Thage Løbner Besvaret November 16, 2009 Rapporter Besvaret November 16, 2009 Bil og folkebogføring i Sverige uden fast adresse her! Hej Tak til Terrapin, du har jo gjort et stort stykke arbejde - for mig, ihvertfald. Men - kloge hoveder - jeg har et tillægsspørgsmål i forlængelse af bilspørgsmålet. Kan man være folkebogført i Sverige kun med en postadresse og så bo i udlandet? Sagen er: Jeg vil gerne tilbage til Tyrkiet efter 2 år i det svenske klima. Jeg har en lejlighed, men kan ikke umiddelbart - eller uden omkostninger, som jeg helst ikke vil betale- få opholdstilladelse i Tyrkiet. Det klares så med at være ude af landet hver 3 måned - altså opholde sig i Tyrkiet på turistvisum. Tidligere var jeg bogført i Danmark som vagabond, altså uden fast adresse. Det hedder "Højt gade nr". Jeg var tilknyttet Fanø, da reglerne siger at kommunen skal acceptere vagabonder, når de kan bevise at de har sovet på en bænk i kommunen i mere end 1 nat. Jeg skal have et tilknytningsforhold til et land, ellers kan skattevæsnet ikke finde ud af at bogføre den skat jeg fortsat betaler. Sverige ville være dejlig, kan holde øsen uden at blive plukket og yde en skærv til der Danske Skattevæsen. Ku´måske spørge Skatteværket om de vil acceptere mig som vagabond, men ved af erfaring fra Danmark at det kan blive bøvlet. Vil gerne vide om folk på dette forum har erfaringer med at være folkebogført uden fast adresse, men med en postadresse. Erfaringen siger mig at man helst skal kende det rigtige svar før man spørger en myndighed. Takker på forhånd - og udnskylder at jeg udvider denne tråd - men det hænger da lidt sammen. Hilsener Thage:th2:
Nils Besvaret November 17, 2009 Rapporter Besvaret November 17, 2009 Hvis du spørger en myndighed, vil de sige, at du efter loven skal være folkbokfört i Sverige, hvis du bor der, og hvis du ikke bor der, skal du være folkbokfört et andet sted. I praksis er det ikke noget problem at have en svensk adresse, hvor man ikke kommer så meget, men hvis du gør det for at påvirke skat eller lignende er det ulovligt. Eftersom en svensk indregistreret bil skal synes hvert år i Sverige, bliver det lidt upraktisk at have den fast i Tyrkiet, og forsikringsselskabet vil nok også kigge lidt.
Thage Løbner Besvaret November 17, 2009 Rapporter Besvaret November 17, 2009 Hvis du spørger en myndighed' date=' vil de sige, at du efter loven skal være folkbokfört i Sverige, hvis du bor der, og hvis du ikke bor der, skal du være folkbokfört et andet sted. I praksis er det ikke noget problem at have en svensk adresse, hvor man ikke kommer så meget, men hvis du gør det for at påvirke skat eller lignende er det ulovligt. Eftersom en svensk indregistreret bil skal synes hvert år i Sverige, bliver det lidt upraktisk at have den fast i Tyrkiet, og forsikringsselskabet vil nok også kigge lidt.[/quote'] Hej Nils. Det er faktisk ikke for at lave svindel jeg overvejer at forblive folkebogført i Sverige, men bo i Tyrkiet. Det er nærmest for 1. At kunne betale skat i Danmark af min pension:rolleye: 2. At kunne beholde min dyt til svenskerpriser.:th2: Tyrkerne vil have guld for at folkebogføre mig i Tyrkiet - og det vil jeg helst ikke give dem, og det vil koste mig en bondegård at få min dyt på tyrkiske plader. Du rejser iøvrigt et godt spørgsmål omkring forsikring, det må jeg lige kigge lidt på. Nu regner jeg ikke med at tage dytten med til Tyrkiet, sådan konstant, men af og til kunne det da være sjovt at køre derned, så jeg må sikre mig at forsikringen gælder. Nå, jeg må nok igang med Skatteværket og høre om jeg kan opnå vagabondstatus i Sverige. Det var bare så bøvlet i Danmark, så jeg forventer ikke det bliver lettere i Sverige. Fandens osse at man ikke bare kan nøjes med en cykel, det ville være lettere. Jeg er stadig vild after erfaringer, hvis nogen har nogle der er relevante for vagabonder. Hilsener Thage
Nils Besvaret November 17, 2009 Rapporter Besvaret November 17, 2009 Det er faktisk ikke for at lave svindel jeg overvejer at forblive folkebogført i Sverige, men bo i Tyrkiet. Det er nærmest for 1. At kunne betale skat i Danmark af min pension:rolleye: 2. At kunne beholde min dyt til svenskerpriser.:th2: 1) Så beskatningen af din pension vil ændre sig, hvis du flytter ud af EU eller hur? Men så er du vel i gang med at snyde Tyrkiet - og uanset at tyrkerne alligevel allesammen snyder hinanden, så er det ulovligt. :) 2) Som fastslået tidligere i tråden, kan man sagtens have en svensk bil selv om man ikke bor officielt i Sverige, man skal blot have en svensk adresse, Vägverket (eller hvad myndigheden nu hedder i denne uge) kan sende til.
Guest carspar Besvaret November 17, 2009 Rapporter Besvaret November 17, 2009 Det er sgu fint nok, hvis du tager et job i Sverige et par måneder så får du minimumspension derfra også, og det er (vist nol) 6.900 resten af livet, det kan dog godt være at de modregner noget fra Danmark!!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu