MLB Skrevet October 25, 2009 Rapporter Skrevet October 25, 2009 Hej, Nu har jeg siddet længe og læst en masse herinde. OG vil sige det er et super forum hvor man får svar på en masse spøgsmål. Jeg er selv igang med at skulle flytte over til min kæreste i Sverige og i den forbindelse er der alligevel en del ting man skal have styr på. Jeg er igang med at sælge min andelsbolig i København. Jeg er lidt en kylling på det område, når det kommer til det jeg tjener på salget. Hvordan sikrer jeg mig at jeg ikke får et skattesmæk? Jeg har haft lejligheden i 3½ år og boet i den hele tiden. Skal jeg få en midlertidig adresse inden jeg flytter for at være helt på den sikre side når det kommer til skat? Jeg vil sælge med overtagelse pr. 01.01.2010 og dermed flytte til sverige pr samme dato. Jeg har valgt den dato dels fordi jeg mener det er lettere når det f.eks. kommer til skat. Så man starter på et nyt skatteår. Jeg så et sted herinde at man skal have to banker? kan man ikke bare have en svensk bank eller hvad er det praktiske med at have en dansk og svensk bank? Når det kommer til pendling, så fortsætter jeg med at arbejde i DK, men jeg har hørt at man kan få kørselsfradraget fordelt ud, sådan at man ikke får en check én gang om året. Jeg kører ca. 150 km om dagen. Og det ville vre en god hjælp hvis man enten kvartals mæssigt eller månedligt kan få det fradrag. Hvordan fungerer det rent praktisk? Beklager der kom flere ting ind i denne tråd. Jeg håber i har nogle gode råd. Hilsen MLB:new:
Nils Besvaret October 25, 2009 Rapporter Besvaret October 25, 2009 Du behøver ikke ligefrem at gå under jorden for at undgå Skatteverket. Hvis du bor i Danmark på kontraktdatoen bliver du ikke skattepligtig af din kapitalgevinst. Der er i princippet ikke noget i vejen for, at du kun har en svensk konto, som så fungerer som din lønkonto, men det betyder, at alle dine DKK bliver vekslet til SEK, og når du så skal bruge DKK, må du veksle tilbage og det koster hver gang. Du kan heller ikke bruge betalingsservice til at betale f.eks. fagforening. Du vil nok også gerne have et dankort. Dit kørselsfradrag får du hver måned, for din skatteprocent bliver beregnet ud fra, hvor store dine fradrag er. Du skal bare ind på nettet og ændre din forskudsskat.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu