Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hvor meget bedre er dæk med snekæder end dubbdäk hvis man kører hvor der er meget sne. Jeg har en Range Rover og tænkte hvis man kører fast med dubbdäk om man så ikke også havde kørt fast hvis man havde monteret snekæder.....eller?

Besvaret
Hvor meget bedre er dæk med snekæder end dubbdäk hvis man kører hvor der er meget sne. Jeg har en Range Rover og tænkte hvis man kører fast med dubbdäk om man så ikke også havde kørt fast hvis man havde monteret snekæder.....eller?
Man kører væsentligt senere fast med snekæder end med pigdæk alene, men de er vel lidt overkill på en vej, der er ryddet nogenlunde, og de dur ikke rigtig, hvis man kommer ud på bar asfalt. Og gider man sætte dem på og tage dem af ude i snestormen? Det gode ved dem fra Harald Nyborg er, at de kan monteres uden at flytte bilen. Man kan altså vente til man er kørt fast med at sætte dem på.
Besvaret
helt sikkert sne kæder hvis der er meget sne.. Er det lovkrav i sverige at have dem i bilen som det er i Norge
Jeg skulle til at skrive at det var lovpligtigt i Norge, men tænkte det ikke var relevant for tråden. Troede ikke at svenskerne havde samme regel :(
Besvaret
Jeg skulle til at skrive at det var lovpligtigt i Norge, men tænkte det ikke var relevant for tråden. Troede ikke at svenskerne havde samme regel :(
ved heller ikke om det er lovkrav i sverige.. Men i norge koster det 1800kr at blive stoppet og ikke have dem med.. Og hvis du ringer efter falck for at vlive trukket fri og ikke har snekæder på eller har prøvet med snekæder så koster det også dyrt.
Besvaret
ved heller ikke om det er lovkrav i sverige.. Men i norge koster det 1800kr at blive stoppet og ikke have dem med.. Og hvis du ringer efter falck for at vlive trukket fri og ikke har snekæder på eller har prøvet med snekæder så koster det også dyrt.
Whoops, fik vist byttet om på 'Er der' til 'Der er' :) Nej så vidt jeg er orienteret så er der ikke noget krav om snekæder i SE, men jeg antager at alle der bor nord for Skåne værdsætter at have et sæt med i bilen ;) Transportstyrelsen om Vinterdäck: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/
Besvaret

Snekæder Hvis man køber snekæder skal man så have til alle 4 dæk? Min bil trækker (som de fleste) kun på fordækkene! Men ved normale dæk skal alle 4 dæk have samme mønster! Jeg overvejet lidt at kun købe 2 stk (til fordækkene) men må man "køre" med det i sverige! (havde kun tænkt mig at bruge dem hvis jeg var kørt fast)

Besvaret
Hvis man køber snekæder skal man så have til alle 4 dæk? Min bil trækker (som de fleste) kun på fordækkene! Men ved normale dæk skal alle 4 dæk have samme mønster! Jeg overvejet lidt at kun købe 2 stk (til fordækkene) men må man "køre" med det i sverige! (havde kun tænkt mig at bruge dem hvis jeg var kørt fast)
Man plejer gerne at sige at det er bedst at have de gode dæk bagerst for at sikre bedst vejgreb og for at forhindre at bagenden svinger ud. Hvis du kun skal bruge kæderne til at trække bilen ud af sne med, antager jeg at det er fint nok med 2 til forhjulene. Men bor du et sted hvor du nok også skal køre i sne, så bør du smide på alle 4 dæk :) Hvad lovgivningen er på området aner jeg ikke. =(
  • 2 weeks later...
Besvaret

Tak tak Skal lige love for at jeg fik brug for snekæderne i lørdags (2-1-10) kørtet langt ude på Lolland (landet) i ca 40 cm sne, vi fløj (ca 20 km/t) uden om alle dem der kørte på sommerdæk (de var kørt af vejen). Total fed tur! havde kun kæder på forhjulene (de trækkende) og det var alt nok!

Man plejer gerne at sige at det er bedst at have de gode dæk bagerst for at sikre bedst vejgreb og for at forhindre at bagenden svinger ud. Hvis du kun skal bruge kæderne til at trække bilen ud af sne med, antager jeg at det er fint nok med 2 til forhjulene. Men bor du et sted hvor du nok også skal køre i sne, så bør du smide på alle 4 dæk :) Hvad lovgivningen er på området aner jeg ikke. =(
Besvaret
Tak tak Skal lige love for at jeg fik brug for snekæderne i lørdags (2-1-10) kørtet langt ude på Lolland (landet) i ca 40 cm sne, vi fløj (ca 20 km/t) uden om alle dem der kørte på sommerdæk (de var kørt af vejen). Total fed tur! havde kun kæder på forhjulene (de trækkende) og det var alt nok!
Jeps vi havde også fornøjelsen at være i Dannemare i lørdags, men eftersom vi ikke havde travlt så ventede vi bare med at køre hjem til om søndagen. Sneen har der dog ikke været nogen problemer med at forcere i en BMW E34 med vinterdæk på. Selv de berygtede 40 cm på Lolland var ganske overkommelige :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...