jpc Skrevet May 27, 2009 Rapporter Skrevet May 27, 2009 Jeg har geninstalleret alt på en fire år gammel fujitsu-siemens amilo m3438g og har brugt den medfølgende cd med drivere. Alt kan installeres UNDTAGEN driveren til grafikkortet (nvidia). Jeg har også forsøgt at fjerne driver og dernæst hente den sidste nye fra hhv. nvidia og fujitsu-siemens, men ligegyldigt hvad jeg gør, får jeg bare at vide, at der ikke kan findes nogen driver, der passer til hardwaren. Er der nogen anden forklaring end at der er noget galt med grafikkortet (integreret)?
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Bruger du installeren, eller peger du på dir med relevante dll's?
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Bruger du installeren' date=' eller peger du på dir med relevante dll's?[/quote'] jeg har prøvet begge dele
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 jeg har prøvet begge deleOk - ja, så er den jo helt i hampen. Prøv http://www.omegadrivers.net/nvidia_winxp.php (forudsat det er XP du installerer på - ellers vælg via http://www.omegadrivers.net/nvidia.php) De er godtnok ikke opdateret i et stykke tid (midt 08 mener jeg det er) - men det gør vel heller ikke det store, hvis det er så "gammel" en maskine :th2: Alternativt mener jeg du kan finde tilsvarende hos http://www.ngohq.com/ Dette er bruger-optimerede versioner af nVidia's drivere. Især blev OmegaDrivers kendt på at optimere både ATi og nVidia-drivere med sor success. Prøv det...prøv det. :)
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Ok - ja, så er den jo helt i hampen. Prøv http://www.omegadrivers.net/nvidia_winxp.php (forudsat det er XP du installerer på - ellers vælg via http://www.omegadrivers.net/nvidia.php) De er godtnok ikke opdateret i et stykke tid (midt 08 mener jeg det er) - men det gør vel heller ikke det store, hvis det er så "gammel" en maskine :th2: Alternativt mener jeg du kan finde tilsvarende hos http://www.ngohq.com/ Dette er bruger-optimerede versioner af nVidia's drivere. Især blev OmegaDrivers kendt på at optimere både ATi og nVidia-drivere med sor success. Prøv det...prøv det. :) Ja, det er selvfølgelig værd at prøve, men under alle omstændigheder skulle kortet kunne bruge den driver, som fulgte med på cd'en eller den, som hører til fra produktets hjemmeside. Så der er something rotten...
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Ja' date=' det er selvfølgelig værd at prøve, men under alle omstændigheder skulle kortet kunne bruge den driver, som fulgte med på cd'en eller den, som hører til fra produktets hjemmeside. Så der er something rotten...[/quote']Ja - men nok mere i Windows-land end i GPU-land. Du har jo fint billede på skærmen - du har bare ikke den rette acceleration og muligheder, eftersom Wonderdåse bruger en generic VGA-driver indtil videre.
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Ja - men nok mere i Windows-land end i GPU-land. Du har jo fint billede på skærmen - du har bare ikke den rette acceleration og muligheder' date=' eftersom Wonderdåse bruger en generic VGA-driver indtil videre.[/quote'] Ja, OK, men jeg har bare aldrig før oplevet sådanne problemer. Jeg har ikke pc'en lige her, så jeg kan ikke prøve før tidligst imorgen engang. Men hvad kan så være gået galt med Windows, mener du? Du mener altså ikke, at der er noget fysisk galt, kun at det er et windows/driver-problem?
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Men hvad kan så være gået galt med Windows, mener du? Du mener altså ikke, at der er noget fysisk galt, kun at det er et windows/driver-problem?Jeg kan kun gætte ud fra egne erfaringer - og det kan med lethed være Windåse der tér sig. Nu siger du at alle drivere fra Fujihutsi's side er kørt uden problemer - har du evt. et link til den specifikke side. (Jeg kunne sikkert let finde den selv - men for at være på den sikre side, så vil jeg gerne se den du har brugt)
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Jeg kan kun gætte ud fra egne erfaringer - og det kan med lethed være Windåse der tér sig. Nu siger du at alle drivere fra Fujihutsi's side er kørt uden problemer - har du evt. et link til den specifikke side. (Jeg kunne sikkert let finde den selv - men for at være på den sikre side, så vil jeg gerne se den du har brugt) Det er driverne fra installations-cd'en med drivere, som fulgte med maskinen, jeg har kørt. Desuden har jeg hentet den display-driver, som findes her (fordi driveren på cd'en ikke virkede). For at komme ind til driverne, skal man på www.fujitsu-siemens.com Driver download - vælge notebook - amilo m - 3438g Der sidder et Go 6800 i den.
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Det er driverne fra installations-cd'en med drivere, som fulgte med maskinen, jeg har kørt. Desuden har jeg hentet den display-driver, som findes her (fordi driveren på cd'en ikke virkede). For at komme ind til driverne, skal man på www.fujitsu-siemens.com Driver download - vælge notebook - amilo m - 3438g Der sidder et Go 6800 i den.Du havde ingen problemer med driveren til chipsættet? Har du nogle udråbs-tegn eller andre underlige ting i enhedshåndtering?
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Du havde ingen problemer med driveren til chipsættet? Har du nogle udråbs-tegn eller andre underlige ting i enhedshåndtering? Nej, de andre drivere installeredes uden problemer fra cd'en. Og der er ikke andre udråbstegn end grafikkortets i enhedshåndtering. Jeg mener: hvis der var forudsætninger, der ikke var opfyldt for grafikken, så burde det fremgå af enhedshåndtering, men alt andet er ok. Og computeren kører vel at mærke med alt andet, så den virker som den skal (bortset fra grafikken).
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Nej, de andre drivere installeredes uden problemer fra cd'en. Og der er ikke andre udråbstegn end grafikkortets i enhedshåndtering. Jeg mener: hvis der var forudsætninger, der ikke var opfyldt for grafikken, så burde det fremgå af enhedshåndtering, men alt andet er ok. Og computeren kører vel at mærke med alt andet, så den virker som den skal (bortset fra grafikken).Ok - så er alt som det skal være i dén afdeling. Tag så et kig på den tråd jeg postede. Andre har lignende problemer, tilsyneladende.
jpc Besvaret May 27, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 27, 2009 Ok - så er alt som det skal være i dén afdeling. Tag så et kig på den tråd jeg postede. Andre har lignende problemer' date=' tilsyneladende.[/quote'] ja, måske handler det om VGA bios, men hvordan finder jeg ud af, hvilken udgave den har? Jeg var inde i bios og kigge tidligere, men grafik blev ikke nævnt nogen steder overhovedet. Kan jeg bruge SIW eller lignende til det?
Gio Besvaret May 27, 2009 Rapporter Besvaret May 27, 2009 Kan jeg bruge SIW eller lignende til det?SIW burde kunne fortælle dig hvilken bios, ja. Ellers står der nok noget om det i forummet jeg linkede til tidligere. Der er en fin søgefunktion, som hjalp mig på et par minutter.
jpc Besvaret May 31, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2009 SIW burde kunne fortælle dig hvilken bios' date=' ja. Ellers står der nok noget om det i forummet jeg linkede til tidligere. Der er en fin søgefunktion, som hjalp mig på et par minutter.[/quote'] Det bekymrer mig, at der i den SIW-rapport jeg nu har ikke står noget under video og monitor. Jeg vil sende den til dig og måske kan du ved at kigge den igennem gøre mig klogere.
Gio Besvaret May 31, 2009 Rapporter Besvaret May 31, 2009 Det bekymrer mig, at der i den SIW-rapport jeg nu har ikke står noget under video og monitor. Jeg vil sende den til dig og måske kan du ved at kigge den igennem gøre mig klogere.Fint - smid den bare afsted. Jeg responderer dog nok først på den i aften, alternativt i morgen.
jpc Besvaret May 31, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2009 Fint - smid den bare afsted. Jeg responderer dog nok først på den i aften' date=' alternativt i morgen.[/quote'] Det ser ikke ud til jeg kan vedhæfte filer til pm'er. Hvordan vil du så have den? Har sendt den til din email på ig.dk
Gio Besvaret June 1, 2009 Rapporter Besvaret June 1, 2009 Det ser ikke ud til jeg kan vedhæfte filer til pm'er. Hvordan vil du så have den? Har sendt den til din email på ig.dkNej - der kan ikke vedhæftes filer i en PM herinde. Jeg tjekker min ig-mail om "ikke så længe".
Gio Besvaret June 1, 2009 Rapporter Besvaret June 1, 2009 Har sendt den til din email på ig.dkJeg har smidt dig en mail med en hurtig diagnose.
jpc Besvaret June 3, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret June 3, 2009 Jeg har smidt dig en mail med en hurtig diagnose. Det er et GeforceGo 6800, integreret, så det kan ikke skiftes. SIW aflæste et serienr., som ikke findes, så det er en 3438G med den oprindelige konfiguration. Fujitsu foreslog at jeg kørte deres lille utility "system diagnostics" og det vil jeg prøve, måske allerede imorgen. Jeg bliver dog ved med at undre mig over, at hverken SIW, Fujitsus egen hardwaregenkendelses-utility eller pc'en selv kan finde noget som helst grafikkort. Det tyder for mig at se på, at det er defekt. (Under forsøg på installation får jeg at vide, at der "ikke findes hardware, der passer til driveren" - og netop ikke at driveren ikke passer til hardwaren).
Rikke Rost Besvaret June 3, 2009 Rapporter Besvaret June 3, 2009 Gå lige i din enhedshåndtering og klik på det der mangler at blive inst. Du noterer dig lige hvilken vendor og model det er og hopper videre til http://www.pcidatabase.com/ Der finder du drivere osv til lige præcis det du har i maskinen. Jeg har brugt den en del gange til Lenovo maskiner, når de skulle konvereteres fra Vista til Xp....
Gio Besvaret June 3, 2009 Rapporter Besvaret June 3, 2009 Det er et GeforceGo 6800, integreret, så det kan ikke skiftes. SIW aflæste et serienr., som ikke findes, så det er en 3438G med den oprindelige konfiguration. Fujitsu foreslog at jeg kørte deres lille utility "system diagnostics" og det vil jeg prøve, måske allerede imorgen. Jeg bliver dog ved med at undre mig over, at hverken SIW, Fujitsus egen hardwaregenkendelses-utility eller pc'en selv kan finde noget som helst grafikkort. Det tyder for mig at se på, at det er defekt. (Under forsøg på installation får jeg at vide, at der "ikke findes hardware, der passer til driveren" - og netop ikke at driveren ikke passer til hardwaren).Hvorfor ser SIW så et ATi Radeon x700? Men måske softwaren bare generelt er upålidelig, og vi derfor ikke kan bruge det til ret meget alligevel God vind med den videre søgen.
jpc Besvaret June 5, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret June 5, 2009 Hvorfor ser SIW så et ATi Radeon x700? Men måske softwaren bare generelt er upålidelig, og vi derfor ikke kan bruge det til ret meget alligevel God vind med den videre søgen. Du har lidt ret: SIW ser en ATI x700 controller men intet grafikkort. I starten af mine installationsforsøg prøvede jeg en ATI x700 driver, fordi jeg kunne se på fujitsus hjemmeside, at den mulighed fandtes for den model, men det virkede (heller) ikke. Jeg har ikke de seneste dage været i nærheden af maskinen. Så der bliver altså ikke fundet noget grafikkort.
Rikke Rost Besvaret June 5, 2009 Rapporter Besvaret June 5, 2009 Nej og derfor skal du bruge pcidatabase.com for at finde den driver der passer til det chipsæt du har....Så kunne det være grafikkortet kommer på.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu