Jump to content

Kollektiv trafik - mulige prisstigninger på mellem 105 til 570%!

Recommended Posts

Skrevet

Fem gånger så dyrt på bussen Av ANNIKA HENNING Publicerad 19 juli 2009 1.30 | Uppdaterad 25 juli 2009 2.00 Går förslaget om den nya kollektivtrafiklagen igenom, kan biljettpriserna i Malmö gå upp till det dubbla. Men det blir den minsta ökningen i Skåne. I Ystad kan biljettpriset öka med 573 procent. Dagens biljettpriser är inte marknadsanpassade. Det betyder att staten går in och finansierar de delar som inte täcks av biljettpriset. På uppdrag av regeringen har konsultföretaget WSP räknat på vad övergången till en kommersiell kollektivtrafik kan innebära. Det visar att en total övergång i stadstrafiken kräver stora höjningar av biljettpriset, från i genomsnitt 9,60 kronor till 41 kronor per påstigande. – Genom det här tankeexperimentet kom vi fram till att 80 procent av trafikarbetet skulle kunna bedrivas kommersiellt. Och då är det optimistiskt räknat. Det förutsätter också kraftiga prishöjningar på vissa linjer, säger uppdragsansvarige Anders Wärmark. Læs mere hos Sydsvenskan

Besvaret

Jeg har aldrig helt forstået med at kollektiv trafik skulle baseres på de frie markedskrafter. Det er et politisk spørgsmål om man vil have kollektiv trafik, og politikerne er så vidt jeg ved ikke valgt af markedskrafterne.

Besvaret
Jeg har aldrig helt forstået med at kollektiv trafik skulle baseres på de frie markedskrafter. Det er et politisk spørgsmål om man vil have kollektiv trafik' date=' og politikerne er så vidt jeg ved ikke valgt af markedskrafterne.[/quote'] Enig. Der er jo faktisk kommuner i Danmark, hvor man har fundet ud af at de ikke mistede penge ved at gøre kollektiv trafik helt gratis, fordi de kunne undvære billetsalgsfunktionen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...