Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Chatten med DSBFirst's direktør, taler usant..... Dette er fra Chatten idag med direktøren for DSBFirst. Iøvrigt, er det mig eller taler direktøren for DSBFirst bevidst usant når han giver følgende svar til Kristian som stillede et spørgsmål om forsinkelserne siden DSBFirst tog over i Søndags. Jarl Samuelsson: I Sverige har trafikstarten varit bra. Vi har emellertid haft bekymmer i Danmark, vilket vi beklagar. Hvad mener i ? --------------------------------------------------------------- DSB First tog för några dagar sedan över Öresundstrafiken. Företagets vd Jarl Samuelsson chattade om vilka förändringar som kommer att ske. Läs/Se mer • Inställda avgångar när DSB tog över tågtrafiken Kristian: Vilka konkreta åtgärder tänker ni vidta för att säkra att tågen avgår och ankommer i tid framöver? Under de första två dagarnas pendling med DSB first har jag en total försening på ungefär 80 minuter, vilket naturligtvis är helt oacceptabelt. Vidare, en taktik för att minska förseningen förefaller att vara att inte stanna på Tårnby och Örestads station. Gäller resegarantin om jag skall till Tårnby och tvingas åka in till Köpenhamn C för att därefter ta ett tåg tillbaks till Tårnby och därigenom blir mer än 25 minuter försenad? Mvh Kristian Jarl Samuelsson: I Sverige har trafikstarten varit bra. Vi har emellertid haft bekymmer i Danmark, vilket vi beklagar. Igår stabilserades trafiken även i Danmark och idag har trafiken i stort sett flutit enligt plan. Restidsgarantin är beroende av var Du köpt Din biljett. Har Du köpt den i Sverige hänvisar vi till Skånetrafiken, som är vår uppdragsgivare. Lucas: Finns det planer på att köpa in fler tågset alt. reparera alla "defekta tåg" så vi resenärer slipper höra att tåget inte kör vidare pga tekniska problem.... Jarl Samuelsson: DSBFirst äger inga tåg. Det är våra uppdragsgivare Skånetrafiken och de andra länstrafikbolagen och i Danmark Trafikstyrelsen, som äger fordonen. Trafikstyrelsen har beställt ytterligare tio fordon. De är planerade att gå i trafik under nästa år. När det gäller service och underhåll av tågen, sker detta i vår egen verkstad utanför Köpenhamn. Vi har fokuserat mycket på en planerad service av fordonen, vilket ska komma kunderna till godo. Peter: Skånetrafiken har sagt att vänta till den 11 januari, då blir allt bättre med en operatör i form av DSBFirst. I foldrar och på annat sätt förmedlar ni era höga ambitioner. Men det rimmar illa när förseningar och inställda tåg är det vi som pendlare får uppleva i praktiken. Varför fungerar inte er organisation? Vad skall ni göra för att OMEDELBART få tågtrafiken att fungera klanderfritt? Klarar ni av uppdraget? (Anm.: Att sätta in bussar istället för tåg visar på att ni INTE klarar av uppdraget). Vilken är er OMGÅENDE handlingsplan? Jarl Samuelsson: Vår trafikstart i Sverige har varit bra, och den har förbättrats ytterligare. Igår hade vi en punktlighet på 95,5 procent på tåg mellan Malmö och Köpenhamn. Man ska ha i minnet att det är en stor verksamhet som skulle sättas i drift. Vi har 200 000 kunder dagligen, kör 85 tåg på 57 000 km per dag. Efter två dagar med trafikstörningar i Danmark (måndag och tisdag) har vår trafik stabiliserats och idag ser vi ytterligare förbättringar i fråga om punktlighet. Mattias: Känns det inte som ett steg tillbaka i utvecklingen när resenärer inte kan betala med visa kort på tåget utan ska istället får en faktura? Jarl Samuelsson: Det är vår uppdragsgivare Skånetrafiken som har ansvaret för de kundrelaterade frågorna, och det är också Skånetrafiken som besvarar dem. Skånetrafiken har beställt kortläsare som kommer inom kort. Eric: Hej Jarl, vad är din uppfattning om standarden i de tåg ni tog över från SJ? Kommer det krävas mycket underhåll för att få tågen i toppskick? De är trots allt rätt gamla nu. Jarl Samuelsson: SJ:s fd tåg kommer att inkluderas i vårt bestånd och de kommer att genomgå samma service som övriga 85 tåg som vi kör. Samtliga tåg genomgår underhåll och service för att därigenom få en högre standard. Olle: Det känns som ni har fler vagnar på tågen sen ni tog över, jag har inte behövt stå upp en enda gång på morgontåget 07.00 mellan eslöv-malmö. stämmer det? Jarl Samuelsson: Ja, Du har rätt. Vi kör fler ihopkopplade tågsätt. Daniel: När jag åkte med tåg från göteborg i tisdags så hade jag köpt biljetten på SJ:s hemsida men den gick inte att hämta ut i automaterna på stationen, hur kommer biljettsystemet fungera? ska man fortfarande köpa hos sj eller ska ni ha egna uthämtningsställen? Jarl Samuelsson: Det är vår uppdragsgivare Skånetrafiken och de andra länstrafikbolagen som säljer biljetterna. Vi vill hänvisa till Öresundstågens hemsida, där Du kan få information om biljetter (www.oresundstag.se Kristoffer: Kommer trådlöst internet installeras på tågen och när kommer det i sådana fall ske? Jarl Samuelsson: Vi ska, på fordonsägarnas uppdrag, installera s k mobilrepeaters, som innebär att täckningen för mobiltelefoni och mobilt bredband på tågen ökar. Det kommer att installeras under detta år. Vi kommer därför inte att installera trådlöst internet. Peter: Med facit i hand. Har Ni lovat mer än Ni kan hålla? Jarl Samuelsson: Nej, det tycker jag inte. Vi har satt en stor organisation i verksamhet med 850 medarbetare. Vi kommer att arbeta kontinuerligt för att öka punktligheten, hela, rena tåg och god trafikinformation. Efter knappt fyra dygn har vi nu stabiliserat trafiken. Vi tar nu nästa steg Mirsad: Hej. Jag vill fråga om när ska ni ha ny kurs för lokförrare och så?Idag jag är busschauförr.Tack Jarl Samuelsson: Just nu har vi inga kurser inplanerade, eftersom vi anställt de lokförare vi behöver. Men håll gärna ett öga på vår hemsida. Peter: När kommer dubbeldäckade tåg så alla kan sitta? Jarl Samuelsson: Vi har ökat antalet sittplatser genom att vi på flera linjer kopplat samman flera tågsätt än vad som var i trafik förr. Madeleine: På vilket sätt är ni medvetna om hur pendlarna har det dagligen? Har ni testat att resa Malmö C - Hovedbanen kl 0722 på morgonen och tillbaka samma väg kl 1603 någon gång. Eller ser ni bara till statistiken? Jarl Samuelsson: Jag reser dagligen med Öresundståg över sundet, eftersom jag bor på den danska sidan. Jag iakttar hur man som kund upplever sin resa. 07.22 är en tuff avgång och vi arbetar hårt på att vi ska ha tre tågsätt på denna och andra avgångar i rusningstid. Niklas: vad är maxfarten på öresundstågen Jarl Samuelsson: Maxhastigheten är 180 km/h. Om Du är intresserad av andra fakta om tågen titta på vår hemsida www.dsbfirst.se Patrik: Hejsan, man har hört mycket kring den danmarks järnväg att det är föråldrad. vilket sägs ha påverkat öresundstågen tidtabeller ofta. Sammarbetar ni med med den danska järnvägen för att få bukt på detta problem? Jarl Samuelsson: Ja, vi har bildat en grupp där vi tillsammans med både Banedanmark och Banverket diskuterar infrastruktur och punktlighet. Det är första gången som denna typ av gränsöverskridande samarbete sker i en grupp med en operatör. Petra: Har ni anställt många av de som tidigare arbetat på tågen? Tycker jag enbart sett nya ansikten på tågvärdarna och undrar och oroar mig lite för de gamla. Jarl Samuelsson: Vi har anställt personal från SJ, Tågvärdsbolaget, DSB och Arriva, samt många som inte tidigare jobbat i tågbranschen. Kryddan är att vi tillsammans ska skapa en helt egen DSBFIrst-anda. Richard: Jag, som pendlar mellan Helsingborg och Lund, har i alla fall haft mindre förseningar sedan årsskiftet. Vad har ni gjort för att minska förseningarna? Jarl Samuelsson: Det var trevligt att Du upplever att Du kommit i tid i högre utsträckning. Det är vår högsta ambition att alla våra kunder ska kunna resa med hög punktlighet. Tack vare vår personal ombord på tåg och i vårt driftcenter, har vi möjlighet att hålla en bra punktlighet. Jarl Samuelsson: Skånetrafiken, som är kundansvarig, och vi, som är ny operatör för Öresundståg, ser fram emot att ge Er en trevlig resa. Jarl Samuelsson moderator: Tack för era frågor. Nu stänger vi chatten.

Besvaret

Same old bs, new operator, det er fandme utroligt men hvad man vel kunne forvente med DSB indblandet! "Kryddan är att vi tillsammans ska skapa en helt egen DSBFIrst-anda" t1.gif Godt jeg har droppet det l**t!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
×
×
  • Tilføj...