Kvalm Skrevet November 22, 2010 Rapporter Skrevet November 22, 2010 http://www.motormannen.se/mm1/site/01_Bilen/Raeddningskort/ I nyeste nr af Motor (Motormännens medlemsblad) er der en artikel om, at rigtig mange mennesker dør på uheldsstedet, fordi det simpelthen tager for lang tid for redningsmandskabet at åbne en moderne kollisionssikker bil. Der er eksempler på, at man har brugt op imod 1½ time for at redde kvæstede passagerer ud af bilen. En genvej til at hjælpe redningsmandskabet i den situation er, at have et redningskort i bilen. Kortet viser, hvordan bilen er opbygget, hvor de vitale dele er placeret osv. Du finder din vogn hér: http://www.motormannen.se/mm1/site/01_Bilen/Raeddningskort/Sx_haer_foerser_du_din_bil_med_ett_raeddningskort.html
larscph Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Ah... Fancy... :) Hvor i alverden skal man så lægge det henne af så de lettest finder det? Mappen med manualen til bilen/servicebogen osv? Edit - det stod der jo.. "Placera räddningskortet bakom solskyddet på förarsidan så att det är lätt åtkomligt för räddningstjänsten."
Kvalm Besvaret November 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 22, 2010 Ah... Fancy... :) Hvor i alverden skal man så lægge det henne af så de lettest finder det? Mappen med manualen til bilen/servicebogen osv? Edit - det stod der jo.. "Placera räddningskortet bakom solskyddet på förarsidan så att det är lätt åtkomligt för räddningstjänsten." Jep - det er tilsyneladende med stor og afgørende værdi for redningsarbejdet. Og i de fleste biler er der en holder bagpå solskærmen - nu mangler man så blot en lille label til sideruderne ("Redningskort bag solskærmen") (eller læg et eksemplar begge steder) Hmm - sidstnævnte stod der faktisk også noget om: "Motormännen kommer även att ta fram ett klistermärke att fästas på bilens vindruta för att informera räddningstjänsten om räddningskortet. Klistermärket ”Räddningskort i bilen” fäster du i kanten på vindrutan vid förarplatsen antingen längst upp till eller längst ner. Klistermärket kommer att kunna beställas från Motormännen."
Don A Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Humm.. kun 1 ud af mine 3 biler er med. Flot :-)
Kvalm Besvaret November 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 22, 2010 Humm.. kun 1 ud af mine 3 biler er med. Flot Min Porsche 911 turbo var heller ikke med: http://www.porsche.com/germany/accessoriesandservices/porscheservice/documents/ En anden mulighed kan være via dette link: http://www.adac.de/infotestrat/ratgeber-verkehr/sicher-unterwegs/rettungskarte/default.aspx?quer=rettungskarte
EBL Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 Tak for tippet og god ide, men det ville nu være lettere hvis redningsfolkene havde informationerne med på en notebook el. lign. da den typiske bilist sjældent vil få printet kortet ud og placeret det rigtigt alligevel.
jacobe Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 LOL!!! Min bil er så gammel at årgangen slet ikke er med :-) Nå, wtf.... går det galt er den sikkert lige til at pille fra hinanden!
Don A Besvaret November 22, 2010 Rapporter Besvaret November 22, 2010 LOL!!! Min bil er så gammel at årgangen slet ikke er med :-) Nå' date=' wtf.... går det galt er den sikkert lige til at pille fra hinanden![/quote'] hehe, lige det samme jeg tænke med min jetta :-) den er fra 86
Kvalm Besvaret November 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret November 22, 2010 hehe, lige det samme jeg tænke med min jetta :-) den er fra 86 Som nævnt er redningskort blevet nødvendige, fordi de nye biler har langt flere og bedre forstærkninger end gl. biler.
PSAUSA Besvaret November 23, 2010 Rapporter Besvaret November 23, 2010 Det kan der godt være at der er nogle der siger at det kan tage op til 1,5 time at få en tilskadekommen ud af en bil! Men er der nogle af jeg det har set deres "neglesaks"????? Mener at den klipper med 25 tons og så er det ikke meget blik der står tilbage mere! De biler de skriver om må være super-stål! ;)
larscph Besvaret November 23, 2010 Rapporter Besvaret November 23, 2010 Kan problemet ikke også være at man helst skal undgå at klippe i sprængladningerne til airbags... Højspændningsledninger i elbiler... Osv... Tja - nu har jeg printet og monteret hvor de siger man skal... :) Så er det bare at håbe at den aldrig bliver nødvendig! :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu