Toft Skrevet July 13, 2011 Rapporter Skrevet July 13, 2011 Er ved at få lavet nyt badeværelse, og har fast pris på projektet. Firmaet som bygger har ingen elektriker direkte ansat, men har en elektriker de anvender, og som de så betaler for hans arbejde han udfører. I sidste uge kunne håndværkerne ikke lave mere, før elektrikeren havde været der og lavet sit, så der kom to elektrikere i to dage og lavede det el-arbejde der skulle laves ifm projektet. En time efter de er færdige, ringer elektrikeren og beder mig om min adresse, så han kan sende mig en regning. Fortæller ham at det kan jeg ikke forstå da jeg har fast pris på projektet, og bare betaler materialer. Kontakter samtidig håndværkerne for at høre hvad fanden der foregår, og hvem af os det er der ikke forstår begrebet "fast pris". Blir beroliget med at der ingen problemer er, jeg betaler materialer, så afregner de med elektrikeren. Fint nok. Igår kommer der så en regning for to dages arbejde fra elektrikerfirmaet på 23.268 kr, hvor af de 4.200 kr er til materialer, og regningen skal betales senest på mandag, ellers er det med 24% renter og bla-bla. Ringer idag til håndværkerne og spørger "hvad fanden" (igen), og får samme svar som altid, han skal nok afregne med elektrikeren. Ringer også elektrikeren, som nu fortæller at håndværkerne har bedt ham fakturerer mig alt el-arbejde de har lavet, så det har han gjort. Da jeg 100% ved håndværkerne også har løjet for mig i anden forbindelse end lige denne regning her, så kan jeg allerede godt se hvor det bærer hen nu. Problemet er IMO, at håndværkerne ikke havde elektrikeren med da de blev præsenteret for projektet, og skulle give et fast pris tilbud, men i stedet gik ud fra at en elktriker "nok ville koste dem 5K" eller noget i den stil. Nu bliver projektet en stor underskudsforretning for dem hvis de skal betale el-firmaet noget der ligner 19K i arbejdsløn, og derfor vil de tørre den af på mig. Og efter som jeg intet har at gøre med den elektriker, da det ikke er mig der har bedt ham udføre dit og dat, men håndværkerne jeg har hyret til projektet der har hyret elektrikeren, ja så er jeg mildest talt forbi det røde felt pt. Hvem kontakter man som kunde i sådan et tilfælde? PS. Der er ikke nedskrevet en gensidig kontrakt i 9 eksemplarer med § alt muligt mellem håndværkerfirmaet og mig, men jeg har al kommunikation og fast pris offert på email, som burde holde vand. EDIT: Vil lige tilføje, at der er ifm med elektrikernes to dages arbejde ikke opstod nogle uventede ting. Samt at da håndværkerne skulle se projektet og regne sig frem til et fast pris offert, så lå alt lige til højrebenet. Jeg renoverer selv hele huset (også el) og der kan på ingen måde have været noget som efterfølgende er kommet som en overraskelse. Alle udtag og dåser var åbne og tilgængelige, og jeg viste hvor der gik ledninger til og fra, og hvad der skulle flyttes osv. Så ja, MEGET dyr el-regning, men det er ikke pga at de har lavet andet end det de skulle ifm med nyt badeværelse.
bananas Besvaret July 13, 2011 Rapporter Besvaret July 13, 2011 Hovedregel 1: Betal ikke noget, som du ikke mener er retmæssigt En e-mail er jo et juridisk gyldigt dokument. Så hvis du har en e-mail, hvor der klart og tydeligt står hvad tilbuddet lyder på, og du har accepteret det på e-mail, så er det i og for sig ligeså godt som en skriftlig kontrakt. Du er nok nødt til at skrive et officielt brev til elektrikeren, hvori du klart afviser kravet og forklarer ham, at han skal henvende sig til det håndværkerfirma som har engageret ham, fordi at du har aftalt en fast pris for hele arbejdet med det firma. Vedlæg en kopi/print af den e-mail kommunikation, hvor tilbuddet er givet og accepteret. Send dette brev anbefalet/rekommanderet og gem postkvitteringen (meget vigtigt). Skulle det senere komme til en tvist er det dit bevis for at du har afvist kravet, og at han har modtaget denne afvisning. Sender han den til inkasso (hvilket han ikke må med et afvist krav) skriver du bare til inkassoselskabet at det er et ulovligt krav i og med at du har afvist det.
Toft Besvaret July 13, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret July 13, 2011 Ja tak. Var ude at gå aftentur tidligere med hundene, og mødte en af vores svenske venner, som sagde præcis det samme som dig. Dog foreslog han at tale med Konsumentrådgivningen først.
Toft Besvaret August 11, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret August 11, 2011 Vil lige nævne at efter en uges tid med "lidt underlig stemning", så blev vi enige om at det nok var bedst at firmaet jeg havde hyret til projektet betalte for elektrikeren, og jeg så som aftalt betalte materialerne. Vi undgik dermed at involvere en 3. part, samt at jeg fik det som jeg ville (og som i øvrigt var klar aftale inden projektet blev påbegyndt). Dog yderst irriterende og stresende oplevelse. Satser på de er færdige i næste uge, det vil være rart :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu