Jump to content

Beregning af renteerstatning ved førtidsindfrielse af lån med bunden rente

Recommended Posts

Skrevet

Jeg mindes vi flere gange har diskuteret hvad det koster at skifte fra bunden til rørlig rente, men hidtil har jeg ikke kunne finde den måde det beregnes på. Her er et eksempel på beregningen: http://www.e24.se/pengar24/bostad/artikel_1041269.e24 Bemærk: Ränteskillnadsersättningen går att räkna ut på ett ungefär med följande formel: Låneskulden (kr) x återstående bindningstid (år) x ränteskillnaden (%) Ett färskt räkneexempel från SBAB ger följande kostnad för att förtidsinlösa ett lån på 277 000 kronor som en person har bundet i 815 dagar till en ränta på 4,38 procent. 277 000 x 2,264 år (alltså 815/360) x 0,019041 = 11 941 kronor. Det knepiga är att få fram ränteskillnaden. I det här fallet tar man genomsnittsräntan på de statsobligationer vars löptider ligger närmast 2,264 år fram i tiden. I det här fallet var det genomsnittet 1,4759 och därefter läggs 1 procentenhet på så att den alternativa räntan blir 2,4759 procent. Denna procentsats dras bort från kundens befintliga ränta på 4,38 procent och då får man fram ränteskillnaden på 1,9041 procent. Kostnaden för att lösa bort detta lån blir alltså ungefär 11 941 kronor.

Besvaret

Gad vide hvad det så koster bare at indfri lånet... Altså hvis man nu vil flytte lånet til DK i stedet, så bliver ränteskildnaden jo negativ (renten vil jo være høgere i DK) - mon man så får penge tilbage ved at indfri lånet ;)

Besvaret
Gad vide hvad det så koster bare at indfri lånet... Altså hvis man nu vil flytte lånet til DK i stedet, så bliver ränteskildnaden jo negativ (renten vil jo være høgere i DK) - mon man så får penge tilbage ved at indfri lånet ;)
Der står jo at renten beregnes udfra gennemsnitlige (svenske) stater for samme løbetid som dit lån. Så det er uafhængigt af hvilken rente du skifter til så vidt jeg kan læse....
Besvaret

Tak Trine Glimrende link. Umiddelbart vil jeg sige at metoden som man anvender teoretisk set er forkert. Det kan godt være at den sådan ca. har passet tilbage i tiden. Men fejlen er at tage statsobligationsrenterne og så bare have et fast "påslag" på 1%. Den ene procent skal vel sådan ca. svare til tillæget for kreditrisikoen, men den er jo langt fra konstant. Her under kreditkrisen burde påslaget måske være 2-3%. Det er det som man får "trukket bukserne af" på lige for tiden, hvis man vil førtidsindfri. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bruger en swap-rentekurve - det er sådan ca. den som bankerne selv anvender til at låne efter. Eller evt. statsrentekurven plus et tillæg aflæst fra Credit Default Swaps. Synes det virker som om at Finansinspektionen har sovet i timen med hensyn til at kreere og vedligeholde reglerne her. Noget underligt - det er jo hr. og fru Svensson som bliver snydt, og det er ganske anseelige beløb.

Besvaret

Hvorfor skulle man ændre en simpel overskuelig metode der på daglig basis genererer overskud i bankernes favør? Enten tvinger de folk til at blive på de dyre lån:) eller de bonner dem big time for at slippe ud...... win win:scared: Jeg kan slet ikke se problemet? (jeg har rørlige lån.....og jeg skifter ALDRIG til bunden rente.....)

Besvaret

Ja vi er så i den "heldige" situation at vi skal flytte tilbage til DK. Vi har Swedbank som bank, og til vores møde med dem, fik vi atvide, at det vil koste - ja hold fast: 266.000 sv kr at bliveløsnet fra vores lån - som er et fastforrentet lån til 5,1%. Der røg den udbetaling til vores nye hus i DK.

Besvaret
Ett färskt räkneexempel från SBAB ger följande kostnad för att förtidsinlösa ett lån på 277 000 kronor som en person har bundet i 815 dagar till en ränta på 4,38 procent. 277 000 x 2,264 år (alltså 815/360) x 0,019041 = 11 941 kronor.
Kan være at det står i artiklen, men orker ikke at læse den. De 11.941 kroner kan man trække fra som en renteudgift på sin selvangivelse.
Besvaret
Kan være at det står i artiklen, men orker ikke at læse den. De 11.941 kroner kan man trække fra som en renteudgift på sin selvangivelse.
Ja, hvis man har noget at trække dem fra i....ved faktisk ikke om du kan trække dem fra på en dansk selvangivelse for grænsegængere.......
Besvaret

Det her er rent græsk for en førstegangskøber. Rent faktisk, forstår jeg mere græsk end det her (Kalisphera osv.) Vi har købt et hus med 30 års løbetid på hovedlånet og 2 års fast rente. Derefter er det tanken at genforhandle lånet og se om det kan blive til et 20 års lån med variabel rente. Vil det koste så koste en formue at gøre det? Nordea's svar på spørgsmålene om låneændriger kan lade sig gøre er "absolut ikke noget problem".

Besvaret
Det her er rent græsk for en førstegangskøber. Rent faktisk, forstår jeg mere græsk end det her (Kalisphera osv.) Vi har købt et hus med 30 års løbetid på hovedlånet og 2 års fast rente. Derefter er det tanken at genforhandle lånet og se om det kan blive til et 20 års lån med variabel rente. Vil det koste så koste en formue at gøre det? Nordea's svar på spørgsmålene om låneændriger kan lade sig gøre er "absolut ikke noget problem".
Hvis i kun har bundet renten i 2 år, og efter 2 år vil forhandle jeres lån, er der ingen problemer. Det der snakkes om her, er indfrielse af lån inden for en periode hvor man har bundet renten til en fast %.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...