Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Heysan, Er der nogen kloge hoveder herinde der kan bekræfte at "Cornering Lights" i min 3-serie fra 2006 intet har med niveauregulering af nærlyset at gøre? Men derimod er kurvelys der kan "lyse om hjørner" man man drejer ved lav hastighed. Jeg spørger fordi den pludselig fejler med en CheckControl message "Conering Lights Failure" - uanset at bilen faktisk ikke har kurvelys (!) eller dette har i så fald aldrig fungeret. Derfor undrer det mig lidt at det pludselig fejler, så jeg bad værkstedet checke det nu jeg alligevel havde bilen til service. Dommen var at højre forlygte skal skiftes da motoren der styrer nærlyset var defekt. Alternativt er det lysstyrings computeren der er gået i stykker - det virker dog vel ikke videre sandsynligt da alt andet lys faktisk fungerer. Dommen var også at det var der ikke rigtig nogen vej uden om da niveau reguleringen ikke fungerede og man kunne jeg for eksempel se selv ved at den ikke "tipper" med nærlyset når bilen tændes. Hm... øv... Og det undrede mig sgu noget, for det syntes jeg bestemt den plejer at gøre. Jeg kigger lidt på nettet da jeg er kommet hjem og finder bl.a. en oversigt over mulige fejl beskeder og ser at der er en fejl for "cornering lights" og en anden for "headlight vertical aim control". Nå - ud og bilen med front mod en mur og tænde... Den tipper sgu da fint med forlygterne der umiddelbart justerer sig pænt på plads med korrekt fald i lyskeglen(!). Så jeg tror ikke en meter på at det har noget med niveauregulering at gøre! Umiddelbart er cornering lights også det her:

Og den har den godt nok aldrig gjort. Nærlyset "drejer" heller ikke hverken højre eller venstre når man drejer på rattet og den har den altså heller aldrig gjort (eller hvis den har er det så lidt at det er uidentificerbart når man sidder bag rattet). Nå.. Men ingen jeg nu så ringer til værkstedet for at høre hvad hulen for noget fis det er med at niveaureguleringen ikke virker... Lyder det ikke rigtigt at det faktisk to er helt forskellige features der er tale om "Cornering lights" (som er lyse-om-hjørner) og "Headlight vertical aim control" (som er niveureguleringen)? checkcontrol.jpg
Besvaret

Jeg har adaptive lighting i min 2008 bimmer - og niveauregulering. Det skulle meget gerne være to forskellige ting, dog er det alt andet lige den samme motor som styrer begge dele. Så det er ikke utænkelig, at hvis adaptive lighting er i stykker, at det kan give en fejl i selve lysmotoren - der gør at systemet tror det er niveau reguleringen ?

Besvaret
Cornering lights er da vist det system' date=' der tænder den tågeforlygte svarende til den vej man drejer ved større sving.[/quote'] Ja, på Mercedes. På BMW er det som vist på videoen..:thumbup: Jeg har siddet og kigget lidt på dit problem Lars og det er åbenbart et problem flere har. Jeg har dog ikke kunnet finde en løsning på det (som sådan, se link). Men xbimmers.com er et ret stort forum - måske der findes en løsning derinde. Denne "løsning" jeg har fundet er fra e90post.com (iøvrigt det samme forum) http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=305761 Held og lykke med BMW'en makker. Fed vogn iøvrigt! Stor misundelse her fra!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...