Philippe70 Skrevet December 17, 2009 Rapporter Skrevet December 17, 2009 Har du overvejet hvorvidt dit bidrag til kirkeskatten vejer mere end din egen privatøkonomi? Er du opmærksom på, at du betaler ca. 200-400 kr. om måneden til Folkekirken? Kirkeskat er en valgfri skat, som 83% af danskerne betaler. Familieadvokaterne har udregnet at en typisk person med en indtægt på 340.000 kr. om året kan spare 155.000 kr. i løbet af sit liv ved at melde sig ud af folkekirken. Det svarer til 227,- om måneden! I finansloven for 2010 er kirkerne, primært præsters lønninger, beskåret med 225 millioner kroner. Det betyder et hul i kirkernes budget, som kun kan lukkes ved justeringer på den kommunale kirkeskat. Derfor vil vi med nogen sandsynlighed se stigninger i kirkeskatten i 2010 eller 2011. Du kan læse flere detaljer om, hvad kirkeskatten går til, og information om hvordan du melder dig ud her: Kirkeskat (Gældshospitalet) Mvh. Philippe
Juff Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Så er det jo godt at et telefonopkald til skat fik konen og jeg udmeldt uden problemer.... let når man ikke bor i landet....:th2:
Miriam Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Man betaler da slet ikke til det når man bor herovre om man er medlem eller ej, så forstå ikke helt dilemmaet ?
Hvalen Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Det er nu heller ikke så svært når man bor i dk. Man skal bare gå ned på kirkekontoret i ens sogn. Jeg meldte mig ud for 10 år siden.
Jakriborg Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Selv om du er medlem af Folkekirken, betaler du ikke kirkeskat, hvis du er bosat i udlandet. Ja, man kan faktisk slet ikke komme til at betale, selv om man gerne ville.
Martin_M Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Man betaler da slet ikke til det når man bor herovre om man er medlem eller ej' date=' så forstå ikke helt dilemmaet ?[/quote'] Ja det var nu også min opfatning... Kirkeskatten forsvinder automatisk når man flytter til Sverige, men man beholder sit medlemsskab af folkekirken (og samme rettigheder)
SanneJ Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Har du overvejet hvorvidt dit bidrag til kirkeskatten vejer mere end din egen privatøkonomi? Er du opmærksom på, at du betaler ca. 200-400 kr. om måneden til Folkekirken? Bortset fra at dit indlæg ingen relevans har for os bosatte i SE, er det da ikke beløbet der er det store problem! Det er et problem, at kirke og stat ikke er adskilt! Det er et problem at man først kan melde sig ud, når man er 18! Det burde være inlysende at man melder sig ud af den simple årsag at (den kristne) religion er noget forældet sludder og ikke pga. kirkeskattens størrelse!
Bjarne233 Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 Bortset fra at dit indlæg ingen relevans har for os bosatte i SE, er det da ikke beløbet der er det store problem! Det er et problem, at kirke og stat ikke er adskilt! Det er et problem at man først kan melde sig ud, når man er 18! Det burde være inlysende at man melder sig ud af den simple årsag at (den kristne) religion er noget forældet sludder og ikke pga. kirkeskattens størrelse! HEHE:th2: Here we go.....
SanneJ Besvaret December 17, 2009 Rapporter Besvaret December 17, 2009 HEHE:th2: Here we go.....Hæ hæ, det er nu ikke for at være troll eller hvad det hedder (heks?:p), men ville da være glad for et eneste fornuftigt argument for hvorfor fx. kirke og stat ikke skal adskilles:)
Juff Besvaret December 18, 2009 Rapporter Besvaret December 18, 2009 Selv om du er medlem af Folkekirken' date=' betaler du ikke kirkeskat, hvis du er bosat i udlandet. Ja, man kan faktisk slet ikke komme til at betale, selv om man gerne ville.[/quote'] hmm ok.. så meget ved jeg ikke om det... vores skat stod ihvertfald til 1% selv om vi havde boet herovre en del år..
credde Besvaret December 18, 2009 Rapporter Besvaret December 18, 2009 hmm ok.. så meget ved jeg ikke om det... vores skat stod ihvertfald til 1% selv om vi havde boet herovre en del år.. Så er det nok fordi i ikke har været flyttet til SkatØresund på det daværende tidspunkt.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu