Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi bor på landet med helt vanliga takantenner. När Sverige började sända digitalt köpte vi en DVDinspelare med digitalomvandlare så att vi kunde ta de svenska kanalerna på vår gamla tjock-tv. På köpet fick vi ju också de danska digitala signalerna, så om vi inte vill ändra nåt så är det bara att köra på som nu. Nu funderar vi på att byta ut tjock-tv:n, dels för att den är gammal och dels för att man bara kan se de analoga danska TV-signalerna om man spelar in nåt på DVD:n. Förutom att det är begränsande, så försvinner ju också möjligheten helt den siste oktober. Men. Kan detta bli problem? Om man alltså kör signalerna från takantennen in i DVD/digitalboxen, och sen vidare in i digitalTV:n? Eller kommer TV:n bara att känna av att det är digitala signalen in och tycka att "ok, här behöver jag inte göra nåt"? Begriper ni vad jag menar?

Besvaret
Vi bor på landet med helt vanliga takantenner. När Sverige började sända digitalt köpte vi en DVDinspelare med digitalomvandlare så att vi kunde ta de svenska kanalerna på vår gamla tjock-tv. På köpet fick vi ju också de danska digitala signalerna, så om vi inte vill ändra nåt så är det bara att köra på som nu. Nu funderar vi på att byta ut tjock-tv:n, dels för att den är gammal och dels för att man bara kan se de analoga danska TV-signalerna om man spelar in nåt på DVD:n. Förutom att det är begränsande, så försvinner ju också möjligheten helt den siste oktober. Men. Kan detta bli problem? Om man alltså kör signalerna från takantennen in i DVD/digitalboxen, och sen vidare in i digitalTV:n? Eller kommer TV:n bara att känna av att det är digitala signalen in och tycka att "ok, här behöver jag inte göra nåt"? Begriper ni vad jag menar?
For at gøre en lang historie kort er svaret JA til "...kommer TV:n bara att känna av att det är digitala signalen in och tycka att "ok, här behöver jag inte göra nåt"?" Det eneste du skal være opmærksom på er at hvis du vil fremtidssikre dit køb på begge sider af øresund, skal dit nye fjernsyn kunne tage både mpeg2 og mpeg 4.
Besvaret
Vad är det här med mpeg2 och 4?
Kort fortalt er mpeg måden, hvorpå man komprimerer lyd- og videosignaler. Man får ca. dobbelt så meget plads/flere programmer ved en mpeg4 komprimering i.f.t. en mpeg2. I skal også være opmærksom på, at I kun kan tage de nye kanaler fra DR med en mpeg4. Lidt reklame:D: Jeg vil anbefale at læse FAQ´en på nedenstående. Den bliver løbende opdateret og giver god info, hvis man ikke lige har sat sig så meget ind i denne nye digitale æra. http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081109180638.htm
Besvaret
Men om man kan ta de danska digitala signalerna idag' date=' så borde man väl kunna göra det den 2 november också? [/quote'] Endnu engang er det korte svar JA, du vil kunne se DR og TV2 i de næste tre år. Herefter vil du skulle have enten nyt tv eller en 'boks'. Problemet ved en ens standard på tekniske områder er at så vil det ofte være laveste niveau eller ældste teknologi der definerer standarden.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...