7eren Skrevet May 5, 2009 Rapporter Skrevet May 5, 2009 Hej folkens! Jeg har en bekendt i transport hvervet som i 2008 blev dømt for en forseelse, der udløste hendes tredje klip og dermed en ubetinget frakendelse af førerretten i 6 måneder. Hun er holder af et svensk kørekort som hun fik ved at bytte sit danske erhverskørekort ind, dengang hun flyttede hertil. Sagens kerne er så at hendes frakendelses periode er udløbet, men politiet holder fast i, at hun skal søge en dispensation for at kunne aflægge en generhvervelsesprøve, og først derefter vil de slette parolen "ansøgning foreligger politiet" fra deres systemer. Denne parole står normalt for alle der har mistet deres kørekort i en periode, hvorefter systemet "venter" på at der aflægges en generhvevelsesprøve, hvorefter det slettes. Situationen er specielt ulykkelig fordi hun som skrevet lever af sit kørekort, og efter udstået straf tærer det hårdt ikke at kunne passe sit arbejde, betale sine regninger osv. Gode råd modtages med kyshånd, da min veninde står på nippet til at hendes lupo ryger på tvangsauktion, mister sin bostadsret, blive klient hos forsækringskassan og andre ulykkeligheder:(.
Thomas Besvaret May 5, 2009 Rapporter Besvaret May 5, 2009 Hej folkens! Jeg har en bekendt i transport hvervet som i 2008 blev dømt for en forseelse, der udløste hendes tredje klip og dermed en ubetinget frakendelse af førerretten i 6 måneder. Hun er holder af et svensk kørekort som hun fik ved at bytte sit danske erhverskørekort ind, dengang hun flyttede hertil. Sagens kerne er så at hendes frakendelses periode er udløbet, men politiet holder fast i, at hun skal søge en dispensation for at kunne aflægge en generhvervelsesprøve, og først derefter vil de slette parolen "ansøgning foreligger politiet" fra deres systemer. Denne parole står normalt for alle der har mistet deres kørekort i en periode, hvorefter systemet "venter" på at der aflægges en generhvevelsesprøve, hvorefter det slettes. Situationen er specielt ulykkelig fordi hun som skrevet lever af sit kørekort, og efter udstået straf tærer det hårdt ikke at kunne passe sit arbejde, betale sine regninger osv. Gode råd modtages med kyshånd, da min veninde står på nippet til at hendes lupo ryger på tvangsauktion, mister sin bostadsret, blive klient hos forsækringskassan og andre ulykkeligheder:(. Hvorfor tager hun ikke bare den prøve? Dog er jeg sikker på at det er en skrankepave der tror han ved hvad han snakker om, for bor du i sverige kan du jo ikke gå til prøve i dk... Få på skrift hvad det er de vil have hun skal gøre!
skallstorp Besvaret May 6, 2009 Rapporter Besvaret May 6, 2009 Sög Svensk politi Hun söger om körekorts tilstand hos det Svenske politi. De kontakter så DK hvis man har haft körekort der inden. Det tager en krig så man skal nok skynde sig. P.S Försäkrings kassen bliver man bare "klient" hos hvis man er syg.
skallstorp Besvaret May 6, 2009 Rapporter Besvaret May 6, 2009 Nu har lige läst det igen Nu har lige läst det igen Hun skal vel ikke göre noget. Hun har vel stadig sit Svenske kort
Lollikken Besvaret May 6, 2009 Rapporter Besvaret May 6, 2009 Hvis de kræver at hun skal til orienterende teori/køreprøve i DK for at få kortet tilbage (i DK), så anbefales det er hun tager nogle teoritimer. Min stedfar skulle til orienterende køreprøve efter at have kørt for stærkt (overhaling med bus hvor motorvej blev til motortrafikvej :(). Da han dumpede teoriprøven, måtte han generhverve hele sit kørekort fra B kort, til bus, til lastbil med hænger samt erhvervskortet. Derfor så kan de teoritimer være givet godt ud :D For at kommentere på Skallstorps kommentar så har hun godt nok sit svenske kort (fysisk), men hvis hun har køreforbud i DK er det jo stadig et problem. En hurtig søgning på politi.dk giver følgende Hvad består en kontrollerende køreprøve af? En kontrollerende køreprøve består af en teoriprøve og en praktisk prøve. Der er ikke krav om køreundervisning, men det kan være en god idé at tage et par køretimer, inden du skal aflægge prøven. Du skal henvende dig i et borgerservicecenter i en af landets kommuner for at få berammet en kontrollerende køreprøve. Kilde findes her Så mon ikke det er et spørgsmål om at opsøge borgercenteret i sin gamle kommune eller kontakte borger"service" gennem borger.dk (det burde i det mindste kunne pege i den rigtige retning).
7eren Besvaret May 10, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 10, 2009 Tak for de mange gode råd og svar, dog er der nogle ting som vi stadig ikke forstår. Grunden til hun jo har mistet førerretten ubetinget i DK, er jo at hun har opnået at få tre klip, ergo det er ikke forseelser der isoleret set ville være grundlag for en førerretsfrakendelse. For så var sagen jo enkel nok, eftersom det svenske politi var blevet underrettet og hun havde fået lov til at generhverve sit svenske kørekort i sverige. Men de forseelser vi snakker om her, ville give en almindelig trafikbøde her i det svenske og mere ville der ikke være i det. Der er bl.a. af den grund jeg ikke forstår hvorfor man som svensk kørekort holder skal afgive en dansk prøve (forestil jer at jønsson oppe fra kiruna kørte lidt for hurtigt på sin ferie og blev snuppet et par gange, og når han så kom året efter så ville man have at han skulle aflægge en prøve selvom at hans førerretsfrakendelse var overstået(og det vel at mærke er forseelser der kun udløser bøder i hans eget hjemland). Det jeg mener er at man vel ikke bare kan pålægge en svensker, belgier eller græker at gå op til prøve efter klippekortsystemet, har man virkelig juristiktion (eller hva det nu hedder) til det?? Jeg håber at jeg har udtrykt mig ordentligt.
Perfekt_g Besvaret May 11, 2009 Rapporter Besvaret May 11, 2009 3 klip i kørerkortet giver en betinget frakendelse af førerretten - IKKE en ubetinget. For at få en ubetinget frakendelse af førerretten i DK, skal du kører mere end 100% for hurtigt, få 6 klip i kørerkortet eller lignende. Mere end 60% for hurtigt eller 3 klip i kørerkortet giver "kun" en betinget frakendelse af kørerkortet. Som bosiddende i Sverige, med Svensk kørerkort, kan det danske politi ikke indkalde din veninde til en orienterende kørerprøve. Hvis de påstår det, er det fordi de ikke kender reglerne. Konsekvensen er, at en betinget frakendelse af kørerkortet i DK kun har den effekt, at det bliver registreret i politiets system, samtidig med "prøve" perioden. Hvis du derefter foretager dig noget igen, som medfører en betinget frakendelse inden for prøveperioden (typisk 3 år), kan politiet udstede et kørselsforbud, hvilket medfører at man ikke må kører i DK. Jeg blev stoppet for et par år siden med lidt over 160 km/t på motorvejen og oplevede lige som din veninde, at politiet ganske enkelt ikke anede hvad de lavede... Det resulterede i at jeg efter mere end et halvt år fik medhold i, at de ikke kunne indkalde personer bosiddende i udlandet, med udenlandsk kørerkort til en orienterende kørerprøve. Hvis du skal bruge lidt dokumentation på ovenstående, så søg på justitsministeriets cirkulærer vedrørende klippekortsordningen og personer bosiddende i udlandet.
7eren Besvaret May 11, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 11, 2009 3 klip i kørerkortet giver en betinget frakendelse af førerretten - IKKE en ubetinget. Af de mange ukendte variabler finder jeg det som konstant at man mister førerretten Ubetinget. Det er jeg helt sikker på.
Perfekt_g Besvaret May 12, 2009 Rapporter Besvaret May 12, 2009 Af de mange ukendte variabler finder jeg det som konstant at man mister førerretten Ubetinget. Det er jeg helt sikker på. Det er forkert! 3 klip medfører en betinget frakendelse af førerretten - ligesom hvis du kører mere end 60% for hurtigt. Det er først i det tilfælde at man gør noget lignende igen inden for prøveperioden, at det medfører en ubetinget frakendelse. Ergo, hvis de veningde står til en ubetinget frakendelse af førerretten pga. 3 klip, skyldes det at hun i forvejen har en betinget frakendelse af førerretten.
7eren Besvaret May 12, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 12, 2009 Ved du hvad, du har helt ret. Det er mig der ikke var helt inde i situationen. Så jeg argumenterede mere for at hun nu havde mistet det ubetinget, men vidste ikke hvordan. Men nu ligger landet som det gør, hun mistede det ubetinget, og hendes frakendelses tid er overstået, så hva nu? Sætter man sig bare bag rattet, eller søger man om ikke man må komme til en prøve selvom man har svensk bopæl eller hur?
Perfekt_g Besvaret May 13, 2009 Rapporter Besvaret May 13, 2009 Ved du hvad, du har helt ret. Det er mig der ikke var helt inde i situationen. Så jeg argumenterede mere for at hun nu havde mistet det ubetinget, men vidste ikke hvordan. Men nu ligger landet som det gør, hun mistede det ubetinget, og hendes frakendelses tid er overstået, så hva nu? Sætter man sig bare bag rattet, eller søger man om ikke man må komme til en prøve selvom man har svensk bopæl eller hur? I og med at Politiet i DK ikke kan indkalde personer med udenlandsk kørerkort og bopæl til en orienterende kørerprøve, så ja. Når hendes prøvetid er udløbet, så kan hun i teorien kører i DK igen. MEN det er absolut ikke alle i politiet som har fattet pointen i ovenstående. Og hvis hun bliver stoppet uden at politiet har slettet "betegnelsen" i deres database, vil det nok være rimelig svært at forklare situationen til den pågældende betjent. Jeg ville skrive et brev til den pågældende politikreds med dokumentation for, at de ikke kan indkalde personer med udenlandsk kørerkort og bopæl til en orienterende kørerprøve. Send det anbefalet og tag en kopi af det hele. Hvis hun så vælger at kører i DK igen inden hun har fået svar tilbage fra politiet (hvilket erfaringsmæssigt godt kan tage nogle måneder), så har hun i det mindste noget, som hun kan vise den pågældende betjent såfremt hun bliver stoppet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu