Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej forum.. Har længe kunnet tænke mig og flytte til sverige. Nu er jeg så kommet i den kedelige situation og miste mit DK kørekort. Mit spørgsmål er så: Hvis nu jeg flytter til sverige nu, får et svensk cpr-nr osv. Kan det så lade sig gøre for mig og tage et svensk kørekort? På forhånd tak.

Besvaret
Tak Don A Skal lige finde ud af forummet :) Synes jeg har læst hele det topic du linker til igennem uden og finde hverken hoved eller hale i det, men jeg må prøve igen..
oki. troet der stod noget om det, Men ja du kan godt flytte sverige og tage kørekort. Men har du fået taget det i længer tid eller skal det bare lige opfrikes.?? For hvis det skal tages helt for fra så er det nok nemmer i DK inde du flytter,,.. Hvis du først er flytte SKAL du tage det i SE og så er det hele på svensk
Besvaret

Jeg har desværre fået det frakendt i godt 3år :( Så jeg er på røven med hensyn til arbejde osv.. Men lige umiddelbart har jeg hverken brug for teori eller køretimer (medmindre dette er meget anderledes i sverige)? Vil det sige jeg kan finde mig en lejlighed i malmø, få svensk cpr-nr, og derefter et svensk kørekort?

Besvaret

Tror jeg ikke du bare lige kan.. Og hvis du kan.. Så må du ikke køre bil i DK når du er frakendt det og ikke må køre bil de næste 3 år. er ikke 100% sikker.. Men næsten :)

Besvaret

Jeg har bare hørt så mange sige det kan lade sig gøre, og min første tanke var da også at det var for godt til og være sandt.. Men self skal muligheden da undersøges.. Har skrevet mail til forskellige steder i SE, og venter bare på svar fra dem. Så jeg krydser virkelig fingre X

Besvaret

Det er heller ikke sikkert jeg "må", men at jeg kan..? Hvis jeg får svensk cpr-nr og svensk kørekort samt bor i sverige. Så kan det DK politi hvis jeg bliver stoppet vel egentlig ikke tjekke at jeg har kørselsforbud da de jo ikke har noget og tjekke mig på? Spørger kun for og blive klogere :)

Besvaret
Det er heller ikke sikkert jeg "må"' date=' men at jeg kan..? :)[/quote'] Jamen, selvfølgelig kan du... Men, det er jo det samme som at køre uden kørekort. Har du mistet det i DK så har du køreforbud i DK i 3 år. Du kan godt ta' kørekort i SE men du SKAL ha' teori og du SKAL på glatbane. Derudover er det måske en god ide at får et par køretimer, således at du kan få fjernet dine unoder som du helt sikkert har lært digselv.
Besvaret
Hej forum.. Har længe kunnet tænke mig og flytte til sverige. Nu er jeg så kommet i den kedelige situation og miste mit DK kørekort. Mit spørgsmål er så: Hvis nu jeg flytter til sverige nu, får et svensk cpr-nr osv. Kan det så lade sig gøre for mig og tage et svensk kørekort? På forhånd tak.
Du kan godt efter at have fået permanent bopæl i Sverige få et svensk kørekort i stedet for dit danske, også på trods af at det danske kørekort er midlertidig inddraget. Dog er der ikke så meget ide i det, da dit nye svenske kort alligevel vil være omfattet af de begrænsninger som det danske er blevet pålagt ved frakendelsen i Danmark. Har du 3 års frakendelse af dit danske kort, vil dit nye svenske kort således også være frakendt indtil de tre år er gået. Det er sådan jeg tolker §6, kap 6 i den svenske Körkortslag (1998:488).
Besvaret
Dvs at jeg samtidig men svensk har jeg stadig et dansk cpr-nr? Troede kun man havde fra det land man boede i?
Jeg har også CPR i Holland og Irland hvor jeg har boet tidligere.... Men, du har kun et statsborgerskab
Besvaret

De unoder du hentyder til tager jeg på mig, og har lært af dem.. Var et fjols for og sige det rent ud :( Men MC, dvs at det sagtens kan lade sig gøre at tage et svensk kørekort, og køre lovligt (i sverige self)??

Besvaret
De unoder du hentyder til tager jeg på mig, og har lært af dem.. Var et fjols for og sige det rent ud :( Men MC, dvs at det sagtens kan lade sig gøre at tage et svensk kørekort, og køre lovligt (i sverige self)??
Altså, de svenske myndigheder tjekker ikke med de danske myndigheder. Du skal skrive under på du ikke har et kørekort fra et andet EU land (det har du jo så ikke) og derefter er du godkendt til at få kørekort i SE. Derefter kan du køre i SE og andre EU lande, men ikke i DK
Besvaret
Altså' date=' de svenske myndigheder tjekker ikke med de danske myndigheder[/quote'] Hmmm, det er jeg ikke så sikker på at du har ret i. Jeg ved at de danske myndigheder checker med de svenske når der udstedes kørekort, eftersom jeg kender en der fik afslag på sin kørekortansøgning i DK, med den begrundelse at han allerede havde et svensk. Mon så ikke også det går den anden vej. Mit gæt er at der er registersamkøring på dette område på tværs af grænsen, på samme vis som der for et par år siden kom registersamkøring imellem det danske Folkeregister og den svenske Folkbokföringen.
Besvaret
Hmmm, det er jeg ikke så sikker på at du har ret i. Mit gæt er at der er registersamkøring på dette område på tværs af grænsen.
Mit gæt er så at jeg har ret. Du behøver ikke spørge hvorfor jeg er så sikker, men jeg ved jeg har ret.
Besvaret

jeg har desværret kørt for stærk igår, og har fået en betinget frakendelse, men ham betjenen sagde at jeg måske slipper kun for en bøde på 2500 kr, der sverige og Danmark ikke har samarbejde på det omåde. Er der nogle her i forumet der kan bekræfte det, jeg mener om det er sandt. Jeg har boet i sverige i et halvt år nu, og har dansk kørekort.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...