Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nu er det næppe et problem, som særligt mange har herinde, men hvis man har over 745.000 DKK (i.e. 100.000 EUR) stående i et danske pengeinstitut, som går ned, så har man tabt det som overstiger 745.000. Beløb op til 745.000 er garanteret af inskydergarantifonden http://www.gii.dk/ Det er mere aktuelt end nogensinde eftersom at Fjordbank Mors gik konkurs i fredags, og nu er overtaget af Finansiel Stabilitet. Det trækker op til at at par andre småbanker kommer til at få samme tur. Hvis man ikke har over 745.000 DKK stående, er der ingen grund til panik eller hastværk. Går ens bank ned bliver man bare kunde i Finansiel stabilitet i stedet for, og kan i ro og mag finde en anden bank.

Besvaret
Går ens bank ned bliver man bare kunde i Finansiel stabilitet i stedet for' date=' og kan i ro og mag finde en anden bank.[/quote']Hvordan virker deres netbank? ;)
Besvaret

Forresten - hvordan med pensions-midler, hvis de står i eks. Nordea Pension? Er disse sikret, da det vel er et selskab for sig? Ikke at jeg regner med Nordea og Danske Bank får problemer - men hvisnuogsåvidere... Man kunne jo forestille sig mindre bankers pensions-afdelinger kunne være befolket af nogle herinde.

Besvaret
Forresten - hvordan med pensions-midler, hvis de står i eks. Nordea Pension? Er disse sikret, da det vel er et selskab for sig? Ikke at jeg regner med Nordea og Danske Bank får problemer - men hvisnuogsåvidere... Man kunne jo forestille sig mindre bankers pensions-afdelinger kunne være befolket af nogle herinde.
Det kommer vel sagtens an på hvordan de reelt er placeret... Står de i aktier eller obligationer er man vel homesafe... Men luner de sig bare på en rentebærende konto ryger den vel formentlig med i faldet... Her må Klaus lige korrigere mig hvis jeg er skæv på den, men det er hvad min logik siger mig :)
Besvaret
Det kommer lidt an på hvad det er for en ordning, men sandsynligvis er de sikret. Individuelle pensionskonti i en bank (fx ratepensionskonto og kapitalpensionskonto) : Indestående ud over de 745.000 er faktisk garanteret. Penge stammende fra bolighandel og/eller reakreditlåneomlægninger (dvs. man har lige fået pengene fra et salg): Indestående ud over de 745.000 er garanteret. Et "handl selv" ratepensionsdepot/kapitalpensionsdepot: Værdipapirer er registreret i dit navn i Værdipapircentralen og ikke i bankens - bankens konkurs har ingen betydning for dem. Kontanter på depotet er i hvert fald dækket op til 745.000 - jeg er i tvivl om der er fuld dækning for alt over 750.000 Pensionsordninger hos et pensionsselskab (fx. Nordea Liv og Pension): Nordea Liv & Pension hæfter ikke for Nordea. Danica hæfter ikke for Danske Bank - det er separate juridiske enheder. I tilfælde af at en bank går ned kan pensionsselskabet selvfølgelig tabe penge på kontant indeståender i den bank ligesom enhver anden erhvervskunde. Eller på urealiserede gevinster på derivater, hvor man ikke har fået stillet nok til sikkerhed for gevinsten. Modpartsrisiko kaldes det. Det burde der være tænkt på og jeg kender ikke til nogen, der ikke har gjort et eller andet for at begrænse den. Dermed ikke sagt at potentielle tab er elimineret - det kan faktisk ikke lade sig gøre at eliminere dem helt. Men opstår et stort tab har nogen sovet i timen. Et pensionsselskab burde aldrig have så meget modpartsrisiko mod en enkelt bank, at det kan give tab af størrelser, som kan påvirke de fremtidige pensioner.
Besvaret
Hvordan virker deres netbank? ;)
Formentlig ligeså godt (eller dårligt :)) som de fleste andre danske bankers netbanker, da de mig bekendt alle, bortset fra Danske og Nordea ikke laver deres egen løsning, men anvender en hyldevarer fra BEC, som de så skifter 'skin' på og vælger funktioner i efter behag.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...