Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg så et indslag på Lorry forleden om Køge Kommune, der som den første kommune i landet ville give unge på 16-17 år lov til at stemme ved det kommende kommunalvalg. Godt nok kun et prøvevalg, men alligevel skar jeg tænder.... Hvordan kan det være at der er større politisk interesse for at lade ikke-myndige personer få stemmeret frem for danske statsborgere, der den sidste i hver måned lægger adskillige klejner i lokale kommunekasser??? Det er sq da en mærkelig snæversynet holdning. Prøv at løft nakken og stræk halsen - ja, se! Der ligger Sverige. Her findes en masse borgere, der betaler deres danske skat og har krav på medbestemmelse. I stedet er vi som udenlandskdanskere degraderet til andenviolin af knallertkørere på ecstacy. I demokratiets hellige navn, kan jeg altså ikke forstå at vores stemmeret ikke har større interesse. Så hellere lefle for kommende vælgere og håbe at de ikke når at drikke hjernen ud inden de får stemmeret.

• 3 weeks later...
Besvaret
16 årige med stemmeret. Vor herre bevares. Det kan de da ikke mene alvor af. De kender jo ikke de navne de skal sætte kryds ved.
Jeg vil næsten tro at 16-17 årige ved mere om folkestyret end mange andre aldersgrupper. De går trods alt i skole og bliver lært i folkestyret. Der er så mange personer, der ikke ved noget som helst om politik og så stemmer de på hvem de kan lide ud fra nogle få udtalelser og ikke en helhed. Hvis man endelig skulle gøre noget radikalt, så skulle alle tage en kundskabs prøve før de fik lov til at stemme.
Besvaret

Hej Frakkel Som 16 årig tror man at man ved alt indtil man bliver ældre og finder ud af at man faktisk ikke vidste ret meget. (i know, har selv været 16 engang :) ) Desuden er en 16 årigs hjerne ikke fuldt udviklet, dette stadie er først rigtigt slut ved 20-21 år (der kan selvfølgeligt være undtagelser).

Besvaret

Der må jeg give frakkelen ret. Hvis 16-17 årige havde stemmeret tror jeg der ville være mere fokus på det i undervisning (de fleste har samfundskundskab på det tidspunkt), og hvis ikke, så kan de jo sætte sig ind og se 1-2 debatter i TV sammen med deres forældre. Enten stemmer de (og deres forældre) på baggrund af de debatter, eller så stemmer de sku som deres forældre :)

Besvaret
Hej Frakkel Som 16 årig tror man at man ved alt indtil man bliver ældre og finder ud af at man faktisk ikke vidste ret meget. (i know, har selv været 16 engang :) ) Desuden er en 16 årigs hjerne ikke fuldt udviklet, dette stadie er først rigtigt slut ved 20-21 år (der kan selvfølgeligt være undtagelser).
Alligevel findes der politiske ungdomsafdelinger af "de voksnes" partier, hvor disse unge kan blive indoktrineret mere :) Burde vi så forbyde disse organisationer, fordi de unge ikke er i stand til at tage kritisk stilling til den information de får ? :) Prøvevalget tror jeg er en god ide, og selv om de ikke får en decideret stemmeret, er konceptet jo stadig med til at skabe opmærksomhed omkring det politiske system. Det ville jo være rart hvis den kommende generation kunne kende forskel på idealogi og økonomiske præferencer i politik :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...