sup3rior Skrevet July 17, 2009 Rapporter Skrevet July 17, 2009 Alt den her snak om Linux fik mig til at tænke lidt på om der blandt de forskellige distributioner findes én version som kan levere de ting som en virksomhed har brug for idag... Her tænker jeg på: Directory services (ala Active Directory med SSO funktionalitet, evt. gennem noget Kerberos) Policy Management (ala Group Policy Management fra Microsoft) Fil/Print Messaging Terminal services (ala WTS eller Citrix) Virtualisering Ovenstående i en eller anden form for clustered miljø, terminal services kan dog "nøjes" med noget load-balancing...
briped Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Alt den her snak om Linux fik mig til at tænke lidt på om der blandt de forskellige distributioner findes én version som kan levere de ting som en virksomhed har brug for idag... Her tænker jeg på: Directory services (ala Active Directory med SSO funktionalitet, evt. gennem noget Kerberos) Policy Management (ala Group Policy Management fra Microsoft) Fil/Print Messaging Terminal services (ala WTS eller Citrix) Virtualisering Ovenstående i en eller anden form for clustered miljø, terminal services kan dog "nøjes" med noget load-balancing... Samba4 med noget Nitrobit Group Policy og så er AD, GPO og File/Print dækket ind. Messaging? Som i Exchange eller som i MSN/Messenger? Terminal Services har du jo X og VNC Virtualisering findes der mange, såsom VirtualBox og Xen Og jeg ved ikke engang ret meget om linux, men der har du da nogen bud :)
sup3rior Besvaret July 17, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2009 Samba4 med noget Nitrobit Group Policy og så er AD, GPO og File/Print dækket ind. Messaging? Som i Exchange eller som i MSN/Messenger? Terminal Services har du jo X og VNC Virtualisering findes der mange, såsom VirtualBox og Xen Og jeg ved ikke engang ret meget om linux, men der har du da nogen bud :) Med messaging mener jeg e-mail i samme stil som Exchange... Er det noget som kan dækkes ind af samme distribution...?
briped Besvaret July 17, 2009 Rapporter Besvaret July 17, 2009 Med messaging mener jeg e-mail i samme stil som Exchange... Er det noget som kan dækkes ind af samme distribution...? Nu er Exchange jo selvfølgelig meget mere end bare en MTA, men hvis det bare er MTA'en man er interesseret i findes der jo mange muligheder som jeg sådan lige kan komme i tanke om. Courier (kan ikke huske om det er MTA eller bare POP3/IMAP), Postfix, Qmail. Ved ikke om der er udviklet en dist. der pakker det hele sammen i en en nem installation. Nu er det jo ikke sådan at man med Windows bare smider 1 skive i og så installerer det hele (Exhchange kommer vel på egen skive) og man skal tilføje roles som så skal konfigureres. Det svarer vel lidt til at man bare lave en apt-get install samba-server postfix mv. for det software man skal have installeret. Udfordringen (og udgiften, hvis en virksomhed) er jo nok at få sat sig ind i hvordan man konfigrerer det hele, hvordan det skal konfigureres mv. For virksomheden har de jo sikkert sparet licenspenge, men så skal de jo bare betale sig fra installation og konfigurationen hvis de ikke har kompetencen selv.
Menace Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 For virksomheden har de jo sikkert sparet licenspenge' date=' men så skal de jo bare betale sig fra installation og konfigurationen hvis de ikke har kompetencen selv.[/quote'] De fleste linux/unix distribution som bruges af firmaer er ikke gratis.... "gratis" i opensource referere til at man kan lave det om, ikke at man ikke skal betale for det.... :-) Men.... Suse, redhat debian, freebsd er nogen af de bedste jeg har prøvet at lege lidt med og dem vi kører på mit arbejde (+800 servere, hovedsageligt windows dog må jeg skuffe jer med da TCO er langt lavere på disse) De distributioner er for det meste out of the box med diverse webservices som du efterlyser
dannemare Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Nu er Exchange jo selvfølgelig meget mere end bare en MTA' date='[/quote'] Zimbra Collaboration Suite kunne måske være et alternativ til Exchange: http://www.zimbra.com/products/ Står bekrevet her: http://www.courier-mta.org/ Jeg har for øvrigt for nogle år tilbage på http://debianguiden.dk/wiki/Mailserver_(Courier) beskrevet, hvorledes man på Debian kommer igang med brugen af det.
dannemare Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 De fleste linux/unix distribution som bruges af firmaer er ikke gratis.... Har du en reference? Nej, vel. "gratis" i opensource referere til at man kan lave det om' date=' ikke at man ikke skal betale for det.... :-)[/quote'] Kan vi ikke nok slippe for brugen af ordet 'gratis'?! Free/Libre & Open Source Software (FLOSS) har som udgangspunkt ikke en pind med priser at gøre. Læs venligst: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open_source_software og http://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_Libre
Menace Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Har du en reference? Nej, vel. Jo det er bare at kigge på licensbetingelser men et hurtigt kig på f.eks edbpriser giver: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=440459 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=259563 desuden indkøber jeg ugentligt servere, både MS og unix/linux baseret og betaler licenser gladeligt til det hele..... Har aldrig oplevet noget gratis til det ene eller andet miljø Kan vi ikke nok slippe for brugen af ordet 'gratis'?! Free/Libre & Open Source Software (FLOSS) har som udgangspunkt ikke en pind med priser at gøre. Læs venligst: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_and_open_source_software og http://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_Libre Lige netop det jeg skriver..... Og jeg må så skuffe dig med, at det i mine øjne kun er folk, som ikke har gjort deres research/forarbejde godt nok, der ender med en højere TCO på FOSS-platforme. Der findes utallige eksempler på, at de ender med en lavere TCO ved en migration til FOSS. Flere af de historier, jeg gennem årene har samlet sammen på http://linuxworlddomination.dk/, beretter ligeledes om dette. De arbejdspladser (TDC inklusiv), hvor jeg selv har arbejdet som Unix systemingeniør, er yderligere eksempler herpå. aHA.... du er farvet Der er meget der spiller ind, det er ikke nok bare at migrere, nogen sparer man på andre gør man ikke
dannemare Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Jo det er bare at kigge på licensbetingelser men et hurtigt kig på f.eks edbpriser giver: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=440459 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=259563 WTF Du skrev: "De fleste linux/unix distribution som bruges af firmaer er ikke gratis...." Til det efterspurgte jeg en reference (på en verdensomspændende idybdegående undersøgelse), som kunne underbygge din påstand. Og så giver du dig til at linke til nogle priser på edbpriser.dk desuden indkøber jeg ugentligt servere, både MS og unix/linux baseret og betaler licenser gladeligt til det hele..... Har aldrig oplevet noget gratis til det ene eller andet miljø Nej, du, i din lille verden har ikke. Det siger jo ikke en pind om det generelle verdensbillede, at I vælger at betale for den slags. Det eneste, det fortæller mig, er, at I mangler tekniske kompetencer in-house (hvilket der som sådan ikke er noget i vejen med; det er meget almindeligt). Lige netop det jeg skriver..... Ikke desto mindre blander du begreberne sammen. "gratis means gratis, free means libre". Bland dem ikke sammen, hvilket du desværre gør, når du skriver, som du gør: "gratis i opensource referere til at man kan lave det om, ikke at man ikke skal betale for det." libre refererer til, "at man kan lave det om". gratis refererer til, at man ikke skal betale for det. Gentag efter mig: "gratis means gratis, free means libre". "gratis means gratis, free means libre". "gratis means gratis, free means libre". aHA.... du er farvet Ikke en pind mere farvet end du.
Menace Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Nej, du, i din lille verden har ikke. Det siger jo ikke en pind om det generelle verdensbillede, at I vælger at betale for den slags. Det eneste, det fortæller mig, er, at I mangler tekniske kompetencer in-house (hvilket der som sådan ikke er noget i vejen med; det er meget almindeligt). Jeg kan så kun vælge at sige spejl :-) Du ser det på en anden måde og det er der intet galt med..... Men hvis du kører med nogen af dem jeg nævnte så betaler du altså hvis du har et firma og jeg vil mene at hvis du kører et pro firma bruger du en af dem.... og betaler altså "gratis means gratis, free means libre". Bland dem ikke sammen, hvilket du desværre gør, når du skriver, som du gør: "gratis i opensource referere til at man kan lave det om, ikke at man ikke skal betale for det." libre refererer til, "at man kan lave det om". gratis refererer til, at man ikke skal betale for det. Gentag efter mig: "gratis means gratis, free means libre". "gratis means gratis, free means libre". "gratis means gratis, free means libre". Som jeg skrev, vi er ikke uenige, måske overfortolker du mit indlæg...... Du har bare udpenslet min linje
dannemare Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Men hvis du kører med nogen af dem jeg nævnte så betaler du altså hvis du har et firma Du ævler. Har du helt glemt, at du bl.a. selv nævnte Debian og FreeBSD? og jeg vil mene at hvis du kører et pro firma bruger du en af dem.... og betaler altså Det er kun, fordi du er delvist uoplyst og samtidig ikke specielt teknisk anlagt ud i Linux-universet, at du kommer med sådant et udsagn. Du og jeg befinder os i to vidt forskellige "ligaer", hvad emnet angår. Det er som, hvis en gokart-kører forsøger at give gode råd til Michael Schumacher. Edit/tilføjelse: Nej, jeg har ikke eget firma, men i virksomheden, hvor jeg er ansat som Unix systemingeniør, anvender vi Solaris og Debian (jeg har selv været involveret i Debian-projektet, mens Debian Sarge og Debian Etch var under udvikling).
Menace Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Det er kun' date=' fordi du er delvist uoplyst og samtidig ikke specielt teknisk anlagt ud i Linux-universet, at du kommer med sådant et udsagn. Du og jeg befinder os i to [i']vidt forskellige "ligaer", hvad emnet angår. Det er som, hvis en gokart-kører forsøger at give gode råd til Michael Schumacher. Edit/tilføjelse: Nej, jeg har ikke eget firma, men i virksomheden, hvor jeg er ansat som Unix systemingeniør, anvender vi Solaris og Debian (jeg har selv været involveret i Debian-projektet, mens Debian Sarge og Debian Etch var under udvikling). Jamen, du er dygtig og jeg er en gokartkører...... :-) Rart at du lige på et par linjer lige netop kan placere folk..... det er sku en god egenskab Mr. Schumacher Sjovt egentligt, jeg er netop ansat til at holde øje med teknikere (ms, unix/linux, citrix osv.), projektledere, udviklere osv. laver deres arbejde da alle tror de er konger...... Men det er nu ikkke det vi diskutere, men hvilken distribo personer herinde mener er bedst Du har opnået at udpensle 2 linjer jeg skrev som en kort note, men ikke rigtigt give din mening til kende om hvilken en du synes :th2: ps. jeg er ikke fortaler for ms eller linux/unix men mener man skal bruge det værktøj som understøtter ens arbejde, ikke omvendt, så farvet er jeg nu ikke....
webodin Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 De fleste linux/unix distribution som bruges af firmaer er ikke gratis.... hahaha din verden er lille .... vi har en FreeBSD Mail server....i vores virksomhed GRAAAATIS ... det eneste man betalte for var Hardware....
Rikke Rost Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Nu skal vi ikke blive personlige og nedladende i tonen overfor hinanden...Der sidder en kæmpekapacitet på begge platforme og diskuterer...ingenting...... Kom nu med en distribution i Linux/FreeBSD der kan alt det en platform skal kunne i et større setup med clustering/virtualisering osv.... Det er det der bliver spurgt om og ikke hvor dygtige folk er. Kom så ind med indspark om, hvor man finder en sådan eller kan kreere en sådan....:)
Menace Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 hahaha din verden er lille .... vi har en FreeBSD Mail server....i vores virksomhed GRAAAATIS ... det eneste man betalte for var Hardware.... Jamen, det er da fint, jeg har ikke skrevet noget andet Freebds er gratis, ja. Det var et konstruktivt forslag til indlæg nr. 1 da jeg mener at det er godt, gratis og lækkert. Jeg er en lille smule i tvivl om hvorfor du skriver indlægget eller qouter mig....
dannemare Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Kom så ind med indspark om' date=' hvor man finder en sådan eller kan kreere en sådan....:)[/quote'] Personligt ville jeg tage udgangspunkt i 2-3 Debian-servere (installeret på high-end hardware med dual/quad CPUs, spandevis af RAM og lynhurtige diske) og lade disse indgå i et LTSP-Cluster (med load balancering og failover) med det formål at servicere X antal tynde klienter. Herefter installeres og konfigureres der på serversiden følgende: openldap, kerberos, samba, nfsd, cups, zimbra, nx og virtualbox Det eneste punkt, hvor jeg er i tvivl, er en erstatning for dette hersens Group Policy Management, som Anders nævner. Jeg aner simpelthen ikke, hvad det helt konkret dækker over feature-mæssigt. Jeg kan dog lige så godt sige, første som sidst, at I ikke finder en out-of-the-box løsning med GUI til al ting. Den står på sort CLI magi det meste af vejen. :)
Basse Besvaret July 18, 2009 Rapporter Besvaret July 18, 2009 Fuck hvor er i dog nørdet herinde :D Men stadig intressant læsning for en lægmand (staves det sådan ?) :-)
sup3rior Besvaret July 19, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2009 Personligt ville jeg tage udgangspunkt i 2-3 Debian-servere (installeret på high-end hardware med dual/quad CPUs, spandevis af RAM og lynhurtige diske) og lade disse indgå i et LTSP-Cluster (med load balancering og failover) med det formål at servicere X antal tynde klienter. Herefter installeres og konfigureres der på serversiden følgende: openldap, kerberos, samba, nfsd, cups, zimbra, nx og virtualbox Det eneste punkt, hvor jeg er i tvivl, er en erstatning for dette hersens Group Policy Management, som Anders nævner. Jeg aner simpelthen ikke, hvad det helt konkret dækker over feature-mæssigt. Jeg kan dog lige så godt sige, første som sidst, at I ikke finder en out-of-the-box løsning med GUI til al ting. Den står på sort CLI magi det meste af vejen. :) http://en.wikipedia.org/wiki/Group_policy LTSP kender jeg godt, men det minder jo lidt mere om OS udrulning end om reel terminal services hvor man kan indfinde sig ved en given maskine der har en internet-opkobling og derfra få adgang til det man nu har adgang til :)
dannemare Besvaret July 19, 2009 Rapporter Besvaret July 19, 2009 LTSP kender jeg godt' date=' men det minder jo lidt mere om OS udrulning end om reel terminal services hvor man kan indfinde sig ved en given maskine der har en internet-opkobling og derfra få adgang til det man nu har adgang til :)[/quote'] Mit eksempel med LTSP var kun beregnet på de - internt i virksomhedens bygning - lokale desktop-klienter. Den nævnte nx-komponent (Nomachine NX) tager sig af terminal services -rollen. Det virker fortrinligt selv på utroligt langsomme linjer. http://nomachine.com/ "NoMachine NX is an enterprise-class solution for secure remote access, desktop virtualization, and hosted desktop deployment built around the self-designed and self-developed NX suite of components. Thanks to its outstanding compression, session resilience and resource management and its integration with the powerful audio, printing and resource sharing capabilities of the Unix world, NX makes it possible to run any graphical application on any operating system across any network connection. Via NX accessing remote desktops, servers and applications, whatever their location, is just as fast, easy and secure as if you were sitting in front of them. Together with easy-to-use management, deployment, and monitoring tools, NoMachine NX makes it possible to transform any traditional desktop computing environment into a centrally managed, globally accessible, virtual desktop infrastructure."
dannemare Besvaret July 19, 2009 Rapporter Besvaret July 19, 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Group_policy hmm, http://extragear.kde.org/apps/kiosktool/ måske ?
sup3rior Besvaret July 19, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2009 hmm' date=' [url']http://extragear.kde.org/apps/kiosktool/ måske ? Lidt basalt, men det er den slags styring jeg mener... Muligheden for at pre-konfigurere systemer og applikationer for brugerne, ligesom muligheden for at begrænse dem i deres gøren og laden på systemerne...
dannemare Besvaret July 19, 2009 Rapporter Besvaret July 19, 2009 Lidt basalt' date=' men det er den slags styring jeg mener... Muligheden for at pre-konfigurere systemer og applikationer for brugerne, ligesom muligheden for at begrænse dem i deres gøren og laden på systemerne...[/quote'] Ja, her er jeg i den grad på udebane, så kiosktool bliver stadig mit bedste bud, :) men mon ikke en google vil afsløre alternativer?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu