Jump to content

Skat skylder (gamle) pendlere 50 millioner

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ved ikke om den allerede er herinde, for jeg tror ikke søgefunktionen virker. Men nu er den ihvertfald - Gio, slet hvis den er dobbelt! :) Skat skylder pendlere 50 millioner 14. jan. 2009 17.58 Helsingør Omkring 2.000 øresundspendlere bosat i Sverige har formentlig uden at ane det omkring 50 millioner kroner tilgode hos det danske skattevæsen. De er nemlig ikke blevet underrettet om, at de med ikrafttræden den 1. januar 2008 ikke længere skal betale dansk arbejdsmarkedsbidrag på otte procent af deres danske bruttoløn. Det skriver Helsingør Dagblad. Det var ved en lovændring i forsommeren 2008, at Folketinget med tilbagevirkende kraft besluttede, at »gamle grænsegængere« fra 1. januar 2008 ikke længere skulle betale dansk arbejdsmarkedsbidrag men i stedet skat i bopælslandet Sverige af den fulde danske indkomst. »Gamle grænsegængere« er dem, der boede i Sverige før 1997, hvor daværende skatteminister Carsten Koch fik gennemført, at danske indkomster skulle beskattes i Danmark og ikke som tidligere i bopælslandet. De omkring 2.000 danskere og skåninge, der allerede på det tidspunkt pendlede over Øresund til et arbejde på den danske side, blev imidlertid ikke omfattet af reglerne om, at skatten skulle betales i indkomstlandet. De har lige siden'97 fortsat med at betale svensk kommunal- og statsskat, men det danske arbejdsmarkedsbidrag skulle også de trækkes for af deres arbejdsgivere. Overrasket skattecenterchef Først her i september 2008 blev Skat Øresund underrettet om ændringen, der betød, at de »gamle pendlere« siden 1. januar 2008 ikke skulle trækkes i løn for det danske arbejdsmarkedsbidrag på otte procent. Men det betød ikke, at Skat straks underrettede de 2.000 berørte pendlerne eller deres arbejdsgivere. - Det skal arbejdsgiverne selv finde ud af. Det lyder højtravende, at det er deres pligt at følge med i lovgivningen, men det gør de jo ikke i et og alt, erkender centerchef ved Skat Øresund, Ernst Larsen, overfor Helsingør Dagblad. - Vi ved selvfølgelig, hvem de »gamle pendlere« er, men det er ikke bare lige at trykke på en knap for at få dem frem. Centerchefen er selv overrasket over, hvor stort et beløb, der samlet er tale om. Sætter man en gennemsnitlig årsindkomst til 300.000 kroner, er der ukorrekt blevet trukket 24.000 i arbejdsmarkedsbidrag i 2008. - Jeg har ikke regnet på det før, men det er rigtigt, at det må være omkring 50 millioner kroner, der skal tilbagebetales. Og hele beløbet står til udbetaling, understreger skattecenterchefen. Forundring også hos Skat Det var i forbindelse med en henvendelse til Skat i en helt anden anledning, at Preben Pedersen, der er en dansk »gammel grænsegænger« bosat i Helsingborg, studsede over en tilføjelse i svaret fra den danske skattemyndighed: Jeg kan i øvrigt oplyse dig om, at der i sommeren 2008 er vedtaget en ny lov gældende fra den 1/1 2008 vedrørende arbejdsmarkedsbidraget, som er blevet til en skat. Lovændringen gælder »gamle grænsegængere«, som betaler skat i bopælslandet, hvorfor du skal ansøge om at blive fritaget for at betale arbejdsmarkedsbidrag fra 1. januar 2008«. Brevet fra Skat er skrevet af Vivi Røntved, og hun fortæller til Helsingør Dagblad, at det også har skabt forundring på Skat Øresund, at de 2.000 berørte pendlere selv har skullet finde ud af, at deres beskatningsforhold er blevet ændret. - Ingenting sker pr. automatik, og de skal selv underrette deres arbejdsgivere, men man kan vel ikke forvente, at arbejdsgiveren bare skulle tage for gode varer, at en medarbejder står og fortæller, at de ikke længere skal trækkes otte procent af lønnen i arbejdsmarkedsbidrag. http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Helsingoer/2009/01/14/175222.htm

Besvaret

Bahhh nu troede jeg lige vi alle sammen skulle have en ordentlig tilbagebetaling - så er det kun folk der har boet i sverige fra før 1997 :( Syns ellers det lød logisk, at man ikke skulle betale arbejdsmarkedsbidrag til Danmark hehe

Besvaret
Bahhh nu troede jeg lige vi alle sammen skulle have en ordentlig tilbagebetaling - så er det kun folk der har boet i sverige fra før 1997 :( Syns ellers det lød logisk, at man ikke skulle betale arbejdsmarkedsbidrag til Danmark hehe
også her :sick: jeg opfordre til indlægget slettes af moderator :rolleyes:
Besvaret
Samme her. Hørte det med et halvt øre i radioen på vej til arbejde og var sikker på, at der blev sagt, at en fed check var på vej til mig. :) Men nej. Æv. Dammit. :cry:
Besvaret

Jeg tror ikke på, der er 2.000 gamle grænsegængere. Så mange gik, der vist ikke i land hver dag fra flyvebåden (plus HH)? Men så tror jeg så stort set heller ikke på nogetsomhelst. :)

Besvaret
Jeg tror ikke på, der er 2.000 gamle grænsegængere. Så mange gik, der vist ikke i land hver dag fra flyvebåden (plus HH)? Men så tror jeg så stort set heller ikke på nogetsomhelst. :)
Jeg kender en "gammel" grænsegængere.. Vores nabo Ove, kom til malmö i 1955 han er lidt over 80 :)
Besvaret

Gammel pendler Og det er så heller ikke nok at have boet her för 1997. Har man väret väk fra det Danske arbejdsmarked. D.v.s have arbejde i Sverige i nogen år, så er man ikke på en gamle aftale selvom man begynder at arbejde i DK igen. Desvärre.

Besvaret

Men skal alle vi andre stadig betale arbejdsmarkedskat eller hvordan...... fatter hat:rolleye: Kan oz værre jeg bare skal skride i seng, øjnene er vist lidt tunge.... Så kan det oz være at der er et rart menneske der har skrevet en lille forståelig forklaring på dansk...:th2:

Besvaret
Men skal alle vi andre stadig betale arbejdsmarkedskat eller hvordan...... fatter hat:rolleye: Kan oz værre jeg bare skal skride i seng, øjnene er vist lidt tunge.... Så kan det oz være at der er et rart menneske der har skrevet en lille forståelig forklaring på dansk...:th2:
Hehe, medmindre du har boet i Sverige fra før '97 og arbejdet i dk, så er der intet at hente :) Så kan jeg vist ikke umiddelbart koge det mere ned :)
Besvaret

Gentager Ja boet her fra för 1997 OG har arbejdet i DK hele tiden uden afbrydelser

Hehe' date=' medmindre du har boet i Sverige fra før '97 og arbejdet i dk, så er der intet at hente :) Så kan jeg vist ikke umiddelbart koge det mere ned :)[/quote']
  • 2 weeks later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...