MisterHamper Skrevet February 21, 2009 Rapporter Skrevet February 21, 2009 Hej. Jeg tror det her er det rigtige forum at spørge i :) Jeg har lidt overvejelser om at flytte fra Danmark over til Sverige, og udføre min gymnasie-uddanelse (begyndte sommeren 2008, og jeg bliver 18 her til september) og hvis jeg kan lide det så blive boende. Men vil jeg så kunne få fuld SU de sidste 1-1½ år hvis jeg flytter? Og bliver det dansk SU eller svensk SU? Evt. hvis jeg flytter under sommerferien også bruger mine sparepenge på at bo der indtil september, så der vil være 2 år tilbage af min uddanelse dér?:)
Jakriborg Besvaret February 21, 2009 Rapporter Besvaret February 21, 2009 Du vil som dansker aldrig kunne få svensk SU, medmindre du bliver svensk statsborger eller har haft arbejde i Sverige. Normalt vil du uden problemer kunne få dansk SU til en uddannelse i Sverige, men der er som bekendt stadig et loft på højst 6 års SU til en videregående uddannelse. Hvordan det forholder sig med SU til en gymnasieuddannelse bør du spørge SU-styrelsen om, det må også stå på deres hjemmeside www.su.dk
MisterHamper Besvaret February 21, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 21, 2009 Tak for svaret, jeg har også kigget lidt rundt rundtomkring. Men der er noget jeg ikke helt forstår. På deres hjemmeside står der "Da vi kun godkender hele uddannelser (?) i Norge og Sverige, skal du indsende en studieplan for en hel uddannelse." http://www.su.dk/udland/SUmed/heluddannelse/hvilke/NorgeSverige/Sider/default.aspx Betyder at man ikk kan få SU 1½ år af de 3 år? Må nok også hellere kigge lidt mere derinde, og evt sende dem en mail hvis folk her ikk ved det :) Gymnasie går så vidt jeg ved ikk under det loft på 6 år. Så gymnasieårene tæller ikke med der :)
hpn Besvaret February 21, 2009 Rapporter Besvaret February 21, 2009 Tak for svaret, jeg har også kigget lidt rundt rundtomkring. Men der er noget jeg ikke helt forstår. På deres hjemmeside står der "Da vi kun godkender hele uddannelser (?) i Norge og Sverige, skal du indsende en studieplan for en hel uddannelse." http://www.su.dk/udland/SUmed/heluddannelse/hvilke/NorgeSverige/Sider/default.aspx Betyder at man ikk kan få SU 1½ år af de 3 år? Må nok også hellere kigge lidt mere derinde, og evt sende dem en mail hvis folk her ikk ved det :) Gymnasie går så vidt jeg ved ikk under det loft på 6 år. Så gymnasieårene tæller ikke med der :) det med godkendelse af hele uddannelser gälder, hvis du skal studere i SE. så vidt jeg forstår vil du kun bo her og gå i skole i DK. altså hvis du for eksempel vil läse medicin her, så skal SU styrelsen have en studieplan.
MisterHamper Besvaret February 21, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret February 21, 2009 Hej. Nej jeg vil også gå på gymnasie i Sverige. Betyder det, at jeg ikke kan få SU hvis jeg kun mangler 1½-2 år af min uddanelse derovre så?
Jakriborg Besvaret February 21, 2009 Rapporter Besvaret February 21, 2009 Ring ind til SU-Styrelsen og spørg, de kan helt sikkert give dig et korrekt svar. Umiddelbart tror jeg dog ikke, der skulle være noget i vejen for, at du fuldfører din studentereksamen på et svensk gymnasium og får dansk SU til det, og da slet ikke hvis det er i forbindelse med, at du flytter til Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu