ChristianTroy Skrevet February 4, 2010 Rapporter Skrevet February 4, 2010 Hejsa. Jeg var fra april til september sidste år bosat og folkeregistreret i Malmø. Af forskellige årsager var jeg dog nødt til at flytte tilbage til Danmark allerede samme år som jeg flyttede dertil. Jeg har en mindre kapitalpension som jeg har haft nogle år, og nu sidder jeg og er usikker på om den skal tvangsudbetales og beskattes med 60% som følge af udvandringen. Er der nogen regler som siger man ikke kan tage sin kapitalpension med til udladet? Hvor er der evt. hjemmel til at den modsætningsvist IKKE skal beskattes? For god ordens skyld skal det siges, at jeg er 31 år og ikke har planer om at ophæve min pension foreløbig. Håber nogen kan hjælpe, for jeg har ikke kunnet finde svar på nettet Tak.
swoop Besvaret February 5, 2010 Rapporter Besvaret February 5, 2010 Er ingen økonomisk ekspert, men har i hvert fald taget min kapital- (og ratepension for den sags skyld) med mig. Ingen problemer i dag, hverken overfor bank, pensionsselskab eller dansk / svensk Skat. Den er ikke tvangsudbetalt og giver helt normalt fradrag ved indbetaling. Altså ingen forskel på din beskatning om du er bosat i Danmark eller Sverige.
ChristianTroy Besvaret February 7, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 7, 2010 Tak for svaret. Og hvor længe siden er det du flyttede over sundet med dine pensioner? Jeg har bare læst nogle generelle retningslinier om at alle ens aktiver bliver realiseret ved et flyt til udlandet (overfor den danske stat - rent skattemæssigt)... men en privat kapitalpension vil altså være en undtagelse?
Gio Besvaret February 7, 2010 Rapporter Besvaret February 7, 2010 http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8425
ChristianTroy Besvaret February 7, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 7, 2010 Tak Gio. Det kan dog godt være jeg ikke kan få øje på det helt åbenlyse, men synes ikke at jeg kan finde svar på hvad der sker med en opsparing jeg 1. har i forvejen og som 2. ikke skal udbetales før om mange år... Jeg graver lidt i emnet på forhånd, fordi jeg egentlig gerne vil spare mere op, men ikke hvis jeg får pengene tilbage i nakken igen inden året er omme - med fradrag af 60%
LotteB Besvaret February 8, 2010 Rapporter Besvaret February 8, 2010 Hejsa. Jeg var fra april til september sidste år bosat og folkeregistreret i Malmø. Af forskellige årsager var jeg dog nødt til at flytte tilbage til Danmark allerede samme år som jeg flyttede dertil. Jeg har en mindre kapitalpension som jeg har haft nogle år, og nu sidder jeg og er usikker på om den skal tvangsudbetales og beskattes med 60% som følge af udvandringen. Er der nogen regler som siger man ikke kan tage sin kapitalpension med til udladet? Hvor er der evt. hjemmel til at den modsætningsvist IKKE skal beskattes? For god ordens skyld skal det siges, at jeg er 31 år og ikke har planer om at ophæve min pension foreløbig. Håber nogen kan hjælpe, for jeg har ikke kunnet finde svar på nettet Tak. Jeg tror du blander noget sammen. Der er ingen, der kan tvinge dig til at opsige din private pensionsordning. I dag er der faktisk også mulighed for at overføre en pensionsordning til udlandet uden at skulle betale 60% i afgift samt at fradrage indbetalinger. Det er en følgevirkning af den EF dom, der faldt for nogle år siden der siger, at den danske stat handlede ulovligt, når den ikke godkendte fradrag for danskernes pensionsopsparinger i udenlandske pensionsselskaber. Tak for svaret. Og hvor længe siden er det du flyttede over sundet med dine pensioner? Jeg har bare læst nogle generelle retningslinier om at alle ens aktiver bliver realiseret ved et flyt til udlandet (overfor den danske stat - rent skattemæssigt)... men en privat kapitalpension vil altså være en undtagelse? Hér tror jeg du tænker på den såkaldte havelågebeskatning. Det er rigtigt, at der skal indsendes en opgørelse over urealiserede gevinster på aktier m.m. ved fraflytning, da aktierne m.m. betragtes som solgt på fraflytningsdagen. Det har dog intet med din private kapitalpension at gøre;) Så du behøver ikke bekymre dig om dét, så spar endelig videre. Du kan evt. læse mere om fraflytterbeskatning inde på SKAT:)
ChristianTroy Besvaret February 8, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 8, 2010 LotteB, Mange tak for et meget grundigt svar. Øresundsdebatten er da vist et udemærket sted at blive klogere :th2: Jeg opretter nok også lige en tråd om aktier en af dagene denne uge. For der er et par faldgruber jeg helst vil undgå... og man kan jo allerede nu indberette tal til sin årsopgørelse for 2009. Tak for hjælpen!
Junkeren Besvaret February 8, 2010 Rapporter Besvaret February 8, 2010 Faktisk kan du som bosiddende i udlandet blive fri for at betale PAL-skat på dit pensionsudbytte (15%). Det gælder fra 2010 og kræver noget formularfifleri. Kan ikke huske om det dækker både kapital- og ratepensioner, men det burde det. Tjek i mappen Skat herinde.
Thage Løbner Besvaret February 9, 2010 Rapporter Besvaret February 9, 2010 Faktisk kan du som bosiddende i udlandet blive fri for at betale PAL-skat på dit pensionsudbytte (15%). Det gælder fra 2010 og kræver noget formularfifleri. Kan ikke huske om det dækker både kapital- og ratepensioner' date=' men det burde det. Tjek i mappen Skat herinde.[/quote'] Det er faktisk meget enkelt og omfatter både kapital- og ratepension konti. Du skriver til skat i Maribo og fortæller at du bor i sverige og gerne vil være fri for PAL. Du vedlægger dokumentation for at du bor i Sverige (fås på Skatteværket). Skat sender dig så en fritagelses skrivelse som du afleverer i kontoførende bank, og WUPTI, så er du fri for PAL i Danmarrk. Hvad der sker på den svenske side har jeg endnu ikke fået taget mig sammen til at finde ud af - det er jo trods alt ikke aktuelt før udgangen af dette år. Thage
Homer Besvaret February 9, 2010 Rapporter Besvaret February 9, 2010 Blanket til Skat findes her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=64350
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu