Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nu har jeg for første gang, mens jeg har været selvstændig, tilmeldt mig en a-kasse. Jeg havde valgt ASE som jo også er for de selvstændige og var nu ganske tilfreds med situationen. Jeg kender jo reglerne om overførsel til svensk A-kasse ved evt. arbejdsløshed og overførsel af ancenitet. MEN, så får jeg et brev ind af døren fra ASE hvor de pænt skriver at jeg IKKE kan få min ancenitet med til Sverige som selvstændig, pga. jeg ikke betragtes som have været i et ansættelsesforhold, og derved har jeg altså ingen nytte af en A-kasse.. De skrev så pænt, at hvis jeg i et sådan tilfælde skulle have udbetalt penge fra dem, skulle jeg ikke bare afvikle min virksomhed(dette vidste jeg godt), men jeg skulle også have bopæl i DK og tilhørsforhold.. Så nu sidder jeg bare med en grim smag i munden.. hvordan pokker er det lige vi er sikret som selvstændige? Man kan jo altid få understøttelse, men hvorfor pokker kan vi ikke sikres som alle andre? Ancenitet er vel ancenitet? Nåh, men dette var blot info til alle jer andre selvstændig som ikke kender til reglerne..

Besvaret

Efter 22 år som selvstændig (og medlem af ASE alle årerne) kom det ikke som nogen overraskelse for mig. Hvis ikke vi selvstændige skulle betale ekstra, hvem skulle så? Husk vi har jo HELE fornøjelsen af at være selvstændige ;-) Og du har ganske ret - det er f..... ikke rimeligt...

Besvaret
Nu har jeg for første gang, mens jeg har været selvstændig, tilmeldt mig en a-kasse. Jeg havde valgt ASE som jo også er for de selvstændige og var nu ganske tilfreds med situationen. Jeg kender jo reglerne om overførsel til svensk A-kasse ved evt. arbejdsløshed og overførsel af ancenitet. MEN, så får jeg et brev ind af døren fra ASE hvor de pænt skriver at jeg IKKE kan få min ancenitet med til Sverige som selvstændig, pga. jeg ikke betragtes som have været i et ansættelsesforhold, og derved har jeg altså ingen nytte af en A-kasse.. De skrev så pænt, at hvis jeg i et sådan tilfælde skulle have udbetalt penge fra dem, skulle jeg ikke bare afvikle min virksomhed(dette vidste jeg godt), men jeg skulle også have bopæl i DK og tilhørsforhold.. Så nu sidder jeg bare med en grim smag i munden.. hvordan pokker er det lige vi er sikret som selvstændige? Man kan jo altid få understøttelse, men hvorfor pokker kan vi ikke sikres som alle andre? Ancenitet er vel ancenitet? Nåh, men dette var blot info til alle jer andre selvstændig som ikke kender til reglerne..
Martin for pokker da, kan du stadig undres:D? Der ligger faktisk en afgørelse i Ankenævnet. Til grund for afgørelsen lægger Nævnet vægt på (tolker), at art.71 i 1408/71 kun omfatter arbejdstager og ikke selvstændig erhvervsdrivende. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113459 Det er da en forskelsbehandling der vil noget:rolleye: Hvis du ellers opfylder optagelseskravene i DK, burde det ikke være et problem. Du er jo socialt sikret i DK:cool:
Besvaret
Velkommen i klubben! Jeg har også ASE, betalt i 17 år og kan ikke få en krone.... Har tænkt på at melde mig ud!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...