Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Er der nogen der ved hvor man skal ringe til for at tracke en given bils historik i Tyskland? Ser på en bil hvor forhandleren siger den aldrig har været registreret og han har angivet at den kun har kørt 50 km. Det er en Mercedes. Hvad betyder det i forhold til garantien at den aldrig har været registreret? Gælder garantien så først fra datoen hvor den registreres?

Besvaret

Dunno med i Tyskland - men da jeg købte min golf gti i nov. havde den jkørt 50 km og var hentet i juli 2007, men avstäld med det samme. Jeg fik min garanti fra den 12. nov 2008, hvor jeg hentede bilen. Og jeg står som først ejer af bilen på reg.beviset.

Besvaret

Ok husker svagt noget med en regel om 6 måneder eller op til et km antal, men husker ikke hvad det gik ud på. Noget med en fordel, hvis de er under 6 mdr. gamle. Siger det nogen noget?

Besvaret
Ok husker svagt noget med en regel om 6 måneder eller op til et km antal' date=' men husker ikke hvad det gik ud på. Noget med en fordel, hvis de er under 6 mdr. gamle. Siger det nogen noget?[/quote'] Hvis du vil 'nøjes' med den tyske moms - skal bilen du henter være mindst 6 måneder gammel OG have køre mindst 6000 km. - afvigelse fra dette skal der ved import til SE betales svensk moms på 25% oveni.
Besvaret
Hvis du vil 'nøjes' med den tyske moms - skal bilen du henter være mindst 6 måneder gammel OG have køre mindst 6000 km. - afvigelse fra dette skal der ved import til SE betales svensk moms på 25% oveni.
skal der ikke bare betales op til de 25% ??
Besvaret
Hvis du vil 'nøjes' med den tyske moms - skal bilen du henter være mindst 6 måneder gammel OG have køre mindst 6000 km. - afvigelse fra dette skal der ved import til SE betales svensk moms på 25% oveni.
Bilen skal hentes hjem og bruges som Taxa i Danmark. Jeg hjælper vedkommende med at finde en bil. 6 mdr og 6000 km er det REGLEN eller er der undtagelser? Der er vist tale om en EU regel så vidt jeg husker. Kan vi få nogle med stor erfaring i import på banen?
Besvaret

Det er til en person som er vognmand i Danmark. Så det er ikke så underligt at den skal bruges som Taxa :) Tilbage til mit spg.

Bilen skal hentes hjem og bruges som Taxa i Danmark. Jeg hjælper vedkommende med at finde en bil. 6 mdr og 6000 km er det REGLEN eller er der undtagelser? Der er vist tale om en EU regel så vidt jeg husker. Kan vi få nogle med stor erfaring i import på banen?
Besvaret

Ja, når han køber brugt - så kan han spare en hel del i tyskland. Stort udvalg, giver lave priser - og hvis han kan nøjes med den tyske moms på 16% ? - så er der en del at spare. Taxaer er, så vidt jeg ved, fritaget for registrerings afgift.

Besvaret

Pas på

Allerførst må jeg pointere, at der er stor forskel på, om man importerer en bil til privat brug eller man importerer til erhvervsmæssig befordring. Den sidste kategori er noget mere kringlet. Når bilen skal importeres til hyrevognskørsel i DK, er der et par ting man skal være meget opmærksom på, hvis man vil undgå at blive bonnet dobbelt op med moms (tysk OG dansk). Der er desværre en del vognmænd, der har gjort nogle dyrekøbte erfaringer, netop fordi de ikke havde det fornødne kendskab til momsreglerne. De fleste vælger at importere en brugt MB og som andre også skriver, er kravet +6000km og mere end 6 mdr. gammel fra første registrering, hvis man skal undgå den danske moms. MEN det er ikke nok, den skal momses korrekt! En taxivognmandsvirksomhed er jo ikke momsregistreret. Det er derfor altafgørende, hvis man handler gennem en tysk forhandler, at forhandleren gør brug af loven om brugtvaremoms og ikke alm. tysk momslov og det skal fremgå af fakturaen. Hvis ikke, kan man forvente en hilsen fra SKAT på 25% moms siden hen. Det er desværre ikke alle tyske forhandlere, der er obs på det, så man må selv have fingeren på pulsen. Ved køb gennem privatperson, er der ingen moms problemer. Hvis det er første gang han kaster sig ud i parallelimport, er det anbefalelsesværdigt at have en bisidder, der kender reglerne. Skat´s hjemmeside er også et besøg værd mht. momsregler. Derudover er der jo også andre ting man skal tage med i sine overvejelser, inden man kaster sig ud i parallelimport til erhvervsmæssig befordring. Det er også et spørgsmål om temperament. Har kendt en del vognmænd der aldrig kunne drømme om at kaste sig ud i det. Som med alt, er der fordele og ulemper, men én ting er sikkert; man skal vide hvad man har med at gøre, ellers kan man få ørerne gevaldigt i momsmaskinen;)
Ja, når han køber brugt - så kan han spare en hel del i tyskland. Stort udvalg, giver lave priser - og hvis han kan nøjes med den tyske moms på 16% ? - så er der en del at spare. Taxaer er, så vidt jeg ved, fritaget for registrerings afgift.
Der er en registreringsafgift på 20% på hyrevogne og den tyske moms er, som Andreas også skriver, hævet til 19%:)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...