Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

I nyeste nummer af MM's "Motor" står nævnt, at der den 1. maj åbnes mulighed for, at benzinselskaberne kan anvende 10% ethanol i benzinen. Dette er allerede indført i 4 EU-lande, hvor Tyskland er eet af landene - Sverige vil dog indtil videre ikke indføre denne type benzin. Biler fra før 2000 kan derfor ikke tanke i disse lande - Porsche undtaget (996 og frem). Du finder et link til hele billisten på denne web-side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx

Besvaret
Biler fra før 2000 kan derfor ikke tanke i disse lande - Porsche undtaget (996 og frem).
Volvo går 20 år længere tilbage end Porsche. ;) "E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna mellan 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI, i vilken E10 inte kan användas."
Besvaret

Det eneste, der i øvrigt afholder mig fra at konvertere til E85 (koster ikke specielt meget og er et meget simpelt indgreb på min), er, at jeg ikke kan tanke nogen steder i DK (mig bekendt), hvilket afskærer mig fra at besøge familien i Nordjylland. Vil sgu nødigt strande med bilen på den jyske hede... :)

Besvaret
Volvo går 20 år længere tilbage end Porsche. ;) "E10 kan användas i alla Volvo-modeller' date= som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna mellan 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI, i vilken E10 inte kan användas."
Det var en "lokal" bemærkning - jég kører Porsche :)
Det eneste' date=' der i øvrigt afholder mig fra at konvertere til E85 (koster ikke specielt meget og er et meget simpelt indgreb på min), er, at jeg ikke kan tanke nogen steder i DK (mig bekendt), hvilket afskærer mig fra at besøge familien i Nordjylland. Vil sgu nødigt strande med bilen på den jyske hede... :)[/quote'] Tror jeg heller ikke, man kan - har aldrig hørt om muligheden. (gl. link - http://www.biobiler.dk/readarticle.php?article_id=5)
Besvaret
BMW går 100% ram forbi' date=' ser det ud til (uanset årgang).[/quote'] Men lur mig om ikke der kommer mange problemer på BMW's N54 motor (Den som sidder i 335i feks.) - der har været mange problemer i USA med at benzinpumpen gik i stykker. Bare søg på "n54 hpfp" på google.. Hvad jeg kan udlede, så skyldes de mange problemer i USA og de få i EU, at USA har stort indhold af etanol i deres brændstof. Så er ikke meget for at komme E10 på min...
Besvaret
Men lur mig om ikke der kommer mange problemer på BMW's N54 motor (Den som sidder i 335i feks.) - der har været mange problemer i USA med at benzinpumpen gik i stykker. Bare søg på "n54 hpfp" på google.. Hvad jeg kan udlede' date=' så skyldes de mange problemer i USA og de få i EU, at USA har stort indhold af etanol i deres brændstof. Så er ikke meget for at komme E10 på min...[/quote'] Niks - gør jeg heller ikke på min 335i :)
Besvaret

Adac havde en artikel i februarnummeret, hvor de beskrev hvilke typer benzin, der ville ville være på markedet til sommer. Og den eneste ændring er at super (95 okt) nu får endnu en pumpe 'super E10'. Priserne på regular (mindst 91 oktan) super (mindst 95 oktan) og super E10 forventes at være ens. Hverken regular, super (E5) eller super plus (mindst 98 oktan) ændres. Alle specialtyperne (VPOWER super, VPOWER race, Ultima 102, etc) vil fortsat have max 5% bioethanol og som test viser, er det som regel i virkeligheden tæt på 0%, da det er dyrere for benzinselskaberne at tilføje i korrekt procentsats. Og alle benzindrevne indregistrerede biler skal kunne køre på E5. E10 er så jokeren, hvor man skal læse sin bilimportørs angivelser, eller vælge super (E5). Og for os som kører på minimum 98 oktan er der ingen ting i spil endnu :-)

Besvaret
Adac havde en artikel i februarnummeret, hvor de beskrev hvilke typer benzin, der ville ville være på markedet til sommer. Og den eneste ændring er at super (95 okt) nu får endnu en pumpe 'super E10'. Priserne på regular (mindst 91 oktan) super (mindst 95 oktan) og super E10 forventes at være ens. Hverken regular, super (E5) eller super plus (mindst 98 oktan) ændres. Alle specialtyperne (VPOWER super, VPOWER race, Ultima 102, etc) vil fortsat have max 5% bioethanol og som test viser, er det som regel i virkeligheden tæt på 0%, da det er dyrere for benzinselskaberne at tilføje i korrekt procentsats. Og alle benzindrevne indregistrerede biler skal kunne køre på E5. E10 er så jokeren, hvor man skal læse sin bilimportørs angivelser, eller vælge super (E5).Og for os som kører på minimum 98 oktan er der ingen ting i spil endnu :-)
Mit indlæg skulle ses i dét lys, at mange tanksationer har et begrænset udvalg - de har yderst sjældent alle brændstoftyper på lager, hvorfor man kan blive bragt i en situation, hvor der skal vælges. Og så er det da rart at vide, hva der ikke er det kloge valg - på en ferie :)
Besvaret
Det eneste' date=' der i øvrigt afholder mig fra at konvertere til E85 (koster ikke specielt meget og er et meget simpelt indgreb på min), er, at jeg ikke kan tanke nogen steder i DK (mig bekendt), hvilket afskærer mig fra at besøge familien i Nordjylland. Vil sgu nødigt strande med bilen på den jyske hede... :)[/quote'] Kan huske jeg læste en nyhed sidste år omkring Danmark nu langt om længe fik lov at sælge bio-brændstof, men jeg kan ikke lige finde nyheden, og det ser heller ikke ud til at det er 85% ethanol som i Sverige men i stedet 5% http://investmentsinenergy.com/second-generation-ethanol-debuts-at-gas-stations-across-denmark/ http://www.statoil.dk/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=1862722 http://onlinetilbudsaviser.dk/benzin_jet.aspx
Besvaret
Det eneste' date=' der i øvrigt afholder mig fra at konvertere til E85 (koster ikke specielt meget og er et meget simpelt indgreb på min), er, at jeg ikke kan tanke nogen steder i DK (mig bekendt), hvilket afskærer mig fra at besøge familien i Nordjylland. Vil sgu nødigt strande med bilen på den jyske hede... :)[/quote'] Nu vil jeg ikke gære mig klog på noget. Men hvis du konverterer til E85 vil du så stadig ikke kunne tanke normal benz i bilen? Det kan jeg i hvert fald på min. Men den er så ikke konverteret men 'født' sådan. Om der er forskel aner jeg ikke.
Besvaret
I nyeste nummer af MM's "Motor" står nævnt, at der den 1. maj åbnes mulighed for, at benzinselskaberne kan anvende 10% ethanol i benzinen. Dette er allerede indført i 4 EU-lande, hvor Tyskland er eet af landene - Sverige vil dog indtil videre ikke indføre denne type benzin. Biler fra før 2000 kan derfor ikke tanke i disse lande - Porsche undtaget (996 og frem). Du finder et link til hele billisten på denne web-side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
Det indføres åbenbart også i sverige? http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml
Besvaret

Jeg kører E25 (:laugh:) i min bimmer, dvs 25% ethanol og 75% 95 oktan.. Kein problem, så længe der er et relativt højt indhold af benzin, vil der ikke opstå smøringskader og lign, som på ren ethanol! Og her er hvad BMW skriver ang. E10:

Sehr geehrter Herr ........., Freude am Fahren ist unsere Motivation - auch mit alternativen Kraftstoffen. In diesem Jahr ändert sich bundesweit die Zusammensetzung der handelsüblichen Kraftstoffe zugunsten eines beigemischten Bio-Anteils. Ziel ist, die CO2-Emissionen weiter zu reduzieren. Kein Problem für BMW Fahrer - und das ohne jedes Nachrüsten. Denn alle BMW Benzinmotoren ab Produktion Januar 1998 können ohne Einschränkungen die neuen Ottokraftstoffe tanken, die 2008 unter der Bezeichnung E10 für Super- und Normalbenzin mit zehn Prozent Ethanolanteil eingeführt werden. Dies gilt auch für ältere BMW Motoren, sofern laut Betriebsanleitung nicht ausdrücklich Super Plus getankt werden muss. In diesem Fall bleibt die Möglichkeit, Super Plus mit maximal fünf Prozent Ethanolanteil zu tanken. Kraftstoffe mit höherem Bio- beziehungsweise Ethanolanteil (E50 bis E85) sind bei BMW Fahrzeugen dagegen nicht einsetzbar. Für BMW Dieselmodelle gelten dagegen keinerlei Einschränkungen: Jeder BMW Dieselmotor verträgt den bereits eingeführten Dieselkraftstoff B7 mit sieben Prozent Rapsmethylester. Das gilt sowohl für BMW Diesel mit als auch für Fahrzeuge ohne serienmäßigen oder von BMW nachgerüsteten Partikelfilter. Für Fahrer von BMW Fahrzeugen mit BMW EfficientDynamics bringen die neuen Kraftstoffe weitere Vorteile: So verringert sich der CO2-Ausstoß zusätzlich. Erfahren Sie mehr über den Einsatz alternativer Kraftstoffe Alles über BMW EfficientDynamics Gute Fahrt wünscht Ihre BMW Kundenbetreuung
Besvaret

Og en intern BMW mail:

An: Alle Mitarbeiter > Betreff: Erweiterte Einsetzbarkeit biogener Kraftstoffe in BMW Group > Automobilen. > Wichtigkeit: Hoch > > Erweiterte Einsetzbarkeit biogener Kraftstoffe in BMW Group Automobilen. > > 29.01.2008 > > Erweiterte Einsetzbarkeit biogener Kraftstoffe in BMW Group Automobilen. > E10 Kraftstoff auch in älteren BMW einsetzbar, sowie bei MINI und > Rolls-Royce. > > München. Außer den kürzlich bereits genannten BMW Automobilen ab Baujahr > 1998 ermöglicht der Abschluss weiterführender Betrachtungen nunmehr auch > den unbedenklichen Einsatz von E10 Kraftstoffen in BMW Fahrzeugen > sämtlicher früherer Baujahre, sofern deren Betriebsanleitung nicht > ausdrücklich die Verwendung von Super Plus Kraftstoff vorschreibt. > Unbedenklich ist der Einsatz von E10 auch in allen MINI Modellen nach dem > Relaunch der Marke im Jahr 2000. Außerdem können alle Rolls-Royce > Automobile ab 2003, dem Launch des aktuellen Phantom Modells, mit E10 > betankt werden. > > Als E10 werden neue Ottokraftstoffe mit 10% Ethanolanteil klassifiziert, > deren Einführung der deutsche Gesetzgeber noch 2008 für Normal- und > Superbenzin vorsieht. > > Auch neue Dieselkraftstoff B7 mit 7% Rapsmethylesteranteil kann in allen > jemals gebauten BMW Diesel-Modellen mit und ohne serienmäßigen oder > nachgerüsteten BMW Partikelfiltern eingesetzt werden. Das gleiche gilt für > alle MINI Diesel seit dem Relaunch der Marke im Jahr 2000. > Somit ergeben sich für die weit überwiegende Mehrheit der BMW Group Kunden > keine Veränderungen, wenn die neuen Kraftstoffe eingeführt werden. Sie > führen vielmehr und ohne dass Nachrüstungen nötig wären in allen E10 und > B7 tauglichen BMW Group Fahrzeugen zu einer weiteren willkommenen > Reduzierung der CO2 Emissionen. Denn der biogene Anteil im Kraftstoff > hatte einst beim Heranwachsen als Pflanze CO2 gebunden. > > "Die Einsetzbarkeit von Kraftstoffen mit einem sinnvoll limitierten > Bio-Anteil in unseren Fahrzeugen ist uns sehr wichtig. Sie ist ein > substanzieller Baustein unserer globalen Entwicklungsstrategie BMW > EfficientDynamics für weniger CO2 Emissionen, ohne dabei BMW typische > Dynamik aufzugeben. Wir können eben beides gleichzeitig." > sagt Dr.-Ing. Klaus Draeger, im BMW Vorstand verantwortlich für > Entwicklung. > Kraftstoffe mit einem noch höheren Bio-Anteil, wie zum Beispiel E85 oder > reines Bio-Diesel würden die Anwendbarkeit in der Praxis auf wenige > Fahrzeuge beschränken. Auch würden höhere Bio-Anteile in diesen > Alternativkraftstoffen der ersten Generation die heutige globale > Konkurrenzsituation zwischen Nahrungs- und Kraftstoffproduktion weiter > anspannen, was unverantwortlich wäre. Erst Biokraftstoffe der zweiten > Generation bieten hier weitere Chancen, sind aber heute noch nicht > hinreichend verfügbar. Eine Verwendung von E85 oder reinem Bio-Diesel in > BMW Triebwerken ist deshalb nicht vorgehalten und auch nicht verträglich. > Generell befürwortet BMW den Einsatz von alternativen Kraftstoffen, weil > sie helfen, die Abhängigkeit von kohlenstoffbasierten Energieträgern wie > Öl und Erdgas zu mindern und damit die Zeit bis zur Verfügbarkeit einer > CO2-freien Mobilität, wie sie BMW Wasserstofffahrzeuge schon heute > demonstrieren, zu strecken. > > Mit freundlichen Grüssen > > > BMW AG >

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...