Jump to content

Køb af ejerbolig i Danmark

Recommended Posts

Skrevet

Ejer pt en borätt her i Sverige, men overvejer at købe en ejerbolig i DK. Den svenske lejlighed skal sælges, men der kan blive tale om en periode hvor jeg har 2 boliger, 1 i DK og 1 i S. Som jeg har forstået reglerne bliver jeg fuld skattepligtig i DK og som sådan skal jeg betale ejendoms(værdi?)skat til DK af min svenske bolig indtil denne bliver solgt. Korrekt ? Og i så fald, hvordan beregnes det ? For SKAT dk kan vel ikke bruge de svenske ejendomsvurderinger til noget ? Eftersom jeg har beboet min svenske bolig 100% er jeg vist ikke beskatningspligtig af gevinst ved salg til DK ? (Er klar over jeg skal betale vinst skatt til Svenskerne), men bare bekymret for evt. dobbeltbeskatning. Ellers noget jeg skal være OBS på ved en flytning til DK ?

Besvaret
Hvis jeg havde en svensk bostadsrätt' date=' ville jeg lægge til grund, at det er en andelsbolig, der således ikke skal svares ejendomsværdiskat af.[/quote'] Mener faktisk at DK opgav det fut med at opkræve "værdien af egen bolig" i udlandet, når man betalte for egen bolig i DK. De havde vist ikke hjemmel herfor. Hvis jeg husker fejl, skylder jeg vist et pænt beløb til DK Skat. Der skulle således ikke være nogen gris på koen ved at eje bolig både i S og DK, udover at man betaler alm ejendomsskat af den svenske til svenskerne - fair enough. Hilsener Thage
Besvaret
Mener faktisk at DK opgav det fut med at opkræve "værdien af egen bolig" i udlandet' date=' når man betalte for egen bolig i DK. De havde vist ikke hjemmel herfor. Hvis jeg husker fejl, skylder jeg vist et pænt beløb til DK Skat.[/quote'] Jeg tror, du husker forkert, og du bør snarest kontakte Skat og presse på for at blive blanket behørigt af. Husk, at her i Sverige er det "häftigt" at betale skat. ;) Jeg kan ikke se, hvorfor Skat ikke skulle have hjemmel til at kræve skat af en svensk bolig. Jeg kan på den anden side se en jungle af mulige komplikationer, så måske har de administrativt droppet den kampagne, som kørte hårdt for nogen tid siden. Bare sådan en ting som, hvad ejendommen er værd. Hvis Skat vil hævde, at den officielle svenske fastighetstaxering ikke dur til noget, fordi ejendommen er meget mere værd, så må de jo hævde det samme over for danske skatteydere vedr. den danske ejendomsvurdering, og det kan man ikke. Hvis den offentlige vurdering gælder i Danmark, så gælder den offentlige vurdering også i Sverige. Men det er udelukkende tankespind fra min side, jeg er ikke stødt på nogen hard facts.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...