Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

LONDON (Dow Jones)--The Swedish krona could be about to break with its summer tradition and strengthen against the euro as the country's improving economic outlook and the chance of rising interest rates look set to give the currency a boost. Typically, the Swedish krona experiences a bout of weakness against the euro over the summer period as declining export revenues, thin trading conditions and an appetite among Swedes to travel abroad all contribute to he currency's decline. Indeed, for eight out of the past 10 years, the Swedish krona has depreciated against the euro by an average of 0.77% between the end of June and the end of July, according to Skandinaviska Enskilda Banken. But history doesn't look set to repeat itself in 2010. Market participants are factoring in a rising krona in the coming months as Swedish economic fundamentals continue to show marked improvements, in stark contrast to stresses in the euro zone. "Historically, seasonal factors suggest euro strength against the krona over the summer. However, we believe current special conditions affecting both global and Swedish economies will ensure this pattern is not repeated this year," said Karl Olsson, a foreign-exchange strategist at SEB in Stockholm. "We therefore continue to forecast steady Swedish krona appreciation versus the euro," Olsson added. Moreover, the fact that the Swedish central bank could raise interest rates as early as next month should also boost the currency. "We expect the Riksbank to start its rate-hiking cycle this summer, moving from crisis rates to recovery rates, a move which should support the Swedish krona in ways previous years have not," SEB's Olsson said. The Riksbank is scheduled to meet July 1, and analysts are expecting a rate increase of 25 basis points, bringing the key interest rate to 0.5%. "Even though developments in euro land are a downside risk to global growth and Swedish exports, we don't think that these risks will delay near-term rate hikes from the Riksbank," said Stefan Mellin, a senior analyst at Danske Bank in Stockholm. Last month, data showed Sweden's economy grew at an unexpectedly strong annual rate of 3.0% in the first quarter compared with the same period last year. In addition, the labor market has improved, Mellin said, while May's inflation tallied with the central bank's forecast. All this supports upward momentum for the krona, with Danske Bank forecasting that the euro will fall to SEK9.50 from the current SEK9.55 level. The single currency has already dropped so far this year by a chunky 7% against the Swedish krona, which is back up at the levels it held before Lehman Brothers failed in 2008. The krona's gains may extend beyond the euro. Indeed, the Swedish currency looks set to rise against the neighboring Norwegian krone too. Norway's currency also maintains a seasonal pattern of weakening against the euro over the summer months, and SEB believes that trend is likely to hold this year. "In contrast to the stuttering outlook for the Norwegian economy, the outlook for Sweden has turned brighter over the past few months as business confidence has improved and unemployment has declined, shoring up consumer sentiment," said Stuart Bennett, a senior foreign-exchange strategist at Credit Agricole in London. -By Clare Connaghan, Dow Jones Newswires; +44 (0) 20 7842 9496, clare.connaghan@dowjones.com

Besvaret

Jeg tror desværre godt den kunne finde på at stige lidt mere i forhold til euroen. Årsagen: Alle eurolandene er nu gået i gang med sparerunder, og dette kommer til at dæmpe væksten i de lande, og der kommer til at gå evigheder før end den Europæiske Central Bank kan/vil sætte renten op (renteforhøjelser vil normalt hæve den pågældende valuta). Og samtidigt lader det til at Riksbanken vil sætte renten op på deres møde den 1.juli Man skal dog lige sætte "renteforhøjelsen" i perspektiv. Lige p.t. hedder renteniveauet; Riskbanken 0,25%; ECB: 1,0% Selvom der snakkes om en højere räntebane osv. osv. fra Riksbanken, fordi at der rent faktisk ER sket en positiv vending i svensk økonomi, så tror jeg dog ikke, at renten kommer meget videre op end 1%. Sverige har meget samhandel med resten af EU, og vil derfor blive påvirket af den klart svagere vækst i resten af Europa - mit gæt er at Sverige kommer til at stoppe op også. Det kan ikke ses på makronøgletallene endnu, men det kommer. Og meget højere rente end i euroland giver ikke mening. Men jeg håber egentlig at jeg tager fejl mht kursen. Det er der jo næsten 50% chance for ;) Den svagere vækst er dog meget sandsynligt.

Besvaret
Jeg tror desværre godt den kunne finde på at stige lidt mere i forhold til euroen. Årsagen: Alle eurolandene er nu gået i gang med sparerunder, og dette kommer til at dæmpe væksten i de lande, og der kommer til at gå evigheder før end den Europæiske Central Bank kan/vil sætte renten op (renteforhøjelser vil normalt hæve den pågældende valuta). Og samtidigt lader det til at Riksbanken vil sætte renten op på deres møde den 1.juli Man skal dog lige sætte "renteforhøjelsen" i perspektiv. Lige p.t. hedder renteniveauet; Riskbanken 0,25%; ECB: 1,0% Selvom der snakkes om en højere räntebane osv. osv. fra Riksbanken, fordi at der rent faktisk ER sket en positiv vending i svensk økonomi, så tror jeg dog ikke, at renten kommer meget videre op end 1%. Sverige har meget samhandel med resten af EU, og vil derfor blive påvirket af den klart svagere vækst i resten af Europa - mit gæt er at Sverige kommer til at stoppe op også. Det kan ikke ses på makronøgletallene endnu, men det kommer. Og meget højere rente end i euroland giver ikke mening. Men jeg håber egentlig at jeg tager fejl mht kursen. Det er der jo næsten 50% chance for ;) Den svagere vækst er dog meget sandsynligt.
Hvad blev der af det baltiske spøgelse for de svenske banker....troede de skulle realisere et stort tab på deres lån i Letland og Litauen. Ikke at jeg specielt ønsker at de svenske banker taber penge....men en lidt lavere kurs ville da være dejligt:-) Der er jo heller ikke tydelige tegn på at Baltikum er på vej "over vandet" endnu!!
Besvaret
Hvad blev der af det baltiske spøgelse for de svenske banker....troede de skulle realisere et stort tab på deres lån i Letland og Litauen.
Det findes skam stadig - tabene på alle de vanvittige udlån vil komme før eller siden. Men fordi at devaluering er helt udskudt bliver det siden. Balterne selv vil åbenbart hellere tage en hestekur og økonomisk depression i samme størrelsesordenen som USA i 30'erne end de vil opgive drømmen om at komme med i euro-klubben. Eller magteliten vil i hvert fald - det kan måske hænge sammen med at de har deres huslån i Euro?? Den lille mand på gaden som nu er blevet arbejdsløs, laver af en eller anden grund ikke uroligheder nok. Spillet har været om de svenske banker kunne nå at tjene penge nok ind før end tabene blev realiseret så meget at de ikke længere kunne skjules, når der skulle laves solvensopgørelser. Godt nok skal man nedskrive på et lån, når et tab truer, men her er tale om et elatiskmål, der helt sikkert er blevet strukket til det yderste. Reelt har fx Swedbank været insolvent i et længere stykke tid, men det ser nu ud som om at den vil nå at blive solvent igen før alle de skjulte urealiserede tab når at blive til reele tab. Spillet om hvorvidt Letland har kunnet udgå devaluering har været et spil om hvorvidt IMF, EU og den svenske Riksbank har villet fortsætte med at låne penge ud til Letland for at dække den yderligere låntagning. Her lader det åbenbart til at pungen stadig står åben, selvom IMF har brokket sig noget, men er blevet presset med af Sverige.
Der er jo heller ikke tydelige tegn på at Baltikum er på vej "over vandet" endnu!!
Der kommer også til at gå mange år endnu før man kan sige at de er kommet sig igen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...