jørgen lk Skrevet February 21, 2010 Rapporter Skrevet February 21, 2010 Hej Jeg er ny her på Forum. Og jeg beklager, hvis emnet tidligere er debatteret/belyst. Men jeg kunne ikke lige finde en (rigtig) tråd. Jeg har et lille enkelt spørgsmål. En af vore ansatte er bosiddende i Falsterbo (S), virksomhed er beliggende i København. Den ansatte har en del kørsel ifm. opsøgende salg. Hvis den ansatte betaler skat i Sverige, kan virksomheden betale dansk kørselsgodtgørelse? Tak for hjælpen Jørgen
Miriam Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Hej Jeg er ny her på Forum. Og jeg beklager, hvis emnet tidligere er debatteret/belyst. Men jeg kunne ikke lige finde en (rigtig) tråd. Jeg har et lille enkelt spørgsmål. En af vore ansatte er bosiddende i Falsterbo (S), virksomhed er beliggende i København. Den ansatte har en del kørsel ifm. opsøgende salg. Hvis den ansatte betaler skat i Sverige, kan virksomheden betale dansk kørselsgodtgørelse? Tak for hjælpen Jørgen Hvis han er ansat i DK, betaler han jo også skat i DK ? (foruden han har boet herovre i meget lang tid og høre under den gamle aftale, godt 10 år mener jeg)
gika1234 Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Måske forstår jeg ikke dit spørgsmål - men hvis den ansatter bor i SE og arbejder i DK - betaler personen skat i Danmark ligesom de andre ansatte. Kørsel til og fra arbejde angiver personen selv og kilometer takst for arbejdsmæssig kørsel betaler du ligesom for alle andre ansatte. Du indberetter til skat ligesom for andre ansatte og betaler lønnen til personens danske bankkonto. En rigtig god weekend
skallstorp Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Svensk skat Der er jo en del der betaler skat til Sverige også.
jørgen lk Besvaret February 21, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 21, 2010 Måske forstår jeg ikke dit spørgsmål - men hvis den ansatter bor i SE og arbejder i DK - betaler personen skat i Danmark ligesom de andre ansatte. Kørsel til og fra arbejde angiver personen selv og kilometer takst for arbejdsmæssig kørsel betaler du ligesom for alle andre ansatte. Du indberetter til skat ligesom for andre ansatte og betaler lønnen til personens danske bankkonto. En rigtig god weekend Hmm - ja, måske formulerer jeg mig vagt. Vi har skrevet et spørgsmål til Skat (bindendesvar). Spørgsmålet er om den ansatte skal beskattes i Sverige eller Danmark. Hvis det bliver Danmark er de danske skatteregler kendte. (For kørselsgodtgørelse kan ydes 3,56 kr/km - op til 20.000 km). Hvis svaret så bliver Sverige, så ved jeg ikke om der kan udbetales Kørselsgodtgørelse af nogen art. (det er jo reelt firmaet, der sender personen ud i erhvervsøjemed). Men dette er så kun en del af problemstillingen - den største er nok at jeg ikke ved hvorledes jeg skal aflønne medarbejderen om ganske få dage.
Miriam Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Hmm - ja, måske formulerer jeg mig vagt. Vi har skrevet et spørgsmål til Skat (bindendesvar). Spørgsmålet er om den ansatte skal beskattes i Sverige eller Danmark. Hvis det bliver Danmark er de danske skatteregler kendte. (For kørselsgodtgørelse kan ydes 3,56 kr/km - op til 20.000 km). Hvis svaret så bliver Sverige, så ved jeg ikke om der kan udbetales Kørselsgodtgørelse af nogen art. (det er jo reelt firmaet, der sender personen ud i erhvervsøjemed). Men dette er så kun en del af problemstillingen - den største er nok at jeg ikke ved hvorledes jeg skal aflønne medarbejderen om ganske få dage. Hvis han er ansat hos dig i DK og bosat i SE, skal bliver han beskattet som dine andre ansatte i DK :)
skallstorp Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Medmindre Medmindre at han har boet herovre länge og har arbejdet i DK hele tiden.QUOTE=Miriam;211937]Hvis han er ansat hos dig i DK og bosat i SE, skal bliver han beskattet som dine andre ansatte i DK :)
Miriam Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Medmindre at han har boet herovre länge og har arbejdet i DK hele tiden.QUOTE=Miriam;211937]Hvis han er ansat hos dig i DK og bosat i SE' date=' skal bliver han beskattet som dine andre ansatte i DK :)[/quote'] Ja,. men det skrev jeg jo i mit første indlæg :)
jørgen lk Besvaret February 21, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret February 21, 2010 Tusind tak for jeres meget venlige svar..... Jeg tror dog, at den ansatte skal beskattes i Sverige (jeg venter på svar fra Skat, og den tror jeg ikke, at jeg får i februar). Tilbage står (bla.), at jeg ikke ved hvorledes jeg skal håndtere kørselsgodtgørelsen. Men det må jeg vist tale med revisor/Skat om.
Gio Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Jeg tror dog, at den ansatte skal beskattes i Sverige (jeg venter på svar fra Skat, og den tror jeg ikke, at jeg får i februar).Hvis vedkommende har boet i Sverige over ti-femten år, så er dette en mulighed, da der er specielle regler for folk der har boet herovre inden sidste regel/lovændring vedr. beskatning for scenariet. (Husker dog ikke specifikt årstal for ændringen samt mulighederne inden) Så hvis Hr. Ansat har boet herovre i eks. tre år (og ikke tidligere har boet herovre), så er der ingen tvivl om han skal beskattes i DK.
Miriam Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Jeg tror dog, at den ansatte skal beskattes i Sverige (jeg venter på svar fra Skat, og den tror jeg ikke, at jeg får i februar). Hvorfor er det du tror det ???
Homer Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Hvorfor er der kke bare nogen der svarer på mandens spørgsmål?? Der kan jo være en million årsager til at den stakkels medarbejder skal beskattes i Sverige, og skal han det, er det de svenske regler om "milersättning" som gælder - og under de regler kan man få udbetalt 18,50 SEK/mil skattefrit for firmamæssig kørsel i privat bil. Ender det med at medarbejderen er skattepligtig i Danmark, er det de danske regler som gælder - og så er den vel egentlig ikke længere?? :th2:
Menace Besvaret February 21, 2010 Rapporter Besvaret February 21, 2010 Jeg tror at grunden til ingen der svarer er at der nævnes at virksomheden ligger i danmark og manden bor i sverige Der kan vel kun være 1 årsag til at manden beskattes i danmark eller sverige ? Hvis han er ansat i dansk firma, får dansk løn osv. så betaler han vel også dansk skat og kan få danske godtgørelser....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu