Jump to content

V-Power i SE ikke længere 99 oktan (der er samtidig iblandet etanol)

Recommended Posts

Skrevet

Andre der har bemærket, at V-Power har ændret sig hen over sommeren i forbindelse med, at St1 har overtaget Shells stationsnet i Sverige? V-Power er ikke længere en ren oktan 99, men derimod en ">98" med en "typisk" oktan-rating på 98,2 ifølge St1 selv: http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/V_Power_E5_20110601/$file/V_Power%20E5%202011-06-01.pdf Samtidig har de smidt en sjat etanol deri: http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open Hvilket har fået mange op af stolen: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?vi_som_vill_tanka_vpower_utan_etanol Personligt er jeg dog ikke så bange for etanolen i min bil, og jeg kan samtidig fint leve med 98,2 (bilen er optimeret til 98). Hvad siger I andre? Var I bekendte med ændringen?

Besvaret

Nøh, så tak for info. Min amerikanske BMW 335i kører blot oktan 95 - de kører jo ikke med så høje oktaner i tankene over there, mens min Porsche gerne vil have højoktan. Dét er så slut i Sverige, ka jeg forstå :)

Besvaret

Af samme grund handler jeg kun oktan 98 nu hos OKQ8 eller f.eks statoil - gider ikke betale ekstra hos Shell for at få den samme oktan benzin. Deres additiver kan de stikke op hvor solen ikke skinner, skal nok selv passe min motor og bil. Det der sker i min bil med shells V-power nu, er at den går kortere på literen - benzinen fosser igennem motoren.....desværre. Var ellers ret glad for oktan 99.

Besvaret
Af samme grund handler jeg kun oktan 98 nu hos OKQ8 eller f.eks statoil - gider ikke betale ekstra hos Shell for at få den samme oktan benzin. Deres additiver kan de stikke op hvor solen ikke skinner, skal nok selv passe min motor og bil. Det der sker i min bil med shells V-power nu, er at den går kortere på literen - benzinen fosser igennem motoren.....desværre. Var ellers ret glad for oktan 99.
Hej! Tak for info!!! Er også begyndt kun at tanke 98 på OKQ8.... Energimængden som din motor kan udnytte ud af etanolen er mindre end tilsvarende på almindelig benzin = brændstoffet blopper igennem og levererer ikke varen..... God politisk beslutning for at mindske forureningen - men princippet holder bare ikke, da etanolen ligesom også skal fremstilles og distribueres. TNI
Besvaret

Øhhh, hvis etanolens oktan tal er højere, så bruger motoren mindre af det for at holde sig indenfor det map der ligger i ECU.....Lidt ligesom din bil tændingsbanker mere med 95oktan osv. Det er ret enkelt at logge en benzins kvalitet via eks. VCDS, da du kan se hvor meget tænding blir trukket tilbage på de enkelte benzintyper. Udover det, så kommer meget af det samme sted fra.....Så det er lidt hip som hap.

Besvaret

Er der nogen som ved, om der bliver hældt lidt Ethanol i den almindelige oktan 95 hos nogen af mærkerne? Jeg ved at de gør det i Frankrig - så det ved selvsyn på min sommerferie, hvor det hed oktan 95-10 - de "10" stod for 10% ethanol. Jeg er ikke rigtigt tryg ved at putte Ethanol i min bil, så i Frankrig valgte jeg i stedet oktan 98 uden Ethanol.

Besvaret
Øhhh, hvis etanolens oktan tal er højere, så bruger motoren mindre af det for at holde sig indenfor det map der ligger i ECU.....Lidt ligesom din bil tændingsbanker mere med 95oktan osv. Det er ret enkelt at logge en benzins kvalitet via eks. VCDS, da du kan se hvor meget tænding blir trukket tilbage på de enkelte benzintyper. Udover det, så kommer meget af det samme sted fra.....Så det er lidt hip som hap.
Ikke helt - det er muligt at oktanktallet forhøjes, men det gør forbruget også, bare spørg en almindelig bilist med en Focus multifuel som har kørt både på bensin og E95 , så har du svaret. TNI
Besvaret

Ja..men det kan bero på det map der ligger i bilen....husk det er et kompromis og ikke noget der er kørt ind til det ene og det andet. Du henter typiskt 1-1½km på literen ved at optimere bilen ved samme kørselsmønster.

Besvaret
Ikke helt - det er muligt at oktanktallet forhøjes, men det gør forbruget også, bare spørg en almindelig bilist med en Focus multifuel som har kørt både på bensin og E95 , så har du svaret. TNI
Jeps, etanol har en lavere energimængde per liter hvilket betyder at der skal bruges mere af væsken for at kunne drive motoren... Om det i E10 blandinger så går lige op med det forhøjede oktantal aner jeg ikke, men i E85/E75 kører bilerne væsentligt kortere på literen netop af denne årsag...
Besvaret

Mon ikke.... Energy content of some fuels compared with ethanol:[48] Fuel type MJ/L MJ/kg Research octane number Dry wood (20% moisture) ~19.5 Methanol 17.9 19.9 108.7[49] Ethanol 21.2[50] 26.8[50] 108.6[49] E85 (85% ethanol, 15% gasoline) 25.2 33.2 105 Liquefied natural gas 25.3 ~55 Autogas (LPG) (60% propane + 40% butane) 26.8 50. Aviation gasoline (high-octane gasoline, not jet fuel) 33.5 46.8 100/130 (lean/rich) Gasohol (90% gasoline + 10% ethanol) 33.7 47.1 93/94 Regular gasoline 34.8 44.4[51] min. 91 Premium gasoline max. 104 Diesel 38.6 45.4 25 Charcoal, extruded 50 23 Temmeligt meget endda. Det er lidt svært at forklare fordi det har et højere oktantal men indeholder mindre energi pr enhed og derfor stiger forbruget. Oktantallet ligger på ca. 102-104, og det er nemmere at styre forbrændingen fordi det er mere flygtigt end benzin. Derfor bruger man mindre brændstof på "alm" benzin, men en motor regulerer mere for at styre forbrændingen præcist end den ville med E85.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...