Thomastoms Skrevet September 21, 2010 Rapporter Skrevet September 21, 2010 Hejsa. Jeg skriver fordi jeg er total forvirret over den situation jeg kommet i Flyttet til Sverige for snart fem år siden. Jeg fik ombyttet mit kørekort til det svenske dengang. Har kørt taxi snart 7 år. Sidste år fik jeg et kørelselforbud på 1 år som udløber 30/09-2010. Hvad sker der nu så skal jeg oppe til et nyt kørekort? Hvad med mit erhvervskørekort skal jeg op til et ny prøve ? Håber der er nogle here inde som kan hjælpe mig Har snakket med politi fik 3 forskelige forklaringer. Er total forvirret.
Don A Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 fik du taget kortet eller har du det endnu. et forbud er vel bare at du ikke måtte køre i sverige i et år ??? hvis du fik taget kortet formoder jeg du skal op til ny prøve .
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 sorry sorry jeg fik køreselforbud i DK må gerne køre i SE
Gio Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Har du taget et kig på disse tråde?
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 Tak for links Men spørgsmål er mister men erhvervskørekort ?? Jeg snakket med min overbo som også er flyttet fra DK siger at men med et svensk kørerkort ikke skal genhverv det alm. kortet. Men hensyn til erhvervskørekort ved han han ikke noget om
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 Havde forventet noget mere respons. tak for jeres svar...
Don A Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 måske fordi der ikke er så mange med ehverskort her inde..
jpc Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Jeg fik ombyttet mit kørekort til det svenske dengang. Har kørt taxi snart 7 år. Sidste år fik jeg et kørelselforbud på 1 år som udløber 30/09-2010. Hvad sker der nu så skal jeg oppe til et nyt kørekort? Hvad med mit erhvervskørekort skal jeg op til et ny prøve ? Håber der er nogle here inde som kan hjælpe mig Har snakket med politi fik 3 forskelige forklaringer. Er total forvirret. Du udtrykker dig heller ikke så klart, så det kunne også være en forklaring på manglende respons. Har du kørt taxi i Sverige i 7 år, eller i DK? Var kørselsforbuddet i Danmark eller i Sverige? Taxi i Sverige men køreforbud i DK er een situation. Taxi i DK men køreforbud i S en anden. Og så videre og så videre...
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 Kørt taxi DK 7 år Kørelseforbud i DK 1 år "har svenskkørekort" som er total gyldigt i Sverige
Don A Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 tror ikke jeg er med. Du har stædigvæk dit kort. "fysisk i din lomme"? hvis du har det skal du vel ikke op til køreprøve. hvis du skulle det have du fået det at vide med det samme du fik brev og bøde. det gjorde jeg i al fald
jpc Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Kørt taxi DK 7 år Kørelseforbud i DK 1 år "har svenskkørekort" som er total gyldigt i Sverige Dermed har du mulighed for at arbejde i Sverige - og dermed også i DK, når kørselsforbudet er slut. Det er det mest sandsynlige. Hvis der var nogle betingelser, der fulgte med kørselsforbudet, burde du ganske rigtigt have fået det at vide. Jeg ville dobbeltchecke ved at spørge hos en central politimyndighed, og ved at spørge en vognmand, om det ikke ville være OK at ansætte dig. Men et kørselsforbud er netop et forbud mod at køre og ikke et inddraget kørekort.
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 Godt nok er jeg fra Australien men synes selv jeg skrive ok så folk kan forstå nogen lunde hvad jeg mene MIN Store spørgsmål 1. skal men op til nyt køreprøve når men har mistet køreretten i Danmark ? 2. Hvis JA, skal jeg så også oppe til et nyt erhvervskort TAXI ?
Thomastoms Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 tror ikke jeg er med. Du har stædigvæk dit kort. "fysisk i din lomme"? hvis du har det skal du vel ikke op til køreprøve. hvis du skulle det have du fået det at vide med det samme du fik brev og bøde. det gjorde jeg i al fald Godt nok kommer jeg fra Australien og har boede i dk 9 år, men synes selv jeg skriver nogenlunde så folk kan forstå hvad jeg mener... Min spørgsmål var og at: 1. Jeg har et svensk kørekort men mistet køreretten i DK for snart et år. Skal jeg oppe til et nyt køreprøve som en politi sagde jeg spurgte sidste uge 2. Hvis JA, skal så også op til en ny taxa prøve "erhvervskørekort"
øresunds Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 det med taxi kortet ved jeg ikk noget om og det gør den enkelte politimand heller ikke, spørgsmålet er jo nok også om det er sket privat eller i job. spørg en vognmand han ved det nok bedre. men dit private har du stadi det jo svensk det kan det danske politi ikke ta fra dig, og nej du skal ikke op til et nyt køreprøve glem dem der siger det. så når dit kørselsforbud er færdigt kan du trygt køre privat på de danske veje.
Thomastoms Besvaret September 23, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 23, 2010 Tak "øresunds" Har det lidt bedre nu ...
mia.maja@live.dk Besvaret November 19, 2010 Rapporter Besvaret November 19, 2010 Hej. Jeg bor også i Sverige med svensk personnummer, og har mistet kortet i Danmark (2 betingede frakendelser inden for et år). Ved heller ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har henvendt mig til Karlskrona Kommun og Borgerservice i Danmark. Begge siger, at det skal ske i det andet land. Jeg har så skrevet, om jeg må køre uden kort, til det afklares. Det har jeg ikke fået svar på.
skallstorp Besvaret November 20, 2010 Rapporter Besvaret November 20, 2010 Hvad er problemet? Hej. Jeg bor også i Sverige med svensk personnummer, og har mistet kortet i Danmark (2 betingede frakendelser inden for et år). Ved heller ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har henvendt mig til Karlskrona Kommun og Borgerservice i Danmark. Begge siger, at det skal ske i det andet land. Jeg har så skrevet, om jeg må køre uden kort, til det afklares. Det har jeg ikke fået svar på. Syntes ikke du stiller noget konkret spörgsmål:rose:
Bjarne233 Besvaret November 20, 2010 Rapporter Besvaret November 20, 2010 Forudsætning: Vi snakker om folk der bor i Sverige her. 1. Hvis man har dansk kørekort og mister det i dk kan man ikke få det igen da man ikke kan gå til køreprøve i dk. Man kan når som helst tage et svensk kørekort og benytte dette (kun) i sverige så længe man har køreforbud i dk. 2. Hvis man har dansk kørekort og får køreforbud i Sverige kører man videre i dk men ikke i Sverige. Svensk politi må ikke indrage dit danske kørerkort men gerne give dig køreforbud. 3. Har man svensk kørekort og mister føreretten i dk må man fortsat køre i sverige men ikke i dk. Dansk politi må ikke indrage dit svenske kørekort men gerne give dig køreforbud. 4. Har man svensk kørekort og mister kortet i sverige mister man sit kørekort og kan ikke få fat i noget før dommen er udløbet. Ifbm erhvervskort: Man kan ikke få nyt erhvervskort i dk da man ikke kan gå til køre-/teoriprøve i dk. Man kan tage et svensk taxa kort der er ligestillet med et dansk erhvervskort (iht EU-reglerne om arbejdets frie bevægelighed eller hvad det nu hedder) og bruge det i dk som erhvervskort. Så hvis du kører Taxa i Sverige går jeg ud fra du har sådan et svensk taxakort og det er det samme som et erhvervskort i DK (iflg Københavns Politi - Taxakontrollen (mener han hedder Peter Hval eller lign)) og det vil så gælde når dit køreforbud i dk er udløbet. Håber det hjalp lidt.
skallstorp Besvaret November 21, 2010 Rapporter Besvaret November 21, 2010 Kommentar til 1. Forudsætning: Vi snakker om folk der bor i Sverige her. 1. Hvis man har dansk kørekort og mister det i dk kan man ikke få det igen da man ikke kan gå til køreprøve i dk. Man kan når som helst tage et svensk kørekort og benytte dette (kun) i sverige så længe man har køreforbud i dk. 2. Hvis man har dansk kørekort og får køreforbud i Sverige kører man videre i dk men ikke i Sverige. Svensk politi må ikke indrage dit danske kørerkort men gerne give dig køreforbud. 3. Har man svensk kørekort og mister føreretten i dk må man fortsat køre i sverige men ikke i dk. Dansk politi må ikke indrage dit svenske kørekort men gerne give dig køreforbud. 4. Har man svensk kørekort og mister kortet i sverige mister man sit kørekort og kan ikke få fat i noget før dommen er udløbet. Ifbm erhvervskort: Man kan ikke få nyt erhvervskort i dk da man ikke kan gå til køre-/teoriprøve i dk. Man kan tage et svensk taxa kort der er ligestillet med et dansk erhvervskort (iht EU-reglerne om arbejdets frie bevægelighed eller hvad det nu hedder) og bruge det i dk som erhvervskort. Så hvis du kører Taxa i Sverige går jeg ud fra du har sådan et svensk taxakort og det er det samme som et erhvervskort i DK (iflg Københavns Politi - Taxakontrollen (mener han hedder Peter Hval eller lign)) og det vil så gælde når dit køreforbud i dk er udløbet. Håber det hjalp lidt. Lige et spörgsmål til 1. Når du söger om Svensk körekort spörger de om du har fat körekort i andre lande. De kontakter så DK og ud fra det vurderer de om du kan få Svensk. Har du fået taget dit körekort i f.eks 2 år i DK får du ikke lov at tage det herovre. Og det er ok for mig. Hvis man körer som en idiot i DK skal man ikke fortsätte med at göre det i SV også.
Bjarne233 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Lige et spörgsmål til 1. Når du söger om Svensk körekort spörger de om du har fat körekort i andre lande. De kontakter så DK og ud fra det vurderer de om du kan få Svensk. Har du fået taget dit körekort i f.eks 2 år i DK får du ikke lov at tage det herovre. Og det er ok for mig. Hvis man körer som en idiot i DK skal man ikke fortsätte med at göre det i SV også. Og spørgsmålet ?
larsk Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Forudsætning: Vi snakker om folk der bor i Sverige her. 2. Hvis man har dansk kørekort og får køreforbud i Sverige kører man videre i dk men ikke i Sverige. Svensk politi må ikke indrage dit danske kørerkort men gerne give dig køreforbud. Det er så ikke helt korrekt. Svensk kørekortlov sidestiller et dansk kørekort med et svensk, hvis du bor i sverige, så de kan og må (efter svensk lov) indrage dit danske kort. - og tro mig, det gør de!
skallstorp Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Og spørgsmålet ? Ingen spörgsmål, blot en konstatering om at man ikke "bare" kan tage körekort i Sverige hvis man har fået taget det i DK.
Bjarne233 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Ingen spörgsmål' date=' blot en konstatering om at man ikke "bare" kan tage körekort i Sverige hvis man har fået taget det i DK.[/quote'] Ahh...ok... Det var jeg ikke klar over. Det var ikke hvad damen på Länsstyrelsen sagde til mig. (ikke at jeg har haft mistet kortet men da jeg byttede til svensk)
Bjarne233 Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Det er så ikke helt korrekt. Svensk kørekortlov sidestiller et dansk kørekort med et svensk, hvis du bor i sverige, så de kan og må (efter svensk lov) indrage dit danske kort. - og tro mig, det gør de! Ok...men de må ikke beholde det (eller?)
skallstorp Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Historien kort Ahh...ok... Det var jeg ikke klar over. Det var ikke hvad damen på Länsstyrelsen sagde til mig. (ikke at jeg har haft mistet kortet men da jeg byttede til svensk) Min bror fik taget sit körekort for mange år siden i DK. Og da han kontaktede körekorts fiduserne i Sverige sagde de at de först skulle kontakte DK for at höre hvor lang tid han havde fået frataget körekortet i DK. For havde han ikke lov at tage körekort i DK havde han heller ikke i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu