Jump to content

Hvordan tjekker man VANOS på en 3,2 liters S50 motor???

Recommended Posts

Besvaret

Et par links fra din ven google (noget af det er nok generelt om Vanos): http://www.dtmpower.net/forum/forced-induction/42609-vanos-check.html http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=186265 http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&t=614131&nmt=How%20to%20check%20e36%20evo%20vanos Håber det hjælper. Ellers er jeg sikker på, at Mogens og Dkrath har nogle input, der kan hjælpe yderligere.

Besvaret

Jaaa... og ikke mindst Michael Stilling, som jo nærmest er BMW guru! Jeg vil råde dig til at søge lidt om emnet på nettet under google og div. BMW foraer, da 'problemet' er meget grundigt beskrevet mange steder. For at sige det kort, så er det raslelyde du skal lytte efter. Det er tydeligt at høre hvis Vanos enheden ikke har det godt. Start bilen, åben motorhjelmen og lyt ved Vanos enheden. Rasler den er det et tegn på at den ikke har det godt. Hvis du ikke ved hvor Vanos enheden sidder eller hvordan den ser ud, så skriv blot.

Besvaret
Skal muligvis til Kalmar og kigge på en Z3M'er..... Så kunne det jo være rart at vide hvor den sidder henne på dén :)
sidder ved kamkäden... og ja rasle og eller höje tikkelyde skal man väre opmärksom på f9o50071.jpg
Besvaret
Super fedt Michael!!! Thanks mate :)
En 3.2'er har dobbelt vanos. Det ser lidt anderledes ud men sidder samme sted :th2: Tikkelyde laver Vanosenheden ikke.... det er rasle lyde der skal lyttes efter (v. en defekt vanosenhed). Tikkelyde kan komme fra andre steder i motoren dog. Hvis bilen skal bruges til banebrug er der mange der anbefale man købe 3.0 versionen istedet... den har enkelt vanos enhed, som den på billedet. Michael Stilling kender sikkert bedre til holdbarheden på de 2 motorer end jeg. Jeg mener dog ikke Z3M laves i 3.0, så du har ikke noget valg hvis det skal være den model.
Besvaret

Har hørt at 3,2'eren skulle være en så meget bedre motor..... Jeg synes den har et fedt træk hele vejen op til det røde felt..... Og så er den lav og bred i Z3m'eren. Men tak for det Danny......:) Det skal jeg lige lytte efter..... Det er vel tydeligst med en kold motor.??

Besvaret
Har hørt at 3,2'eren skulle være en så meget bedre motor..... Jeg synes den har et fedt træk hele vejen op til det røde felt..... Og så er den lav og bred i Z3m'eren. Men tak for det Danny......:) Det skal jeg lige lytte efter..... Det er vel tydeligst med en kold motor.??
Okay, det er længe siden jeg var inde i netop E36/Z3 M3 motorerne. Jeg opgav hurtigt drømmen da jeg fandt ud af forsikringen. Det bliver dejligt den dag man bliver over 25, eller er det 27 i Danmark? Rent kraftmæssigt er der dog ingen tvivl om at 3.2'eren er en federe motor end 3.0'eren - du har helt ret. Den kører fantastisk. Jeg har dog kun prøvet den i en Z3'er med kompressor på og 450 hk. Har dog prøvet den i en E36 std. og det virker! Men angående vanosenheden, så kan du høre det tydeligt både når motoren er kold og varm. Det er ikke til at gå fejl af. Det er en meget grim raslelyd. Alt efter hvor ødelagt vanosenheden er er lyden kraftigere/svagere naturligvis. Du skal ikke gå i panik hvis der er en anelse støj fra motoren, men direkte raslelyde fra vanosenheden ville jeg være bekymret for. Jeg mener Michael engang har fået skiftet vanosenheden i en af hans tidligere bimmere.
Besvaret
Hvem havde den Z3 med kompressor på??
Jeg ved faktisk ikke hvad han hed, Brian. Det var en grøn Z3 M Roadster med kompressor. Den kørte af helvedes til (rent banemæssigt), da den stadig havde standard M undervogn. Jeg mener den sidenhen er blevet solgt, men til hvem ved jeg ikke. Det er flere år siden jeg fik turen i den.... beklager
Besvaret
OK....Ja det første der bliver skiftet er bremser, undervogn og dæk/fælge..... Ved du hvem der laver gode bremser til BMW??
Man går aldrig fejl af Tarrox og Feroddo efter min mening... Det skifter jeg selv til på min bil når skiverne/klodserne engang er færdige.
Besvaret
Var lige ude og kigge på en Z3M i Malmö i dag.... Defekt Vanos....:( Damn den raslede når man slap gassen og den faldt tilbage i tomgang.....
Øv, ja jeg tror man skal være varsom ligesom med E30 M3. Der er lagt imellem de fine der er tilbage.
Besvaret
Ja.....Hvor meget koster det at lave Vanos på en Z3m'er??? Ca...?? Kunne godt være jeg skulle skambyde på den......
Ingen anelse... men BMW oplyser det gerne telefonisk, så du må vente til imorgen. Hvis bilen alligevel skal konverteres til trackday toy og så alligevel skal have turen, så var det da en mulighed.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...