patbateman Besvaret January 20, 2009 Rapporter Besvaret January 20, 2009 kan jeg lokke dig til at uddybe hvordan jeg kommer ud af et fast rente lån. skal man ikke betale voldsomme strafrenter for det? Der findes desværre ingen billige udveje - du skal bare indfri den aftale der er indgået. Dvs. at hvis du har en fastrente der ligger over dagens 3,5 årige rente, bliver du tvunget til at betale differencen. På den anden side kan man sige at den den mellem-lange SEK-renten (som ca. 3 år rente er) forventes at falde yderligere hen mod sommeren, hvilket gør at en indrielse af fastrenteaftalen nu måske er bedre end at vente til efteråret. Du skal dog ikke betale noget yderligere udover rentedifferencen. Banken vil tjene mere på dit EUR-lån end de gør ved at beholde din fastrenteaftale, så du har en god forhandlingsposition.
Homer Besvaret January 20, 2009 Rapporter Besvaret January 20, 2009 Hvilke banker er det der har tilbudt jer boliglån i EUR?
patbateman Besvaret January 20, 2009 Rapporter Besvaret January 20, 2009 Hvilke banker er det der har tilbudt jer boliglån i EUR? Handelsbanken. Men du skal være forberedt på at forklare at selvom din indtægt er i DKK er den stærkt EUR-relateret. I udgangspunktet er de nemlig ikke så ivrige at låne ud EUR såfremt kunden ikke har indtægt i EUR.
Homer Besvaret January 20, 2009 Rapporter Besvaret January 20, 2009 Handelsbanken. Men du skal være forberedt på at forklare at selvom din indtægt er i DKK er den stærkt EUR-relateret. I udgangspunktet er de nemlig ikke så ivrige at låne ud EUR såfremt kunden ikke har indtægt i EUR. ...og hvilken rente tilbyder de?
dan Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 Forskellen på bare at betale mere af er for mit vedkommende følgende: hvis jeg lægger om til danske lån, betaler lidt højere rente (ca 1-2 %) og så vender tilbage til svenske lån om 1 år til kurs 68,5 som nordea har som forecast, så barberer jeg ca 375.000 danske kroner af min restgæld og skylder således en hel del mindre, som der så jo også skal betales en hel del mindre renter af. Dvs. om ca 12 mdr. er min situation helt status qou med lån tilbage i sverige, men jeg skylder 375.000 danske mindre og min månedlige ydelse er så mindre da jeg har mindre renteudgifter da gælden er mindre. (og hertil kommer max. 10.000 kroner i stempel penge) hvis jeg bare udnytter min umiddelbare lavere ydelse (både den lavere rente 1-2 % + anvender min merudbetaling i svenske kroner ) så vil jeg betale ca 65.000 danske kroner mere ind på mig lån, som je så også fremover betaler mindre i rente af. Her er der dog ingen stempelpenge. Altså kan jeg slet ikke nå op på at betale så meget mere af på mit lån, som hvis jeg laver lidt flytten frem og tilbage med mit lån via danmark med deraf mindre gevinst. Hmmm... næste gang læser jeg lige alle svarende... Altså også det fra bateman... Hvorfor ikke bare betale mere af sin gæld, således at man betaler det samme som for 3-5 måneder siden, så slipper man da for at betale for en dyrere rente. Altså, lige nu sidder man billigt i lån og billigt i rente. Man kan da bare vælge at betale som tidligere.
credde Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 Forskellen på bare at betale mere af er for mit vedkommende følgende: hvis jeg lægger om til danske lån, betaler lidt højere rente (ca 1-2 %) og så vender tilbage til svenske lån om 1 år til kurs 68,5 som nordea har som forecast, så barberer jeg ca 375.000 danske kroner af min restgæld og skylder således en hel del mindre, som der så jo også skal betales en hel del mindre renter af. Dvs. om ca 12 mdr. er min situation helt status qou med lån tilbage i sverige, men jeg skylder 375.000 danske mindre og min månedlige ydelse er så mindre da jeg har mindre renteudgifter da gælden er mindre. (og hertil kommer max. 10.000 kroner i stempel penge) hvis jeg bare udnytter min umiddelbare lavere ydelse (både den lavere rente 1-2 % + anvender min merudbetaling i svenske kroner ) så vil jeg betale ca 65.000 danske kroner mere ind på mig lån, som je så også fremover betaler mindre i rente af. Her er der dog ingen stempelpenge. Altså kan jeg slet ikke nå op på at betale så meget mere af på mit lån, som hvis jeg laver lidt flytten frem og tilbage med mit lån via danmark med deraf mindre gevinst. Du mener vel kurs 78.5 (som du tidligere har skrevet). Men husk lige at tænke på, hvis nu forecastet ikke holder, men det fx. tager 5 år at vende tilbage til kurs 78.5 eller måske bare 2 år osv. Man skal jo også tænke på, at man nok ikke skal gå i salgstanker i den periode, hvor man har omlagt sit lån til en anden valuta, hvis man kun tænker på gevinsten. Men igen, mulighederne er mange, der er ingen der kender fremtiden, man kan kun gætte.
patbateman Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 ...og hvilken rente tilbyder de? Jeg kender ikke bankens officielle EUR-rente tilbud. Jeg fik en privat rente fordi jeg kender håndlæggeren godt og har lidt andet business der.
Homer Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 Jeg kender ikke bankens officielle EUR-rente tilbud. Jeg fik en privat rente fordi jeg kender håndlæggeren godt og har lidt andet business der. Sådan fungerer det vel i alle banker? :) Når du nu ikke vil oplyse den, kan du så løfte sløret for om den er væsentlig højere end den svenske, eller blot marginalt?
patbateman Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 Sådan fungerer det vel i alle banker? :) Når du nu ikke vil oplyse den, kan du så løfte sløret for om den er væsentlig højere end den svenske, eller blot marginalt? min aktuelle EUR-rente er ca 0,5% højere end den rörlige SEK-rente.
dan Besvaret January 21, 2009 Rapporter Besvaret January 21, 2009 Spændende - jeg har skrevet til min svenske nordea rådgiver og hørt hvad de tilbyder den til (hvis de altså overhovedet gør) min aktuelle EUR-rente er ca 0' date='5% højere end den rörlige SEK-rente.[/quote'] Og jeps - jeg mente kurs 78,5 (ikke 68,5) Sorry :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu