Lollikken Skrevet October 29, 2009 Rapporter Skrevet October 29, 2009 Inspireret af en anden tråd om lukkeloven tænkte jeg lige jeg ville flytte den herover, for ellers ville det da afspore den rare afstemning og brok over broen :) Lidt baggrund: Ang. det med store supermarkeder som har åbent "hele tiden" så er jeg enig i at det er dejligt, men det er knapt så sjovt for dem som arbejder der. Der er selvfølgelig mange unge, f.eks. studerende, som tager tjanser der, men problemet er sku for dem som bliver i branchen. Vores søde nabokone arbejder hver anden weekend som del af kontrakten og det stjæler en masse tid fra familielivet. I DK ville nogle flere søndage være sikret, samtidig med at der var mere tid til familien om aftenen. Hun har selvfølgeligt retten til "at vælge" men når alt kommer til alt så er der ikke ret meget valg. Nu skal vi huske en ting her, en butik er ikke åben for medarbejdernes skyld men for at tiltrække kunder så ejerne kan tjene penge. Hvorfor er det ikke surt for sygeplejeskeren på en sen nattevagt d. 24 december? tankpasseren alene en fredag aften, IT-medarbejderen som fryser i et koldt serverrum søndag morgen kl. 5 eller alle de andre som ikke lige arbejder 8-16 mandag til fredag. Jeg fatter ikke at staten ønsker at bestemme hvordan en enkelt branche skal være? Hvorfor kan jeg ikke bygge den butik jeg ønsker og holde åben som jeg ønsker? Helt enig! Og os der ikke arbejder 8-16, vi er sgu også afhængige af at kunne handle på de tidspunkter vi så har fri - og ikke kun på vores fridage. En verden der kun fungerer 8-16 er so yesterday. Og tro mig, der er masser af folk der gerne vil arbejde på andre tider end 8-16. Hvorfor kan man f.eks. heller ikke gå i banken, til lægen, til tandlægen osv, med mindre man tager fri fra sit 8-16 job? Idioti Lolikken du er sgu mere intelligent end det du får lukket ud her;) Du vil vel gerne behandles på skadestuen, hvis du kommer ud for et uheld kl. 23 om aftenen ik? Du vil gerne kunne bruge offentlige transportmidler, når du skal hjem om aftenen/natten ik? Du vil gerne have politiet på gaderne døgnet rundt ik? Og sådan kan jeg blive ved -tror du ikke disse mennesker har et familieliv? Derudover er det da noget vås, at man ikke har noget familieliv, hvis man ikke er hjemme hver aften. Nu må danskernes snævertsynhed snart holde op! Det er simpelthen så dobbeltmoralsk at man brækker sig. Hvad er det der gør kassedamernes situation så speciel? Jeg fatter det ikke! Det er så typisk dansk at se det negative i alt. Hvad med at se på det positive, at de mennesker der fx. arbejder om aftenen af og til har fri på andre tidspunkter hvor de kan have kvalitetstid med familien... Lukkelov my ass! jeg må sige' date=' at vi da nyder at kunne slappe af om aftenen og hygge med börnene i stedet for at skulle skynde sig ud og handle inden butikkerne lukker kl. 18.[/quote']
Lollikken Besvaret October 29, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 29, 2009 Svaret Ang. arbejde uden for normale arbejdstider så har jeg intet problem med dette. Tidligere har min arbejdsuge indeholdt et par 12 timers vagter i Netto, haft en nattevagt fra 23 til 7, været aktiv i studenterpolitik og læst fuld tid. Min kæreste har primært arbejdet aftenvagter hvilket gav hende en uges arbejde og en uges fritid over 14 dage. Svigerfar arbejder ude to uger og er hjemme tre uger. Jeg er helt og aldeles for konceptet om frie arbejdstider. 1) fordi nogle jobs kræver det og 2) fordi det giver mere fleksibilitet for individet. I forhold til butikker er det jo meget lækkert at de har åbent når jeg har fri, og jeg var da også nede for at købe creme fraise kl. 17:55 nytårs aften. Bare for at samle lidt op @Sanne tak .. tror jeg :) Dog at kalde alle danskere snærversynet på baggrund af min udtalelse er vist ikke helt fair, og at kalde mig snæversynet fordi jeg ser fordele i lukkeloven kan næppe kaldes visionært :P Lad os prøve at holde det i den sobere eller joviale tone =) ------ Problemet omkring "kassedamen" for mit vedkomne at vi har en gruppering af samfundet som skal udføre de jobs vi andre ikke gider. Disse er gerne ufaglærte og opererer oftest i løntrinet lige over mindstelønnen. Hvorfor de er i den situation er ofte meget individuel, rangerende fra dovenskab til personlig tragedie. Denne gruppe har ikke den samme mobilitet som mange andre, og kan ikke nødvendigvis "bare" finde sig et andet job. Især ikke i Sverige/Malmö for her er der allerede høj arbejdsløshed (og så vidt jeg forstår primært blandt de som er ufaglærte?). Eftersom de laver jobs vi andre ikke gider, synes jeg det er meget fair at der værnes lidt om dem, især dem med familie. Lukkeloven giver denne gruppering muligheder for at have lidt fritid og i visse omfang så favoriserer den små forretninger over de store (vist nok en Konservativ dyd). Dog giver jeg ret i at det er pudsigt at vi har en lukkelov til at håndhæve dette da det klart burde være en overenskomst mellem forbund og arbejdsgiverne frem for national lovgivning. ------ Til pointen om at der er mange andre job grupper som har endnu mere forskudte arbejdstider så er det ganske rigtigt. Men hvis man kigger nærmere på disse grupper vil jeg vove at påstå at størstedelen har en favorabel aftale bag sig. I den offentlige sektor betyder natte arbejde gerne at man har flere fridage for samme løn, og jeg har set tilsvarende i den private. Alternativt er der en fed hyre overi. I Netto fik vi 18 kroners tillæg på alle timer efter kl. 18 i hverdagene. Desuden kunne arbejdsgiver frit ændre en fastansats arbejdstider med 1 måneds varsel. I mine øjne er der meget langt mellem disse to grupper.
SanneJ Besvaret October 29, 2009 Rapporter Besvaret October 29, 2009 Bare for at samle lidt op @Sanne tak .. tror jeg :) Dog at kalde alle danskere snærversynet på baggrund af min udtalelse er vist ikke helt fair, og at kalde mig snæversynet fordi jeg ser fordele i lukkeloven kan næppe kaldes visionært :P Lad os prøve at holde det i den sobere eller joviale tone =) Læg mærke til at det er et nyt afsnit;) (skulle måske have lavet en tom linie også). Altså er det en generalisering af min generelle holdning om danskere og ikke myntet på dig specifikt! Generalisering? ja. Fordom? muligvis, men jeg kan -selv efter dit indlæg- ikke finde en eneste fordel ved lukkeloven og kan (vil?) derfor ikke forstå at visse folk forsvarer den. Mener bestemt heller ikke der er noget lukrativt i sygeplejerskers, politiets, brandmænds osv. løn.
Bjarne233 Besvaret October 29, 2009 Rapporter Besvaret October 29, 2009 . Mener bestemt heller ikke der er noget lukrativt i sygeplejerskers' date=' politiets, brandmænds osv. løn.[/quote'] HØRT !!! :th2:
Lollikken Besvaret October 29, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 29, 2009 Læg mærke til at det er et nyt afsnit;) (skulle måske have lavet en tom linie også). Altså er det en generalisering af min generelle holdning om danskere og ikke myntet på dig specifikt! Generalisering? ja. Fordom? muligvis, men jeg kan -selv efter dit indlæg- ikke finde en eneste fordel ved lukkeloven og kan (vil?) derfor ikke forstå at visse folk forsvarer den. Mener bestemt heller ikke der er noget lukrativt i sygeplejerskers, politiets, brandmænds osv. løn. HØRT !!! :th2: Som jeg skrev: I den offentlige sektor betyder natte arbejde gerne at man har flere fridage for samme løn, og jeg har set tilsvarende i den private. Alternativt er der en fed hyre overi. Hvis man får "fuld" løn men arbejder halv tid så er det vel en meget god hyre? :) Min kæreste fik f.eks. fuld løn for 37 timer om ugen men skulle kun arbejde 27 timer som aftenvagt. Det giver da en timeløn på niveau med en nyuddannet diplom/akadami ingeniør eller tilsvarende.
swoop Besvaret October 30, 2009 Rapporter Besvaret October 30, 2009 Der er muligvis forskel i lønnen mellem de omtalte grupper, hvilket der vel også skal være? Hvem ville ellers uddanne for at fortsætte med samme løn? Og kan i øvrigt slet ikke se at lønnen kan bruges som argument for ikke at frigøre markedet fra statens indblanding.
Lollikken Besvaret October 30, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret October 30, 2009 Der er muligvis forskel i lønnen mellem de omtalte grupper, hvilket der vel også skal være? Hvem ville ellers uddanne for at fortsætte med samme løn? Og kan i øvrigt slet ikke se at lønnen kan bruges som argument for ikke at frigøre markedet fra statens indblanding. Jeg gentager: "det som lukkeloven gør for 'kassedamen' skulle stå i en overenskomst i stedet". Jeg valgte blot at se det positive i lukkeloven som værende at deres faste ansatte fik lidt mere fri og visse små forretninger har en lille fordel over de store. Og at der skal være forskel på lønnen er jeg enig med. Jeg prøvede blot at påpege at andre grupper har ofte en noget mere attraktiv aftale når det gælder skæve arbejdstider. Det er ikke mit indtryk at lignende attraktive aftaler gælder i Sverige der ikke har en lukkelov eller i Danmark hvor der ikke har været et behov pga. lukkeloven
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu