Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej - Jeg er i den uheldige situation at min ægtefælle er flyttet (til Malmø), så jeg står tilbage med hus + unger. Vi er dansk gift og har boet her i Sverige i mindre end 5 år - og købte hus sammen for 3 år siden. Nu er jeg i tvivl om, hvad man gør rent teknisk mht bodeling ved skilsmisse - hvilket land hører de regler under?? Skal det følge de danske regler, når vi nu er dansk gift og ikke har boet her så længe? Eller hører en svensk bolig under svenske regler? :confused: Er meget rundt på gulvet oveni alt det generelt triste ved skilsmisse :( Jeg håber virkelig, der er nogle herinde der har en idé - ellers kan jeg vel gå til en svensk advokat (går ikke ud fra en dk advokat kender øresundsforholdene så godt ... )

Besvaret
Nu er jeg i tvivl om, hvad man gør rent teknisk mht bodeling ved skilsmisse - hvilket land hører de regler under?? Skal det følge de danske regler, når vi nu er dansk gift og ikke har boet her så længe? Eller hører en svensk bolig under svenske regler? :confused: Er meget rundt på gulvet oveni alt det generelt triste ved skilsmisse :(
Ja, du er vist meget rundt på gulvet;) Beklager din situation, men selvfølgelig hører jeres svenske hus under svenske regler (tænk hvis et tyrkisk par, bosiddende her blev skilt, skulle tyrkiske regler så gælde? Absurt når du tænker over det ik:)) Eftersom jeg ikke er 100% hvad man gør i den situation, vil jeg råde dig til at bruge søgefunktionen, der er jeg sikker på du vil kunne finde mange svar. Held og lykke med det hele!
Besvaret

Svensk adresse = svenske regler. Selve bodelingen, her er i nødtil at få fat på en adv. som kan ordne det hele for jer. Alternativt kan man sende en ansøgning ind til tingsretten, som så sætter en advokat til at gøre det. Mht. ungerne er det socialnævnet i din kommune der hjælper. De kan hjælpe med at få lavet en frivillig skriftlig aftale. Det er meget vigtigt at få aftalen skriftligt.

Besvaret

Hejsan & tak for svarene! :) Og den hjemmeside skal jeg helt sikkert ha kigget nærmere på .. Jeg checkede så klart også herinde via søgefunktionen før jeg skrev, men det gav ikke noget svar mht bodeling, der matchede min egen situation - danske statsborgere, der er dansk gift, flyttet til SE - og stadig bosiddende her begge to.... Det jeg har fundet ud af herinde er, at mht den sociale sikring (børnepenge mm) hører det under DK, da både jeg og (x)manden arbejder der. Som jo med alt andet øresundslovgivning. Mht huset regnede jeg nok lidt med at det hørte under svensk lovgivning - men det bliver godt nok noget lapværk rent juridisk, når noget hører under SE og andet hører under DK. Jeg skal også ha fundet ud af hvad man gør med boet (ikke boligen), altså svenske såvel som danske værdier (konti fx)? Under alle omstændigheder vil jeg følge Peter S's råd om at kontakte en advokat snarest muligt - så kan jeg jo komme med opdateringer herinde bagefter, som andre måske kan bruge til noget ....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...