Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nu læst... at bliver man arbejdsløs bliver man tilknyttet en a-kasse i det land man bor - også selvom man har arbejdet i DK. Jeg er medlem af dansk fagforening og a-kasse, og ønsker at komme i arbejde i DK. Jeg har ikke noget arbejde pt. men er langtidssygemeldt - så min situation synes jeg er lidt anderledes. Spørgsmålet: Kan jeg fortsætte med at få sygedagpenge fra kommunen (ydelsesservice) i DK, selvom jeg flytter til Sverige (med adresse)? Ydelsesservice siger "Ja, flyt du bare". Han spurgte endda en makker, som sagde det samme. Redaktionen på Øresunddirekt skrev: " Hvis din kommune siger OK så skulle der ikke være nogen hinder for dig at flytte til Sverige. Du skal dog være opmærksom på at der kan blive problemer i forhold til arbejdsprøvning når du bor i Sverige. Hvis sygedagpengeperioden udløber før arbejdsprøvning er klar så er risikoen at du havner mellem de to landes systemer og hverken kan få svensk eller dansk sygesikringsdækning. " Jeg synes ikke det er sikkert nok - hvem kan man ellers spørge? Hvis bare man kunne få en form for garanti på skrift... Punkt 2: Den dag de beslutter IKKE at udbetale sygedagpenge til mig mere - hvad så?

Besvaret

Sygedagpenge burde stadigvæk være fra Danmark selvom du bor I sverige. Men hvis det er noget sygdom, som du ved vil vare ved i flere år vil jeg stærkt fraråde dig at flytte. Du skal også være opmærksom på, at når du bor i Sverige og ikke længere arbejder i Danmark, så mister du retten til at bruge det danske sundhedsvæsen efter et års tid, fordi grænsegængersygesikringsbeviset er betinget af at du arbejder i Danmark. Du kan så ganske vist bruge det svenske sundhedssystem i stedet for - og hvis du ellers kan komme over sprogtærsklen vil jeg faktisk tro at det er en gevinst snarere end et tab. WHO rangerer det svenske sundhedssystem langt højere end det danske og der bliver også brugt en større procentandel af BNP i Sverige på sundhedsvæsenet.

Besvaret

Sygesikringen i 1 år Man mister sygesikringen det öjeblik at man stopper med at arbejde i DK.

Sygedagpenge burde stadigvæk være fra Danmark selvom du bor I sverige. Men hvis det er noget sygdom, som du ved vil vare ved i flere år vil jeg stærkt fraråde dig at flytte. Du skal også være opmærksom på, at når du bor i Sverige og ikke længere arbejder i Danmark, så mister du retten til at bruge det danske sundhedsvæsen efter et års tid, fordi grænsegængersygesikringsbeviset er betinget af at du arbejder i Danmark. Du kan så ganske vist bruge det svenske sundhedssystem i stedet for - og hvis du ellers kan komme over sprogtærsklen vil jeg faktisk tro at det er en gevinst snarere end et tab. WHO rangerer det svenske sundhedssystem langt højere end det danske og der bliver også brugt en større procentandel af BNP i Sverige på sundhedsvæsenet.
Besvaret

Sygesikring i flere år Nu kan man ikke väre på sygedagpenge i flere år i de flestetilfälde. Så på et tidspunkt kan det väre hip som hap hvor man bor. Giver dig helt ret, jeg vil hellere väre syg i Sverige end Danmark

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...