Jump to content

SD valgt ind i byråd uden at have nogen kandidater

Recommended Posts

Skrevet

Sydsvenskan har en interessant artikel om, hvordan Sverigedemokratarna er blevet valgt ind i byrådene i både Staffanstorp og Lomma med 2 kandidater i hver. Men der finde slet ingen navne på opstillede kandidater for SD i de to kommuner! Nu kan SD's stole i byrådene blive tomme. Fatter ikke hvordan det kan gå til, something is rotten in the state of Sweden:rolleye: http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article1245466/Ovisst-om-SDs-stolar-star-tomma.html

Besvaret
Fatter ikke hvordan det kan gå til' date=' something is rotten in the state of Sweden:rolleye:[/quote']Det er vel fordi man kan skrive det parti man vil stemme på på et blankt stykke papir, og så täller det som en gyldig stemme -ligesåvel som der altid er nogen som skriver Anders and (ja ja, jeg ved godt de nok skrive Kalle anka...) og så täller det også.... :rolleye:
Besvaret

Demokrati når det er bedst! Jeg synes til gengæld det viser, at Sverige er væsentlig mere demokratisk end man skulle tro. I Sverige kan man åbenbart også blive valgt selvom man ikke stiller op, hvilket da er fantastisk valuta for pengene i et demokrati. Eneste problem er hvis SD og andre som uopstillet bliver valgt ikke tager sit ansvar alvorligt. De politiske partier kender jo på forhånd spillets regler.

Besvaret

Jeg kan ærlig talt ikke se, hvor demokratisk det er, at man kan vælge Anders And eller Obama eller en hvilken som helst anden, der enten ikke er opstillingsberettiget, eller som ikke selv ønsker at stille op. Om noget saboterer det jo det demokratiske system, når man faktisk vælger folk og tegneseriefigurer, som ikke er i stand til at udføre den opgave, de er valgt til. Hatten af for Jacob Haugaard, der jo faktisk blev valgt ind i Folketinget ved at love medvind på cykelstierne, for han gjorde jo faktisk noget aktivt for at blive valgt. Men at stemme på partier, der ikke har nogen som helst kandidater i kommunen, eller at stemme på en tegneseriefigur, hvad skal det hjælpe? Hvis de to mandater, som SD fik i både Lomma og Staffanstorp, nu faktisk var udslagsgivende for, hvem der kunnne blive borgmester, så ville det da for alvor sabotere demokratiet, hvis man faktisk respekterede stemmer på ikke-eksisterende personer.

Besvaret
Jeg kan ærlig talt ikke se' date=' hvor demokratisk det er, at man kan vælge Anders And eller Obama eller en hvilken som helst anden, der enten ikke er opstillingsberettiget, eller som ikke selv ønsker at stille op.[/quote'] Det er da demokratisk at man kan vælge partier som rent faktisk eksisterer i den kommune/det län man bor, selvom partiet ikke har opstillet nogen kandidat til valget i kommunen/länet. Partierne kender jo spillets regler på forhånd og bør være forberedt på succes. Vælgerne har talt og behovet består.
Besvaret

Som det fremgår af artiklen, kan SD netop ikke finde nogen kandidater til de to kommuner. Desuden synes jeg da, det er et demokratisk underskud, at man ikke ved, hvilke personer man stemmer på, hvis man giver et parti sin stemme i en kommune, hvor partiet slet ikke har nogen opstillede kandidater, og hvor det så efterfølgende kan udpege hvem som helst til at indtage partiets pladser i byrådet. Det synes jeg faktisk ikke er særlig betryggende.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...