Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen her der er klar over om man kan forblive folkebogført i sverige hvis man får et midlertidig arbejde(3 år) i norge? Jeg forestillede mig at leje et værelse i norge og så komme hjem og have en lang weekend hver anden eller tredje uge.

Besvaret

Såvidt jeg har forstået skal man have fast bopæl i Sverige for at have et aktivt personnummer i Sverige. Hvis du flytter bliver nummeret gjort inaktivt. Du får det dog igen hvis du flytter tilbage til Sverige. Hvis du beholder din bolig i Sverige burde der ikke være nogen problemer.

Besvaret

Du skal i udgangspunktet folkeregistreres i Norge, hvis du tilbringer det meste af tiden der, og har tænkt dig at dit job der skal være i mere end 6 måneder. Der er dog en mulighed for at forblive folkeregistreret i Sverige, forudsat at du har kæreste/mand/kone på bopælen i Sverige og med jævne mellemrum vender hjem på besøg, således at man kan konkludere, at centrum for dit liv ligger i Sverige. Det kan du læse nærmere om på Skatteverket.se under Folkbokföring. Hvorfor er det vigtigt for dig, om du er folkeregistreret i Sverige?

Besvaret

Nej, du kan kun være folkeregistreret et sted, også selv om du har såkaldt dobbelt bosætning. Under alle omstændigheder får du brug for et norsk samordningsnummer, hvis ikke du folkeregistrerer dig i Norge, for at kunne få udbetalt løn og betale skat i Norge. Men som nævnt kan Folkbokföringen være dig mere behjælpelig med de konkrete regler på området.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...