RawHawk Skrevet June 6, 2010 Rapporter Skrevet June 6, 2010 Hej alle! Jeg ved godt, at dette forum primært er for folk, som er flyttet til Sverige. Jeg håber dog der er en venlig sjæl eller to, der kan hjælpe mig lidt? Min kæreste og jeg har fået en lille datter og hvad er mere perfekt som småbørnsferie end en tur med campingvogn i det svenske. Så er problemet bare, at vi ikke er i besiddelse af hverken en bil med anhængertræk og ej heller en campingvogn. Derfor er der opstået nogle relativt komplicerede spørgsmål - synes vi selv i hvert fald. Gennem diverse søgninger på nettet (Google) er det lykkedes mig at finde et biludlejningsselskab, som rent faktisk lejer biler ud med træk: http://www.mabihyrbilar.se/start.do samt et firma som lejer campingvogne ud: http://www.tumbo.se/Uthyrning/Allahusvagnar/tabid/374/Default.aspx Så langt så godt! 1: Jeg er i besiddelse af et dansk kørekort kat. B. Jeg er bekendt med reglerne i DK for kørsel med campingvogn på kat. B kørekort - men ikke de svenske? Dog mener jeg at have læst mig frem til at den eneste forskel, der er mellem de danske og de svenske regler, rent vægtmæssigt er, at svenskerne ikke benytter bilens totalvægt + 50 kg, men bilens totalvægt rent. Således at regnestykket bliver: Bilens totalvægt + campingvognens totalvægt < 3500 kg. (forudsat at campingvognens totalvægt ikke er mere end bilens egenvægt) Kan dette bekræftes? 2: Må man som dansker befinde sig i en svensk indregistreret bil, trækkende en svensk indregistreret campingvogn - i Sverige? 3: Eventuelt er der måske nogen, som ved hvilke svenske myndigheder, der tager sig af spørgsmål som disse? 4: Måske er der også en derude, som kender et sted hvor man relativt nemt og overskueligt kan se forskellige bilmærkers/modellers vægt, totalvægt, max påhængsvægt etc.? Puuha det var en ordentlig masse. Jeg håber på hjælp!
Thomas Besvaret June 6, 2010 Rapporter Besvaret June 6, 2010 Hej alle! Jeg ved godt, at dette forum primært er for folk, som er flyttet til Sverige. Jeg håber dog der er en venlig sjæl eller to, der kan hjælpe mig lidt? Min kæreste og jeg har fået en lille datter og hvad er mere perfekt som småbørnsferie end en tur med campingvogn i det svenske. Så er problemet bare, at vi ikke er i besiddelse af hverken en bil med anhængertræk og ej heller en campingvogn. Derfor er der opstået nogle relativt komplicerede spørgsmål - synes vi selv i hvert fald. Gennem diverse søgninger på nettet (Google) er det lykkedes mig at finde et biludlejningsselskab, som rent faktisk lejer biler ud med træk: http://www.mabihyrbilar.se/start.do samt et firma som lejer campingvogne ud: http://www.tumbo.se/Uthyrning/Allahusvagnar/tabid/374/Default.aspx Så langt så godt! 1: Jeg er i besiddelse af et dansk kørekort kat. B. Jeg er bekendt med reglerne i DK for kørsel med campingvogn på kat. B kørekort - men ikke de svenske? Dog mener jeg at have læst mig frem til at den eneste forskel, der er mellem de danske og de svenske regler, rent vægtmæssigt er, at svenskerne ikke benytter bilens totalvægt + 50 kg, men bilens totalvægt rent. Således at regnestykket bliver: Bilens totalvægt + campingvognens totalvægt < 3500 kg. (forudsat at campingvognens totalvægt ikke er mere end bilens egenvægt) Kan dette bekræftes? 2: Må man som dansker befinde sig i en svensk indregistreret bil, trækkende en svensk indregistreret campingvogn - i Sverige? 3: Eventuelt er der måske nogen, som ved hvilke svenske myndigheder, der tager sig af spørgsmål som disse? 4: Måske er der også en derude, som kender et sted hvor man relativt nemt og overskueligt kan se forskellige bilmærkers/modellers vægt, totalvægt, max påhængsvægt etc.? Puuha det var en ordentlig masse. Jeg håber på hjælp! Hvorfor gøre det hele så besværligt? 1: Hvor stor campingvogn har du egentlig tænkt dig at leje? 2: Ja!!! Selvfølgelig må du befinde dig i en svensk bil:rolleye: , Du må også gerne køre den(Når du nu tænker over det, så er det vist i kat. dumme spørgsmål:laugh:) 3:http://www.transportstyrelsen.se/ 4: Hvorfor ikke bare leje en autocamper?
RawHawk Besvaret June 6, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret June 6, 2010 Hej. Tak for svaret! Besværligt ved jeg nu ikke om det er. Pointen er netop hvor stor en campingvogn jeg må leje sammenholdt med udbuddet af lejebiler med træk. Vi havde tænkt os at flyve til Stockholm, leje en bil og så efterfølgende hente en campingvogn. Udvalget er således, at man kan leje en volvo v70 med træk. Den bil vejer (totalvægt) 2150 kg. Dette efterlader så, hvis jeg har ret i ovenstående, en totalvægt på campingvognen på max (totalvægt) 1350 kg. Denne beregning foretages uden at ane hvor meget volvoen må trække som max med bremser. For lige at rekapitulere: 1: Så stor som muligt. (Hvilket ikke er særlig stor når man kigger på udbudet af lejevogne på max 1350 kg., hvilket er hvorfor det er temmelig vigtigt, hvordan de svenske regler er. 50 kg. fra eller til betyder faktisk noget. Ligeledes er det vigtigt at finde et sted, hvor man kan få oplyst de forskellige vægte på bilerne, idet man jo ikke kan se registreringsattesten inden.) 2: Hellere et dumt spørgsmål inden ferien end en stor bøde på ferien. 3. Tak... jeg kigger. 4: Nej til autocamper. Gider ikke køre rundt i sådan en klods. Vil gerne kunne komme frem til campingpladsen, koble bilen af og køre ud i det blå. Jeg vender tilbage hvis jeg ikke finde de relevante oplysninger på: http://www.transportstyrelsen.se/
RS6 Besvaret June 6, 2010 Rapporter Besvaret June 6, 2010 Med risiko for at tråden bliver en debat om ferieformer, vil jeg sige, sidste år kørte jeg 1200km i Sverige/Norge med en næsten ny 1200kg campingvogn med en, også næsten ny, Lexus RX300 foran, dejligt træk. Men efter 2 uger var jeg kureret for at køre med Campingvogn, jeg har bakket med traktorer og ALT mellem himmel og jord....så det er absolut ikke det der var problemet, kan bakke rundt på en slalombane med bind for øjnene.... Men at tumle rundt med 70-80km/t og det ekstra brændstofforbrug....nej tak. Jo, det er hyggeligt at kunne spise en god frokost udenfor campingvognen.....og hvis det regner er det også dejligt.... Næste gang vi skal opleve Skandinavien bliver det med vores store telt, og hytter hvis vejret ikke er med os.....bare et upassende råd ;) Nu bliver jeg nok "blacklistet" hos DCU......haha
RawHawk Besvaret June 7, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret June 7, 2010 Faktisk tror jeg vi lidt har indfundet os med dit forslag. Om det netop var det der gjorde udfaldet skal jeg lade være usagt. Vi har besluttet os for at leje en bil og så bo i campinghytter eller hoteller. Det med campingvognen på slæb er indtil videre sat på hold på ubestemt tid. For som du selv siger, så har man friheden med campingvognen men alligevel ikke når man skal tøffe rundt med de hastigheder. Tak for svaret!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu