Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Min bil har længe haft den karakteristiske lyd ("duk-duk-duk-duk" osv...) af nogle lejer der skal skiftes. Eller, jeg går da ud fra, at det er dét som er galt... anyway, hvad fanden hedder "hjullejer" på svensk??

Besvaret
Tak Frederik! Shit' date=' de er sgu da dyre sådan nogle... nå, det skal jo til.[/quote'] No problemo. :) Har du lyden, også når du kører ligeud, eller optræder den kun, når du samtidig drejer på rattet? Lyden, som du beskriver den (duk-duk-duk...), lyder nemlig - for mig - mere som den lyd, der optræder, når ens CV-joint (constant velocity joint) trænger til en udskiftning. Vi havde det på vores Rover 620Si (efter 250.000 km): http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint Kan dog ikke huske, hvad et CV joint hedder på svensk. Ej heller, hvad et nyt kostede.
Besvaret

Altså, jeg har haft lyden længe under normal ligeud-kørsel, du ved, "duk-duk-duk" som følger hjulenes omdrejninger i hastighed. Men den seneste tid har jeg dog bemærket at den bliver intensiveret under drejning/krængning til venstre. Lyder for mig som om det kommer fra baghjulene. Har ikke en skid forstand på det, så du kan sagtens have ret.

Besvaret
Altså' date=' jeg har haft lyden længe under normal ligeud-kørsel, du ved, "duk-duk-duk" som følger hjulenes omdrejninger i hastighed. Men den seneste tid har jeg dog bemærket at den bliver intensiveret under drejning/krængning til venstre. Lyder for mig som om det kommer fra baghjulene. Har ikke en skid forstand på det, så du kan sagtens have ret.[/quote'] Jeg hopper lige ind her og drager lidt nytte af tråden. Min lidt bedagede MX-5 har også en hjulomdrejningsrelateret mislyd. Den begynder omkring 55-60 km/t og synes at komme fra bagerste højre hjørne. Når jeg kører ligeud ændres/stiger lyden i takt med hastigheden ... - hvis jeg svinger lidt mod højre falder lydniveauet (formentlig fordi højre baghjul aflastes) - hvis jeg derimod svinger lidt mod venstre stiger lydniveauet (nu belastes højre baghjul lidt ekstra) Venlige betragtninger om mulig årsag modtages med begejstring ;)
Besvaret
Jeg hopper lige ind her og drager lidt nytte af tråden. Min lidt bedagede MX-5 har også en hjulomdrejningsrelateret mislyd. Den begynder omkring 55-60 km/t og synes at komme fra bagerste højre hjørne. Når jeg kører ligeud ændres/stiger lyden i takt med hastigheden ... - hvis jeg svinger lidt mod højre falder lydniveauet (formentlig fordi højre baghjul aflastes) - hvis jeg derimod svinger lidt mod venstre stiger lydniveauet (nu belastes højre baghjul lidt ekstra) Venlige betragtninger om mulig årsag modtages med begejstring ;)
Se dét lyder - i mine ører - meget mere som klassiske symptomer på et døende hjullager...
Besvaret
Altså' date=' jeg har haft lyden længe under normal ligeud-kørsel, du ved, "duk-duk-duk" som følger hjulenes omdrejninger i hastighed. Men den seneste tid har jeg dog bemærket at den bliver intensiveret under drejning/krængning til venstre. Lyder for mig som om det kommer fra baghjulene. Har ikke en skid forstand på det, så du kan sagtens have ret.[/quote'] Måske skulle jeg liiige kommentere denne detalje ... For længe siden havde jeg også sådan en "duk-duk-duk"-lyd. Var med fra laveste hastighed - og også med slukket motor. Et nærmere eftersyn viste, at der sad en gedigen skærmskrue i et dæk, så jeg måtte have 2 nye dæk. Dækkene på begge forhjulene var noget slidte - dog absolut ikke til slidggrænsen - så det syntes mest forsvarligt at skifte dem begge. Og ja - jeg har naturligvis checket, at det ikke er samme problem jeg har nu. Og - jeg har også tømt bilens bagagerum for at eliminere mulige "spillemænd" (der kommer jo ind imellem skøre lyde fra løse dele, som kommer i kontakt med karosseriet) - en tredje mulighed.
Besvaret
Se dét lyder - i mine ører - meget mere som klassiske symptomer på et døende hjullager...
Ja - det var jo altså også min egen teori. Dog på et uendeligt spinkelt grundlag - jeg har nemlig aldrig i praksis hørt, hvordan et defekt hjullager lyder.
Besvaret
Ja - det var jo altså også min egen teori. Dog på et uendeligt spinkelt grundlag - jeg har nemlig aldrig i praksis hørt, hvordan et defekt hjullager lyder.
Jeg har haft det i både Roveren (ved omkring 175.000 km) og - helt uhørt - i OPC'en ved sølle 18.000 km. :rolleye: Jeg vidste faktisk, at det var et MEGET kendt problem, da jeg bestilte min, men jeg troede, at de for længst havde fikset det på nye bestillinger. I starten er man lidt i tvivl, men bare kør videre i den, indtil du ikke længere kan holde larmen ud. :laugh: Til sidst lyder det så kraftigt, at det begynder at skære i ørene (oplevede vi på vej hjem fra et visit i Aalborg). Vi kendte problemet inden vi kørte hjemmefra mod Aalborg, men det havde ikke været så slemt i de par uger, det havde stået på forinden. Men så lige med ét, blev det lynhurtigt ekstremt meget værre i løbet af en halv times kørsel på motorvejen. Helt forfærdeligt højt.
Besvaret

Jeg har samme problem med dunkelyd jeg kan høre op til ca 60 km/t hvor de kommer for hurtigt til at kunne skelne fra hinanden. Da jeg tog hjulene af fandt jeg ud af at bremseskiven rørte ved bremseklodserne et punkt når hjulet blev drejet 360 grader, kan ikke huske om det var begge forhjul eller kun det ene. Er det hjullejerne der kan forårsage det ? Der er også noget der hedder hjulindstilling, hvad omfatter dette ? Har ikke stor forstand på biler (endnu).

Besvaret
Jeg har samme problem med dunkelyd jeg kan høre op til ca 60 km/t hvor de kommer for hurtigt til at kunne skelne fra hinanden. Da jeg tog hjulene af fandt jeg ud af at bremseskiven rørte ved bremseklodserne et punkt når hjulet blev drejet 360 grader, kan ikke huske om det var begge forhjul eller kun det ene. Er det hjullejerne der kan forårsage det ?
Tror det umiddelbart ikke.
Der er også noget der hedder hjulindstilling, hvad omfatter dette ? Har ikke stor forstand på biler (endnu).
http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=12551 http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=19629
Besvaret

Der gik også et hjulleje på min gamle Golf, men lyden var ikke en "duk duk duk"-lyd... Nærmere en konstant brummen som kom ved bestemte hastigheder, og blev kraftigere når man lagde vægt (altså svingede modsat retning) på ramte hjulleje. Når man så svingede i ramme retning, forsvand lyden..

Besvaret

Fedt at få lidt flere inputs om emnet! Jo mere jeg læser om "defekte hjullejer" bliver jeg sikker på, at det er årsagen til lyden. "Kim H's" beskrivelse rammer også meget godt det jeg oplever. Og da lyden er hørbart værre under venstresving må det jo være i højre side synderen skal findes! Men... 1) Hvordan kan man konstatere, om det er for-eller baghjulslejet, der skal skiftes? Må man bare lytte sig frem? Jeg har svært ved at høre det præcist... 2) Jeg har prøvet at søge lidt efter gode tilbud på hjullejer, da Mekonomen vil have 532:- for et forhulsleje og 1580:- for et baghjuls-!! PLUS moms, sæføli! :scared: Synes fandme det lyder dyrt... derfor fandt jeg bl.a. et såkaldt "hjullagersats" i Biltema til forhjulet, til 449:-. Det undrede mig dog at det ikke blot hed "hjullager", og jeg fandt så ud af, at der både findes "hjullager" og "hjullagersats". Hvad fanden er forskellen??

Besvaret
2) Jeg har prøvet at søge lidt efter gode tilbud på hjullejer, da Mekonomen vil have 532:- for den ene slags og 1580:- for den anden slags!! PLUS moms, sæføli! :scared: Det fremgår dog ikke af tilbudet, hvilken et der er for og bag. Men synes fandme det lyder dyrt...
Kig evt. rund på http://www.bildelsbasen.se. Ofte kan man være heldig at finde noget, som kun er lettere brug til en god pris.
derfor fandt jeg bl.a. et såkaldt "hjullagersats" i Biltema til forhjulet' date=' til 449:-. Det undrede mig dog at det ikke blot hed "hjullager", og jeg fandt så ud af, at der både findes "hjullager" og "hjullagersats". Hvad fanden er forskellen??[/quote'] Ved desværre ikke.
Besvaret
Kig evt. rund på http://www.bildelsbasen.se. Ofte kan man være heldig at finde noget' date= som kun er lettere brug til en god pris.:sick: - det kan jeg jo fandme få en ny brugt bil for...
Puuha, jeg kiggede, men det tror jeg bare jeg holder mig fra... man skal nok vide mere om bildele end jeg for at være sikker på, at man får det rigtige! Desuden vil jeg sgu egentlig gerne vide, at det er nyt. Hvad angår forskellen på "hjullager" og "hjullagersats" så behøver jeg nok ikke tænke så meget over det, jeg har fundet ud af at jeg bare skal bruge "hjullagersatser". Jeg har i øvrigt brugt hele eftermiddagen på at søge priser, og hvis jeg selv køber delene, istedet for at betale Mekonomen's priser, kan jeg da spare 2500:- så det hjælper da lidt på det! Mekonomen's samlede tilbud skift af bremser for og bag (skiver+bakker) samt skift af to hjullejer og olie var... 14.778:- inkl. moms

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...