Amer Skrevet October 11, 2010 Rapporter Skrevet October 11, 2010 hey alle, har brug for lidt hjælp her mht det at återföre uppskov som omtales i anden tråd http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=17109&page=2 min situation er den at jeg havde overskud på salg af lejlighed fik uppskov på det, med 22% skat bliver beløbet ca 55.800 SEK. Jeg har så i årene 2007, 08 og 09 haft negativ kapital indkomst omkring 20-30.000 pr år. Jeg var så nede på Skatteverket for at få set på min skat for de pågældene år og få "återfört" uppskoven svarene til min negative kapital indkomst, ham fætteren i skranken siger så at noget sådant kan jeg ikke. Han får spurgt en kollega og kommer tilbage med samme svar. har nogen af jer noget erfaring med dette, og hvis så, hvordan griber jeg det så an? tænker på hvilke "formularer, felter, begreber etc" takker :) /Amer
Amer Besvaret October 13, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret October 13, 2010 masser af visninger, ingen svar? ville være fedt hvis nogen af jer med viden inden for dette kunne hjælpe mig videre... takker.
gika1234 Besvaret January 10, 2011 Rapporter Besvaret January 10, 2011 Hej alle :-) Jeg er også interesseret i viden om dette. Jeg har indtil videre fundet frem til dette (fra Skatteverket): "Frivillig återföring Du kan själv välja att återföra hela eller del av uppskovet till beskattning även om du inte sålt din nya bostad. Du måste återföra minst 20 000 kr per år om du återför en del av uppskovsbeloppet. Återför du däremot hela uppskovsbeloppet får beloppet vara lägre än 20 000 kr. Frivillig återföring begär du på blankett K2. " Man kan altså frivilligt indbetale noget af beløbet - dog mindst 20.000 om året. Jeg kan ikke finde noget omkring, at indbetaling kan gøre ved at anvende renteudgifter. (udover det som står i den tråd, som du henviser til) Hvor har I fundet det omkring at anvende renteudgifter og har nogen anvendt det i praksis ? En god dag til alle Gitte
larscph Besvaret January 10, 2011 Rapporter Besvaret January 10, 2011 Gitte.... Du återfører via K2 som de skriver og noterer beløbet på din selvangivelse. Herefter skriver du dine renteudgifter på selvangivelsen og trækker dem fra den "indtægt" som återføringen giver. Tag et kig på K2 og selvangivelsesblanketten samt de tilhørende vejledninger, så er det nogenlunde selvforklarende. Det er præcist det samme, der gør sig gældende for fastighetsskatten, den kan også ende på 0 hvis du husker at trækker dine renteudgifter fra :)
gika1234 Besvaret January 10, 2011 Rapporter Besvaret January 10, 2011 Hej Larscph Tak for dit svar - det var sødt af dig. Hvordan er det lige i forhold til kravet om minimum en tilbage betaling på 20.000, når der anvendes renter som betaling ? Skal man så minimum have renteudgifter for 20.000 kr. årligt eller er det nærmere minimum 60.000 i renter årligt, fordi den reele "værdi" kun er 1/3 ... eller hvad procenten nu helt præcis er ? (indrømmer omgående at jeg har svært ved skatteregler) Hvor finder I reglen om, at renterne kan trækkes fra både i DK og SE ? Fortsat god aften
larscph Besvaret January 10, 2011 Rapporter Besvaret January 10, 2011 Hvis du återfører 20.000 sek og skriver dem i rubrik 65 på blanketten "inkomstdekleration" mener jeg bestemt at du ved at angive 20.000 sek som renteudgifter i rubrik 53 ender med 0 i nettoskat. Tager jeg fejl må nogen rigtig gerne korrigere mig, er bestemt heller ikke skatteekspert :) Der er ingen regel om at du kan trække renterne fra i både DK og SE - men derimod står der intet i sambeskatningsaftalen om at du IKKE må. Altså i udgangspunktet kan du altid anvende de svenske renter i Sverige, men sambeskatningsaftalen giver dig så mulighed for at anvende dem i Danmark. Det betyder dog ikke at du ikke også må bruge dem i Sverige. En slags hul kan man sige, men det er nu engang reglen.
gika1234 Besvaret January 11, 2011 Rapporter Besvaret January 11, 2011 Jeg har læst de fleste af de tidligere indlæg igennem for at forsøge at blive klogere. Det er hårdt arbejde at fatte minus af skatteregler :-) Jeg fandt et indlæg fra Lotte, hvor hun skriver, at det er skatteværdien af renteudgifterne, som kan anvendes til at reducere uppskov. Hun henviser til: http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/skatteutrakning10ink1.html - hvor man kan lave en beregning. Jeg har her forsøgt at taste 20.000 kr. i rubrik 53 "Ränteutgifter m.m" og 20.000 kr. i rubrik 65 "Vinst enligt blankett K5 och K6. Återfört uppskov från blankett K2." Det giver følgende resultat: Avdrag för utgiftsränta m.m. - 20.000 Kapitalvinst/Kapitalförlust + 14.666 UNDERSKOTT AV KAPITAL = 5.334 Den ændrer altså de indtastede 20.000 kr. i rubrik 65 til 14.666 (jeg forstår ikke hvorfor) og jeg forstår heller ikke resultatet, da 20.000 kr. i renteudgift ikke skulle give mulighed for at reducere uppskov med 20.000, da det kun er renternes skatteværdi, som tæller. Jeg får indtryk af, at den beregner en skatteværdien af en vinst (og ikke en återföring af uppskov) og modregner renterne. Jeg fandt forøvrigt også nedenstående svar fra fra skatteverket, som jo bekræfter det, som du skriver: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.' Hjælp :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu