Gustaf Skrevet October 3, 2010 Rapporter Skrevet October 3, 2010 Hejsa, Forleden dag gik det op for mig, at vi ikke amorterede på det ene af vores lån i Skånes Provinsbank, men udelukkende betalte renter af på det beløb vi skylder. Er det normal skik i svenske banker, at man også skal sikre sig at man faktisk betaler af på lånet og ikke udelukkende betaler renter af på lånet? Jeg føler mig lidt snydt af banken, idet aftalen åbenbart er blevet misforstået. Det er jo en god forretning for banken at have en kunde der bare betaler renter ind hver måned uden at amortere. Er det det der hedder at være i god tro, når man låner penge ud til herboende danskere ? Heldigvis er det et lån vi fornyligt har tegnet, men det er stadig surt at finde ud af at man i de måneder har betalt renter af det samme beløb i banken, når man også kunne have amorteret. Det er måske på tide at få gennemgået ens låneaftaler, så man kan sikre sig optimale vilkår.
LotteB Besvaret October 3, 2010 Rapporter Besvaret October 3, 2010 Hejsa, Forleden dag gik det op for mig, at vi ikke amorterede på det ene af vores lån i Skånes Provinsbank, men udelukkende betalte renter af på det beløb vi skylder. Er det normal skik i svenske banker, at man også skal sikre sig at man faktisk betaler af på lånet og ikke udelukkende betaler renter af på lånet? Jeg føler mig lidt snydt af banken, idet aftalen åbenbart er blevet misforstået. Det er jo en god forretning for banken at have en kunde der bare betaler renter ind hver måned uden at amortere. Er det det der hedder at være i god tro, når man låner penge ud til herboende danskere ? Heldigvis er det et lån vi fornyligt har tegnet, men det er stadig surt at finde ud af at man i de måneder har betalt renter af det samme beløb i banken, når man også kunne have amorteret. Det er måske på tide at få gennemgået ens låneaftaler, så man kan sikre sig optimale vilkår. Det er ganske normal praksis i SE:) Hvis I har både topplån og bottenlån, er det meget normalt kun at amortisere på topplånet og udelukkende betale renter på bottenlånet. Det bliver selvfølgelig dyrere i den sidste ende, men som regel er det i en forventning om en værdistigning i boligen ad åre. Jeg personligt ville dog vælge også at afdrage, specielt hvis man ikke kender tidshorisonten for salg. Ingen ved, hvor huspriserne er om 2 år og står man og skal sælge, når priserne er i bund, vil man derved løbe en risiko for at stå med en gæld, der er større en boligens værdi ved ikke at amortisere.
Menace Besvaret October 3, 2010 Rapporter Besvaret October 3, 2010 Hvis du har rørlig rente kan du amontere når du har lyst ;-) Og enig med lotteB, det er normalt Der er mange, forklarede vores rådgiver, som vælger at amontere toplån over 5 år og har afdragsfrit bottenlån i de 5 år, hvorefter man så begynder.... Det er dog skidt hvis man går fra banken med en anden aftale end man lige tror
LotteB Besvaret October 3, 2010 Rapporter Besvaret October 3, 2010 Hvis du har rørlig rente kan du amontere når du har lyst ;-) Der er mange, forklarede vores rådgiver, som vælger at amontere toplån over 5 år og har afdragsfrit bottenlån i de 5 år, hvorefter man så begynder.... Præcis - og Gustaf, hvis I har topplån, er det trods alt bedre at få banket det ned først, da renten er højere:)
Gustaf Besvaret October 3, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret October 3, 2010 Det handler jo lige om at holde styr over sine lån :-) Tak Lotte prompte og informative svar! Hvis man nu var i stand på at amortere er det jo bedre end bare at lade stå og så betale renten. Det irriterede mig bare lidt fordi jeg mente, at jeg havde lavet den aftale med banken, men nej ...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu