hvordan tror i at udsigterne er for fremtiden mht størrelsen af rentespændet imellem Danmark og Sverige? Hvad sker der med den danske rente i forhold til den svenske, hvis Danmark indfører Euro inden for de næste par år og Sverige ikke gør det? Hvis man har et lån i DKK i Danmark som man overvejer at bytte ud med et lån i SEK i Sverige, så antager jeg at det er smartest at gøre på et tidspunkt hvor man forventer at den svenske krone vil falde i værdi fremfor stige iforhold til DKK. Er dette korrekt antaget?
Nils Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Danmark og Sverige har haft nogenlunde samme meget lave renteniveau i en periode. Der er ingen naturlove, der tilsiger højere rente i Danmark. Den nuværende noget større forskel på renteniveauet skyldes jo finanskrisen, der har fået eksempelvis NOK og SEK til at falde. DKK ville også være faldet, hvis den ikke som led i fastkurspolitikken af Nationalbanken var blevet styrket "kunstigt" med et renteniveau noget højere end euroland. Den svenske riksbank har ikke den binding og har kunnet sænke sin styrerente ud fra forventning om lav inflation og til gavn for genstart af økonomien. Hvis Danmark havde været med i euroen ville Nationalbankens... æh ECBs rente have ligget 1,75 procentpoint lavere. (Mener jeg det er). Det rentespænd vil forsvinde igen, men kan jo dukke op ved nye kriser. At ændre et lån i DKK til SEK ville jeg vente med til SEK ser noget dyrere ud. :)
EBL Besvaret January 3, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret January 3, 2009 Danmark og Sverige har haft nogenlunde samme meget lave renteniveau i en periode. Der er ingen naturlove, der tilsiger højere rente i Danmark. Den nuværende noget større forskel på renteniveauet skyldes jo finanskrisen, der har fået eksempelvis NOK og SEK til at falde. [...] At ændre et lån i DKK til SEK ville jeg vente med til SEK ser noget dyrere ud. :) Tak for et godt svar !
Markowitch Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Nils' svar kan suppleres med en figur der viser renterne for 2008 fra ECB, Bank of England, Nationalbanken og Riksbanken. Renterne er snuppet herfra: http://ca.reuters.com/article/usDollarRpt/idUSGLOBAL20081208 Man kan se at diskussionen om hvorvidt man skal gå med i euroen i Sverige og Danmark har vidt forskelligt udgangspunkt. I Danmark vil husejere, der træller med renterne i deres belånte økonomi, oftest ønske euroen fordi renten er billigere. I Sverige derimod, vil man gerne have at charterturen sydpå ikke bliver alt for dyr. Vil rentespændet mellem Danmark og Sverige mindskes? Jeg ved det ikke - dit gæt er lige så godt som mit.
Nils Besvaret January 3, 2009 Rapporter Besvaret January 3, 2009 Der er ikke noget at gætte om: Det er en kendsgerning, at det nuværende rentespænd mellem Danmark og Sverige vil forsvinde med mindre man forestiller sig en permanent finanskrise. Hvis danske boligejere ønsker sig euro for at få lavere boligudgifter, så bør de måske tænke sig om en ekstra gang. Under normale omstændigheder er forskellen på renteniveauet i forhold til euroland helt ubetydelig. Man kan se på diagrammet, at renten efter en lille bakketop er den samme i Danmark, som den hele tiden har været - de andre har så sat deres ned. Danmark vil følge efter, når isen kan bære. I forbindelse med refinansieringen af flekslånene i sidste måned var alle jo sikre på, at nu ville renterne eksplodere, men midt i den brølende krise blev det kun til en ganske beskeden rentestigning.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu