Sune Skrevet October 14, 2009 Rapporter Skrevet October 14, 2009 Inspireret af tråden Arbejdsløs i Sverige blev jeg lidt nysgerrig angående tilknytning til A-kasser i Danmark. Hvordan fordeler sunddebats brugere sig, eller i hvert fald de som bor i Sverige og arbejder i Danmark, i forhold til Danmark (70/30)?
Juff Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 gider ikke af princip at smide penge ud af vinduet som jeg ikke kan få igen, eller hjælp for. Vi kan sagtens bruge de 900 om måneden til andre ting... og så er det vel en vurdering af at med ens alder og ens tryghed i nuværende arbejde, kan man finde noget indenfor 3 mdr hvis det bliver nødvendigt må håbe reglerne blive logiske engang...
tReaX Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Jeg er medlem af dansk a-kasse, selvom mit job nu er ganske sikkert, men synes stadig jeg er for grøn.
Pede Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Forstår virkelig ikke at folk er medlem af en DK A-kasse - man får jo absolut INTET ud af den (jaja. Ved godt når overflytningen efter måneder uden penge går i orden man får sin ancinitet med). Men du får jo intet ud af den DANSKE A-kasse. Du betaler i årevis men så snart du får brug for deres hjælp smider de dig ud og sender dig til SE. Dermed har man jo reelt FORÆRET sine penge til den danske A-kasse i stedet for at indbetale dem som en forsikring man sidenhen kan benytte sig af. Jeg har bestemt ikke lyst til at forære mine penge bort. Som en nævner aktuelt i tråden fra en DR-medarbejder ville han ha fået mere ud af det hvis han havde sat sit A-kasse kontigent ind på sin egen konto istedet.
bananas Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Man kan (i hvert fald i teorien) godt få sygedagpenge fra en dansk a-kasse, selvom man bor i Sverige. Men normale dagpenge kan man ikke få.
Basse Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Det der er i det, med at være medlem i Dk er, at hvis man finder sig et deltidsarbejde, over 12 timer(hvis jeg har læst reglerne korrekt) om ugen i DK, Så er du berettiget til supplerende dagpenge fra a-kassen i DK. Dette er eneste grund til jeg er medlem af en dansk a-kasse. Fordi min bror er selvstændig, og kan hyre mig i 12 timer om ugen - så kan jeg få danske supplerende dagpenge. Istedet for en under minimum udbetaling fra SE. Den dag vi kan blive medlem af en svensk a-kasse, selv om vi arbejder i DK og bor i SE, så flytter jeg over hurtigere end man kan sige "nu kan i tage en anden udlandsdansker i røven" :D En svensk udbetaling er nemlig ok, når man kun har indbetalt tilsvarende. Men i princippet kan man tage sin månedudgift til a.kasse og indbetale på sin bankkonto hver måned. Eller forsikre sig ud af det - og det vil stadig være billigere. Og forsikre man sig ud af det selv, så er der stadig fradag, så hut jeg hvisker. Smider man pengene på en konto, er der intet fradrag - men heller ikke en udgift jo.
Pede Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Man kan (i hvert fald i teorien) godt få sygedagpenge fra en dansk a-kasse' date= selvom man bor i Sverige. Men normale dagpenge kan man ikke få. Sygedagpenge får man fra kommunen og ikke A-kassen.
sup3rior Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Forstår virkelig ikke at folk er medlem af en DK A-kasse - man får jo absolut INTET ud af den (jaja. Ved godt når overflytningen efter måneder uden penge går i orden man får sin ancinitet med). Men du får jo intet ud af den DANSKE A-kasse. Du betaler i årevis men så snart du får brug for deres hjælp smider de dig ud og sender dig til SE. Dermed har man jo reelt FORÆRET sine penge til den danske A-kasse i stedet for at indbetale dem som en forsikring man sidenhen kan benytte sig af. Jeg har bestemt ikke lyst til at forære mine penge bort. Som en nævner aktuelt i tråden fra en DR-medarbejder ville han ha fået mere ud af det hvis han havde sat sit A-kasse kontigent ind på sin egen konto istedet. Ikke korrekt... http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/ama_aarsberetning2004_22_11_2006_11_47.pdf Læs side 18 - 24 i dette dokument... Har lige idag fået bekræftet at det forholder sig sådan da trunten var forbi sin A-kasse i DK...
sup3rior Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Man kan (i hvert fald i teorien) godt få sygedagpenge fra en dansk a-kasse' date= selvom man bor i Sverige. Men normale dagpenge kan man ikke få. Kan du uddybe? :)
dannemare Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Sygedagpenge får man fra kommunen og ikke A-kassen. Gæder det også for barselsdagpenge?
Pede Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Gæder det også for barselsdagpenge? Ja det gør det. Du behøver ikke være medlem af en A-kasse for at få hverken syge- eller barselsdagpenge. Hvis du ér medlem af en A-kasse er det ofte dem der er mellemmand ml. dig og kommunen. Hvis du ikke er medlem er det ofte dit firma der er mellemmand (ellers må du selv stå for det hele).
Lollikken Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Mangler der ikke også feltet. - Ville gerne være medlem af en dansk A-kasse, men det kræver at jeg bor i DK på indmeldingstidspunktet :)
tReaX Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Mangler der ikke også feltet. - Ville gerne være medlem af en dansk A-kasse, men det kræver at jeg bor i DK på indmeldingstidspunktet :) Det var ikke hvad jeg fik at vide... Jeg blev færdig med mit studie imens jeg boede i SE og tog noget midlertidigt arbejde indtil jeg fik job som det jeg nu havde læst til. Og så meldt jeg mig fint ind i IAK, jeg har været medlem af IDA siden jeg var startede studiet. Så du skal bare have arbejde i DK når du melder dig ind, for alle svenskere der arbejder i DK skal meldes ind i dansk a-kasse.
Kvalm Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Forstår virkelig ikke at folk er medlem af en DK A-kasse - man får jo absolut INTET ud af den For de lidt ældre læsere herinde - som bor i Sverige og arbejder i Danmark - gælder, at de har ret til udbetaling af efterløn, hvis ellers de har været medlem af en A-kasse mv. længe nok ;)
elbilen Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 der mangler begge alternativer i denne afstemning. Dog kan jeg ikke forestille mig at der er mange som har valgt som jeg. A-kasse+fagforbund i Danmark. A-kasse+fagforbund i Sverige. ekstra forsikring op til 34000. pr/mnd Hvorfor ? ekstra forsikringen er der ikke andet at sige til andet end jeg er utryg i min stilling. Men at jeg stadig er medlem i min tidligere svenske A-kasse efter jeg hoppede over på den danske side handler om det andre også er inde på, nemlig ancienniteten ikke overføres før der er gået mange måneder. Min plan er så at når ancienniteten endlig overføres så vil jeg dementere det svenske beløp udbetalt - dette vil de 'svenske lemmings' nok ikke gå med på men så må jeg se pengende som tabt, i min sittuation har tryghedden absolut højeste prioritet. Iøvrigt synes jeg at blamnket e301 er direkte selvmodsigende og latterlig - den bør ganske enkelt omskrives fra dets kilde, med foremål at tydeliggøre udstederen af dokumentet.
CalebLarue Besvaret October 14, 2009 Rapporter Besvaret October 14, 2009 Hey... Jeg har følgende: Dansk A-Kasse + Svensk Løn Forsikring Vil beholde min anncinetet hos den danske A-Kasse, derfor er den ikke flyttet til SE, samtidigt ved jeg at jeg ikke kan leve af den svenske A-kasse hvis jeg mister mit job en dag, derfor har jeg valgt at lønsikre mig i Sverige. /Caleb
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu