Jump to content

Bosiddende i Sverige, hvor lang tid må man være væk per år ?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nu boet i Sverige i snart to år, er folkbokförd og har svensk personnummer. Af helbredsgrunde kunne jeg tænke mig at rejse sydpå en stor del af vinteren, sikkert til Thailand, da det er ret billigt at leve der. Men, - er der mon regler i Sverige for, hvor lang tid man må være væk fra Sverige per år, uden at det får konsekvenser for ens registrering som bosiddende i Sverige ?

Besvaret

Ja, der er folkeregistreringsregler. Og her har det fx betydning, om du opholder dig udenlands i mere end 180 dage om året, og som du har familie, som fortsat bor på adressen i Sverige, mens du selv er udenlands. Du kan læse på det på www.skatteverket.se under "Folkbokföring" eller få personlig rådgivning ved at møde op på Skatteverket. Man kan ikke lovligt fx rejse 14 måneder til Grønland og fremleje sin lejlighed i Sverige og stadig være folkeregistreret i Sverige. Man skal som minimum stadig råde fuldt over sin lejlighed i Sverige og have familie boende på stedet for at det kan lade sig gøre.

Besvaret

Jeg bor i eget hus, og alt mit jordiske gods findes der hvor jeg bor. Jeg har fuld rådighed over huset hele året, og da jeg ikke tænker på at blive væk mere end 180 dage om året ( højst 150 dage, vil jeg mene ) lyder det jo som om, det er i orden. Men for en sikkerheds skyld må jeg nok hellere få lidt rådgivning hos Skatteverket.

Besvaret
Man kan ikke lovligt fx rejse 14 måneder til Grønland og fremleje sin lejlighed i Sverige og stadig være folkeregistreret i Sverige. Man skal som minimum stadig råde fuldt over sin lejlighed i Sverige og have familie boende på stedet for at det kan lade sig gøre.
I mit tilfælde stod den tom pånær når jeg var hjemme på ferie.
Besvaret
I mit tilfælde stod den tom pånær når jeg var hjemme på ferie.
Så burde du også være afregistreret folkeregistret i Sverige og have tilmeldt dig folkeregistret i Grønland. Men ingen har åbenbart opdaget det, og det er jo nok også bare godt for dig, for hvis det er en hyresrätt, du har/havde i Sverige, så måtte du nødvendigvis afhænde den. Læs i øvrigt mere om fremleje, inneboende m.m. på http://www.omboende.se/
Besvaret
Så burde du også være afregistreret folkeregistret i Sverige og have tilmeldt dig folkeregistret i Grønland. Men ingen har åbenbart opdaget det, og det er jo nok også bare godt for dig, for hvis det er en hyresrätt, du har/havde i Sverige, så måtte du nødvendigvis afhænde den. Læs i øvrigt mere om fremleje, inneboende m.m. på http://www.omboende.se/
Nej den burde da ikke afmeldes på "folkeregisteret" det var en bostadsrätt og ordningen var godkendt af foreningen. Så der var ikke noget med at blive.opdaget eller ej.
Besvaret

Uanset om det er en hyresrätt eller en bostadsrätt har du stadig ikke overholdt svensk lovgivning om folkeregistrering ved at have opholdt dig i Sverige i mindre end 180 dage på et år. Det er bare at spørge på Skatteverket, hvis du da ikke var klar over det i forvejen.

Besvaret

Vi har boet i udlandet de sidste små 3 år. Du kan ikke være folkebogført i Sverige hvis du er væk i mere end 6 måneder. Du kan dog sagtens have dit hus - vi har vores stående uudlejet og det giver ingen problemer andet end at det nu i forsikringsoptik er et fritidshus. Dette selv om det er et nyopført parcelhus inde i en by - vi har dog undgået at skulle isætte låse på alle vinduer og andet lign. nonsens mod at gå lidt ned i dækning. Jeg kan ikke forstille mig at det skulle give dig mange problemmer at være bortrejst - dog noget andet hvis du f.eks. er indvalidepensionist eller lign. og håber på at kunne hæve Sverigessats i Thailand - det bliver svært uden at ifalde strafansvar.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...